Ik ga een wilde gok doen.. Ik herken deze kabel namelijk volgens mij. Dit is een 75ohm grond coax kabel voor het aansluiten van TV antenne installaties waarvoor door de grond gegaan moet worden.
Daarnaast vroeg je naar het effect van shielding op het te ontvangen signaal.
Dat is tweeledig, ten eerste wordt de shield gebruikt als ground voor je antenne en ten tweede als beschermer tegen storing van buitenaf (of in het geval van zenders: storing naar buiten toe).
Hoe slechter de shielding hoe groter het potentiaalverschil tussen de antenne en ontvanger, hoe lastiger het voor de ingang is om het signaal te horen. Ten tweede (en de meest gebruikte uitleg) wanneer je slechte shielding hebt kan deze minder storing van buitenaf tegen houden en zeker als je kabel langs elektrische of metalen geleiders loopt kan dit een behoorlijke kwaliteitsvermindering van het signaal opleveren. Ook kan het gebeuren dat wanneer je een kabel met slechte shielding langs metalen (of koolstofhoudende) constructies loopt de impedantie van de kabel veranderd (door het toevoegen van een extra capacitaire werking tussen de constructie en de shielding), dat weer de tuning van je antenne veranderd.
Dit zijn de korte one-liners, er zitten meerdere tekstboeken aan engineering en wiskunde achter, maar mocht je specifieke vragen hebben stel ze dan gerust.