Auteur Topic: Graag advies weet het even niet meer.  (gelezen 22130 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline lopaz123

• Gevorderd Lid
Re: Graag advies weet het even niet meer.
« Reactie #30 Gepost op: 24 juni 2024, 10:32:55 »
Zojuist met de hulp van Johan Beck een nieuwe Hyperflex 5mm kabel met daarbij de juiste connectoren besteld.
Ben benieuwd of dit echt verschil gaat maken t.o.v. hoe jullie het hier nummer de dropveter kabel.
Ik ga de opstelling nog niet veranderen want ik wil weten of er duidelijk verschil zit tussen deze 2 kabels.
Mocht dit al iets beter zijn dan even kijken of ik de antenne hoger kan krijgen.

Groet, Koen
UBCD3600XLT
UBC125XLT

Offline sebastiaan

• Gevorderd Lid
« Reactie #31 Gepost op: 28 juni 2024, 15:25:45 »
En hoe is de ontvangst nu?
o.a TRX_2

Offline lopaz123

• Gevorderd Lid
« Reactie #32 Gepost op: 29 juni 2024, 05:44:10 »
Met dezelfde opstelling en dus nu vervangen met de nieuwe kabel plus connectors merk ik weinig tot bijna geen verschil.
Eigenlijk valt het me zwaar tegen en moet dus iets nieuws verzinnen voor beter ontvangst.
Woonachtig in Tilburg (Reeshof) en ontvang alleen af en toe de coca cola en Bosch Technology.
Er staan bij aankoop van de scanner zo honderden frequenties voor afgesteld in.
UBCD3600XLT
UBC125XLT

Offline ACE

• Gevorderd Lid
« Reactie #33 Gepost op: 29 juni 2024, 11:05:12 »
ik verwijs toch weer naar mijn eerdere reactie (#19).
je zult zover mogelijk omhoog moeten met de antenne.

je wilt in de tuin zitten luisteren en 's avonds weer opruimen toch?
als je 10m kabel hebt, neem dan ook een mast die tot 10m omhoog kan.
maak het jezelf gemakkelijk direct naast de mast.

vooral in een woonwijk tussen bebouwing is de radio horizon niet ver weg.
jij had de antenne 3m hoog toch? in de ideale situatie, dus zonder bebouwing en andere obstakels, is de radio horizon 2Km.
een hoogte van 10m geeft een radio horizon van 4Km.

zichtafstand en radio horizon

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #34 Gepost op: 29 juni 2024, 15:41:02 »
….Eigenlijk valt het me zwaar tegen en moet dus iets nieuws verzinnen voor beter ontvangst…..

Er staan bij aankoop van de scanner zo honderden frequenties voor afgesteld in.

Je hoeft niets nieuws te verzinnen. Dit draadje staat ondertussen vol goede adviezen. Je hoeft alleen maar wat van anderen aan te nemen (waar je tenslotte om vroeg).

Je scanner is voorgeprogrammeerd met algemene frequenties waarvan je de meeste vanuit Tilburg niet zal gaan ontvangen (zoals bv Vliegbasis Leeuwarden Tower of Marinevliegkamp De Kooy Tower). Andere frequenties uit je omgeving die je misschien zou kunnen ontvangen (zoals bv PMR of Kenwood frequenties) ga je nu niet of nauwelijks ontvangen. Als je de hoogte niet in gaat ga je, zoals je al een paar keer gemerkt hebt, niet veel ontvangen. Het is net als naar de maan willen fietsen. Je kan nog zoveel geld besteden aan een lichte racefiets, met snelle tandwielen en een gestroomlijnde bidon omdat je bedacht hebt dat het daarmee wel lukt. De maan ga je er echter niet mee halen.
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD160DN, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

Offline lopaz123

• Gevorderd Lid
« Reactie #35 Gepost op: 30 juni 2024, 05:21:01 »
Dank voor jullie advies, ik zal van de week eens naar de zolder gaan en zal hem dan tijdelijk even buiten het raam houden.
Dan zit je toch wel op een meter of 12 a 13, kijken of dat het verschil is.
UBCD3600XLT
UBC125XLT

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #36 Gepost op: 30 juni 2024, 10:51:45 »
Dank voor jullie advies, ik zal van de week eens naar de zolder gaan en zal hem dan tijdelijk even buiten het raam houden.
Dan zit je toch wel op een meter of 12 a 13, kijken of dat het verschil is.

En misschien eens wat meer frequenties uit de omgeving in de scanner zetten zoals Eindhoven, Volkel etc.
Ontvangers: AOR AR-DV1 | UBCD160DN | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | RSP-2 & RSP-1B | HF-150 | Air!Squitter ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | AOR SA7000 | 12mtr LW | Mini-Whipe | Active Diapason | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline lopaz123

• Gevorderd Lid
« Reactie #37 Gepost op: 30 juni 2024, 12:08:11 »
Dank je voor de tip Pieter61
UBCD3600XLT
UBC125XLT

Online www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #38 Gepost op: 30 juni 2024, 13:23:01 »
De standaard programmering bevat +/- 1500 kanalen.
Nadeel is dat een volledige scansessie dusdanig lang duurt, dat je hele gesprekken kunt missen.
Bedoeling is dat je de kanalen (of hele groepen) welke niet in de buurt zitten uitzet.

Ik heb ook speciaal een programmering geleverd met ca. 100 kanalen uit de omgeving van Tilburg.
Bedrijven, PMR winkels, brandweer object, vliegbasis etc.
Voordeel is dat je dan meer ontvangt, omdat je scansessie korter is.
Deze kun je i.d.d. zelf uitbreiden met meer.

Offline lopaz123

• Gevorderd Lid
« Reactie #39 Gepost op: 30 juni 2024, 20:15:05 »
Inderdaad ik zal de groepen uitzetten die ik niet gebruik en alleen tilburg aanhouden.
Dank je
UBCD3600XLT
UBC125XLT

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #40 Gepost op: 1 juli 2024, 09:15:00 »
Als je de discone antenne met je nieuwe coax kabel op zolder zet dan ga je al meer ontvangen dan dat je de 3600 met de standaard rubberduck uit het dakraam houdt. helemaal als het een wat oudere slecht geïsoleerde zolder is.

Als je de discone (op een bezemsteel?) door een dakraam naar buiten kan steken en bv met een lijmtang even kan fixeren dan gaat het ws nog een stuk beter.
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD160DN, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

Offline Jalu

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #41 Gepost op: 1 juli 2024, 09:23:45 »
De 3600 heeft idd. wel veel baat bij een betere antenne dan de bijgeleverde rubberduck antenne.

Dat gezegd hebbende zou ik de indruk hebben dat er in een stad als Tilburg genoeg te ontvangen zou moeten zijn zelfs met de bijgeleverde antenne. Nu is de 3600 qua programmeren ook niet de makkelijkste scanner, zeker als je het trucje nog niet door hebt. Kan het ook zijn dat er gewoon niet de goede frequenties in staan/gescand worden?

Offline lopaz123

• Gevorderd Lid
« Reactie #42 Gepost op: 1 juli 2024, 12:54:09 »
De 3600 heeft idd. wel veel baat bij een betere antenne dan de bijgeleverde rubberduck antenne.

Dat gezegd hebbende zou ik de indruk hebben dat er in een stad als Tilburg genoeg te ontvangen zou moeten zijn zelfs met de bijgeleverde antenne. Nu is de 3600 qua programmeren ook niet de makkelijkste scanner, zeker als je het trucje nog niet door hebt. Kan het ook zijn dat er gewoon niet de goede frequenties in staan/gescand worden?

Ik zal de frequenties eens controleren die bij aankoop op de scanner staan en de lijst van Frequentie Database. Kijken of hier verschil in zit.
Bedankt voor de tip.
UBCD3600XLT
UBC125XLT

• Top Lid
« Reactie #43 Gepost op: 1 juli 2024, 16:00:02 »
Dat verschil zal minimaal zijn, hooguit in de omschrijvingen. Aantal karakters is beperkt, sommige PMR freq's worden door 5 bedrijven/winkels gebruikt.
Pas nooit in de omschrijving.

• Top Lid
« Reactie #44 Gepost op: 1 juli 2024, 16:03:13 »

Ik herhaal even wat er al diverse keren gezegd is:
Bereik porto-scanner is vaak maar 1 tot 2 km.
Binnenshuis, midden in de Reeshof, geïsoleerd huis, volop zonnepanelen, LED lampen, hoogspanningsmasten etc. om je heen ontvang je heel erg weinig.
Antenne, buiten, boven het dak vergroot het bereik behoorlijk.
Daarnaast is het geen 1980 meer, toen alles nog mee te luisteren was. Het is vaak gewoon rustiger op de scanner.