Auteur Topic: Graag advies weet het even niet meer.  (gelezen 18980 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline lopaz123

• Gevorderd Lid
Graag advies weet het even niet meer.
« Gepost op: 15 juni 2024, 18:36:41 »
Goedendag allen,
Heb vorige week een nieuwe ubcd3600xlt aangeschaft en helaas woonachtig in Tilburg ontvang ik letterlijk niets, ja af en toe luchtvaart.
Van mijn vorige scanner had ik nog de Diamond Rh771 liggen, maar helaas dit doet ook niet tot bijna niets.
Advies vanuit jullie kant, ik wil deze scanner gewoon graag binnenhuis gebruiken maar wil een andere antenne aanschaffen.
Situatie is kan helaas niets op de muur of dak monteren dus wat ik zoek is gewoon een antenne die ik buiten in de tuin kan plaatsen.
Nu had ik al dit forum gelezen over de Diamond X50 en zijn meerdere personen hier positief over.
Het lijkt mijn leuk om toch zo veel mogelijk te willen ontvangen omdat ik dit leuk vindt.
Heeft iemand een idee of ervaring wat ik het beste kan aanschaffen

Alvast bedankt

Groet Koen
UBCD3600XLT
UBC125XLT

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
Re: Graag advies weet het even niet meer.
« Reactie #1 Gepost op: 15 juni 2024, 22:12:44 »
Een goede antenne is maar één deel van het het verhaal. Net zo belangrijk is dat hij de gewenste frequenties kan ontvangen en op welke hoogte de antenne staat. Hoe hoger hij staat, hoe meer je gaat ontvangen. Heb je geen zolder op je huis waar je deze antenne neer kan zetten of op kan hangen? Dan ga je ws geheid meer ontvangen dan in de tuin. Als je de antenne in je tuin zet dan schermt je huis zeer waarschijnlijk een deel van het ontvangst af. Gebruik verder ook goede connectoren en COAX kabel (zo kort als nodig is) zodat je het verlies daar beperkt.

Voor “zoveel mogelijk ontvangen” zou je aan een discone antenne gaan denken maar die heeft geen gain. Als die niet op hoogte in de tuin staat dan verlies je wel in je ontvangst. Een originele Diamond X50 heeft wel gain en men is over het algemeen wel positief over deze antenne. Ik heb ‘m zelf niet dus ik kan niet uit eigen ervaring spreken. Let bij de aanschaf wel goed op waar je hem koopt. Er schijnt nogal wat namaak in omloop te zijn die goedkoop worden aangeboden.

Als je ontvangst dan nog tegen valt dan kan je nog aan een Tratec signaalversterker denken. Die wordt/werd veel door ZIGGO gebruikt voor hun TV signaal over COAX kabel. Daarmee kan je het ontvangen signaal versterken met 2, 4 of 8dB. Ik merk dat het ontvangst van mijn 3600XLT hiermee beduidend verbeterd. De 3600XLT is nl van nature niet echt een gevoelige ontvanger dus wat versterking helpt al snel. Een Tratec signaalversterker kan je waarschijnlijk voor weinig op Marktplaats vinden. Bedenk wel, iets wat je antenne niet ontvangt ga je ook met een signaalversterker niet krijgen. Je zal moeten gaan spelen met de mogelijkheden die je hebt en dan kijken waar je het beste resultaat mee behaalt.

Veel succes!
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD160DN, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

Offline Klette Kleve

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 15 juni 2024, 23:27:49 »
Gaat de frequentie niet afwijken met een dergelijke versterker ? Ik heb een JIM M75 en mij is verteld dat de frequentie waarop het signaal binnen komt op de antenne afwijkt van wat de versterker doorgeeft.
UBC 3600XLT, UBC 9000XLT, Airspy R2 met SDR#, Icom 7300 voor HF

Offline lopaz123

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2024, 04:26:19 »
Aah weer wat wijzer geworden.
Dank je wel voor de informatie, van de week even kijken naar een diamond X50.
Iemand advies waar ik deze het beste kan bestellen zonder dat ik weet dat het een namaak kan zijn.
UBCD3600XLT
UBC125XLT

Offline Wolfhound

• Top Lid
« Reactie #4 Gepost op: 16 juni 2024, 07:50:00 »
Bij de bekendere communicatie zaken als: Hamshop , Jacobs, en Veenstra koop je zeker geen imitatie.
Succes!
Ps: De x-50 heeft een N- connector.
Bestel die gelijk mee, voor de kabel die je gebruikt. ( mocht je die niet hebben )
Er zijn evt. ook verloop connectoren te koop.

En kijk eens in de frequentie database.
Er moet in jouw woonplaats zat te horen zijn. ;)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 16 juni 2024, 07:57:24 »
@klette kleve

Dat zal best kunnen, maar de meeste scanners zijn breedbandige ontvangers. Ze ontvangen de signalen rondom de frequentie die je instelt. Bij sommige scanners kan je het instellen, bv 5Mhz aan beide kanten van de frequentie of 8Mhz onder en 2Mhz boven je ingestelde frequentie.

Ik gebruik zelf de Technetics/Tratec FRA-752/N signaalversterker als antennesplitter en met wat versterking heb ik echt meer hits op mijn 3600XLT. Je hebt voor de Tratec overigens wel verloopstukjes van F naar BNC nodig.
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD160DN, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #6 Gepost op: 16 juni 2024, 10:27:50 »
mij is verteld dat de frequentie waarop het signaal binnen komt op de antenne afwijkt van wat de versterker doorgeeft.

Hoe dan?

Offline Harrie Dumoulin

• Reinigingsmedewerker bij Gemeente Heusden
  • Beginnend Lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 16 juni 2024, 21:19:38 »
Hoi Koen

Ik heb ook de 3600 ik vang genoeg wat ik erin heb zitten Misschien kan ik je helpen!!  

Groetjes Harrie
Uniden - UBCD-3600xlt Diamond MR-77 kleefvoet en

Uniden SDS-200E en Diamond  X50

Offline Klette Kleve

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 16 juni 2024, 21:41:34 »
mij is verteld dat de frequentie waarop het signaal binnen komt op de antenne afwijkt van wat de versterker doorgeeft.

Hoe dan?

Geen idee, dit was mij door een zendamateur verteld
UBC 3600XLT, UBC 9000XLT, Airspy R2 met SDR#, Icom 7300 voor HF

Offline gompie.org1

• Functioneel Beheerder Veiligheids systemen
  • Beginnend Lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 17 juni 2024, 05:23:44 »
Gaat de frequentie niet afwijken met een dergelijke versterker ? Ik heb een JIM M75 en mij is verteld dat de frequentie waarop het signaal binnen komt op de antenne afwijkt van wat de versterker doorgeeft.

Hoe zie je dit gebeuren dan?

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
UBCD3600XLT
BCT15X
UBC125XLT
SDS200e

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 17 juni 2024, 06:18:56 »

Je moet niet alles geloven wat een centamateur je wijs probeert te maken.

Wat in theorie wel zou kunnen, is dat je scanner teveel signaal binnen krijgt, als je een antenneversterker gebruikt. Dan wordt je scanner "overstuurt" en dan zijn die harde signalen hoorbaar op frequenties waar ze niet zitten.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #11 Gepost op: 17 juni 2024, 08:18:26 »
Iemand advies waar ik deze het beste kan bestellen zonder dat ik weet dat het een namaak kan zijn.

https://www.handelsondernemingveenstra.nl/nl/diamond-basis/113-diamond-x-50-n.html

Offline lopaz123

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 18 juni 2024, 21:21:03 »
Is er een mogelijkheid om deze antenne plus een bijhorende kabel als set te kopen. Of evt een complete kabel van plus minus 15 mtr te kopen met de juiste aansluitingen. En wat voor complete kabel zou ik dan het beste kunnen bestellen voor de aansluiting diamond x50 naar de ubcd3600xlt.
UBCD3600XLT
UBC125XLT

Offline Nick1964

• Geregistreerd luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
« Reactie #13 Gepost op: 18 juni 2024, 21:30:35 »

Hoe dan?

Nou dat is dus dikke onzin, ik gebruik de Jim al jaren en ook een Noolec versterker maar de frequentie gaat er echt niet van veranderen.
Scanners: 2X AOR AR-DV1,Uniden UBC-125XLT, 2 X SDS100E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
Porto's. Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline marcel1988

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 18 juni 2024, 21:31:36 »
Is er een mogelijkheid om deze antenne plus een bijhorende kabel als set te kopen. Of evt een complete kabel van plus minus 15 mtr te kopen met de juiste aansluitingen. En wat voor complete kabel zou ik dan het beste kunnen bestellen voor de aansluiting diamond x50 naar de ubcd3600xlt.

Toevallig ben ik hier paar dagen voor mezelf mee bezig geweest.

Wat je nodig hebt:

15X https://www.handelsondernemingveenstra.nl/nl/coax-kabel/1453-highflexx7.html
1X https://www.handelsondernemingveenstra.nl/nl/connectoren/341-ug-217-ta-.html
1X https://www.handelsondernemingveenstra.nl/nl/7mm-kabel/228-bnc-7-tg.html
2X https://www.handelsondernemingveenstra.nl/nl/coax-kabel/1868-cable-assembly-service.html

Dan heb je 15 meter met de juiste connectoren.
Dan heb je nog een klein kort kabeltje nodig van die 15 meter kabel naar je scanner toe (Want anders moet je die stugge kabel erop zetten en dat wil je ook niet)
Dus dan heb je nog nodig:

1X https://www.handelsondernemingveenstra.nl/nl/coax-kabel/2067-hyperflex-5.html
1X https://www.handelsondernemingveenstra.nl/nl/5mm-kabel/226-ug-261-tg-.html
1X https://www.handelsondernemingveenstra.nl/nl/5mm-kabel/1208-sma-155-m-cr.html
2X https://www.handelsondernemingveenstra.nl/nl/coax-kabel/1868-cable-assembly-service.html

En dan ben je eigenlijk klaar in combinatie met die Diamond X 50 N die Johan Beck plaatste:

https://www.handelsondernemingveenstra.nl/nl/diamond-basis/113-diamond-x-50-n.html
Eigenaar van:
Scanner: UBCD3600XLT
Scanner: SDS100E
Antenne: Diamond D3000N