Auteur Topic: Opzoek naar oorzaak ontvangst problemen SDR  (gelezen 1271 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline sandersmit

• Beginnend Lid
  • **
Opzoek naar oorzaak ontvangst problemen SDR
« Gepost op: 13 november 2024, 13:38:41 »
Goedemiddag,

Ik heb op een flat (13 hoog) een Diamond D777 hangen, deze is via +/- 15 meter coax aangesloten op een RTL-SDR.com FM broadcast reject filter en V3 dongle. Doel is om ATC verkeer te ontvangen en te combineren met Rdio scanner (https://github.com/chuot/rdio-scanner), maar het ontvangt is slecht. Rond de antenne staan ook meerdere zendmasten van telecom providers en een FM zender.

Als ik met een V3 dongle + FM broadcast reject filter en simpele antenne test op een laptop ontvang ik meer dan met de D777 antenne. Ik ben dus opzoek naar de oorzaak van het slechte ontvangst en zou jullie om advies willen vragen.

Kan het aan de coax liggen? Of aan de SDR die niet genoeg is afgeschermd? Ik zie geen andere verstoring op de waterfall zolang het reject filter aangesloten is.  

Gr Sander

Offline Wolfhound

• Top Lid
Re: Opzoek naar oorzaak ontvangst problemen SDR
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2024, 13:48:57 »
Wat voor coax , en connectoren gebruik je ,
Geen sluiting in de coax?
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline 7243

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 14 november 2024, 06:57:49 »
Kun je er gemakkelijk bij? Anders zou ik de rtl-sdr eens rechtstreeks aansluiten.
Als je enkel de sdr er aan hebt hangen zou ik sowieso kijken of je de stick rechtstreeks onder de scanner kunt plaatsen en dan met een UTP kabel naar beneden.
Dat heeft bij mij iig veel opgeleverd qua ontvangst.

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #3 Gepost op: 14 november 2024, 07:39:20 »
Als ik dit zo lees denk ik aan 2 dingen:
- probleem in de 777 en/of coax (zoals al genoemd)
- overloading door alle zenders vlak bij de 777, waardoor de ontvanger wordt dichtgedrukt

Beide kunnen verklaren waarom het met een simpele antenne binnen wel goed gaat. Of geen coax/777 meer of veel minder harde signalen.
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland