De nieuwe UBCD160DN redelijk veel kunnen gebruiken om er ervaringen mee op te doen.
Een prachtig apparaat, eenvoudig in gebruik, kan erg veel.
Ik kan al niet meer zonder deze scanner.
Met de optionele software prima te programmeren.
De software is -helaas- niet gratis.
Maar met 1000 kanalen, Virtual Control, Voice Recorder, Scope functie (zonder geluid) wel een zeer waardevolle aanvulling.
Ik heb enkele bugs doorgegeven, zijn er uit met de volgende update.
In vergelijking met de hogere prijsklasse (2x zo duur of meer) is het grootste verschil het compactere display.
Namen (labels) worden afgekort tot 16 karakters.
Op zich geen ramp, bij het programmeren kun je er er rekening mee houden.
Banknamen worden correct weergegeven in de scanner en de software (was bij de 125 soms een dingetje).
V.w.b. gevoeligheid is hij prima, vergelijkbaar met de UBC125, die is ook prima tot zeer goed.
Er zijn scanners uit het hogere segment welke minder goed zijn.
Ook op de buitenantenne getest. Oversturing heb ik zelf geen last van gehad. Ook niet met de lokale P/C2000 masten.
Let wel, het beoogd gebruik van een handscanner is voor onderweg. Ga je er een grote buitenantenne opzetten, dan is oversturing altijd mogelijk.
Dan zou je een basismodel moeten nemen, die zijn intern ruimer van opzet, en hebben hierin vaak betere componenten / opbouw.
Met een portofoon er direct naast had ik -uiteraard- wel last van oversturing, zowel analoog als digitaal.
Maar vreemd genoeg stoorden sommige bekende merken veel meer (zelfs op meer dan 5 meter afstand) dan een goedkopere versie met hetzelfde uitgestraalde vermogen en programmering.
- dPMR Werkt perfect. Je kunt nu ook eindelijk Kenwood portofoons direct ontvangen. Die worden op heel veel plaatsen in dPMR mode gebruikt.
- Closecall zit er niet op, dat is soms jammer.
Anderzijds met 1000 kanalen en een hoge scansnelheid is de kans heel groot dat de frequentie er al in zit, en je hem alsnog vindt.
Scansnelheid is zeer goed.
Zelf heb ik altijd een klein goedkoop frequentiecountertje bij me, zeer compact, onopvallend en werkt perfect.
- Tijdslot 1 of 2 worden niet weergegeven.
Dat betekent ook dat er geen trunking support is.
Omdat hij niet kan zenden, vind ik dit in praktijk geen ramp.
- WFM Geeft iets meer storing/ruis dan NFM, dat is logisch.
Daarom FM bij voorkeur op NFM programmeren.
- NXDN Zit erop, maar dat heb ik nog niet kunnen testen (wordt hier niet gebruikt).
Nogmaals, je moet de functie's niet gaan vergelijken met meer dan 2x duurdere scanners. Dat is zoiets als appels en peren vergelijken.
Wanneer je nu een duurder model hebt, en er blij mee bent, moet je deze 160 niet nemen.
Maar vind je bijv. een 3600 moeilijk in gebruik, dan is deze weer net zo vertrouwd als je 125.
Of heb je al een 125, en wil je meer kanalen of digitaal kunnen ontvangen, dan is dit een zeer mooie aanvulling.
Wil je niet meer geld uitgeven, dan is dit het beste wat je kunt krijgen op de markt.
Levertijd is laatste week januari.
Scannerforummers welke een berichtje hebben gestuurd, krijgen als 1e bericht, en een leuke kortingscode.