Auteur Topic: Nieuw model Uniden scanners UBCD160DN  (gelezen 103341 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Bugsbanny

• Nieuw Lid
  • *
Re: Nieuw model Uniden scanners UBCD160DN
« Reactie #195 Gepost op: 7 januari 2025, 22:48:40 »
Als er iemand zijn/haar UBC-125 wilt upgraden voor bvb de UBCD160DN, dan heb ik wel interesse om de UBC-125 over te kopen. Ik ben beginner en dit model lijkt voldoende voor mij.  Ik sta ook open voor andere voorstellen.

Offline Nick1964

• Geregistreerd luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
« Reactie #196 Gepost op: 8 januari 2025, 17:51:08 »
Laatste aanvulling van Avera: Available mid jan 2025.
Scanners: 2X AOR AR-DV1, 2 X SDS200E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
PoC: Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline sebastiaan

• Gevorderd Lid
« Reactie #197 Gepost op: 11 januari 2025, 08:05:18 »
Als er iemand zijn/haar UBC-125 wilt upgraden voor bvb de UBCD160DN, dan heb ik wel interesse om de UBC-125 over te kopen. Ik ben beginner en dit model lijkt voldoende voor mij.  Ik sta ook open voor andere voorstellen.

Ik heb de 125 volgens mij nog ergens in een doos liggen. Erg weinig gebruikt. Ik zou namelijk wel graag de UBCD160DN willen. Ik ga vandaag wel even op zolder zoeken of ik de doos met scanner erin kan vinden.
o.a TRX_2

Online www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #198 Gepost op: 12 januari 2025, 10:30:00 »
De nieuwe UBCD160DN redelijk veel kunnen gebruiken om er ervaringen mee op te doen.
Een prachtig apparaat, eenvoudig in gebruik, kan erg veel.
Ik kan al niet meer zonder deze scanner.

Met de optionele software prima te programmeren.
De software is -helaas- niet gratis.
Maar met 1000 kanalen, Virtual Control, Voice Recorder, Scope functie (zonder geluid) wel een zeer waardevolle aanvulling.
Ik heb enkele bugs doorgegeven, zijn er uit met de volgende update.

In vergelijking met de hogere prijsklasse (2x zo duur of meer)  is het grootste verschil het compactere display.
Namen (labels) worden afgekort tot 16 karakters.
Op zich geen ramp, bij het programmeren kun je er er rekening mee houden.
Banknamen worden correct weergegeven in de scanner en de software (was bij de 125 soms een dingetje).

V.w.b. gevoeligheid is hij prima, vergelijkbaar met de UBC125, die is ook prima tot zeer goed.
Er zijn scanners uit het hogere segment welke minder goed zijn.
Ook op de buitenantenne getest. Oversturing heb ik zelf geen last van gehad. Ook niet met de lokale P/C2000 masten.
Let wel, het beoogd gebruik van een handscanner is voor onderweg. Ga je er een grote buitenantenne opzetten, dan is oversturing altijd mogelijk.
Dan zou je een basismodel moeten nemen, die zijn intern ruimer van opzet, en hebben hierin vaak betere componenten / opbouw.

Met een portofoon er direct naast had ik -uiteraard- wel last van oversturing, zowel analoog als digitaal.
Maar vreemd genoeg stoorden sommige bekende merken veel meer (zelfs op meer dan 5 meter afstand) dan een goedkopere versie met hetzelfde uitgestraalde vermogen en programmering.

- dPMR Werkt perfect. Je kunt nu ook eindelijk Kenwood portofoons direct ontvangen. Die worden op heel veel plaatsen in dPMR mode gebruikt.
- Closecall zit er niet op, dat is soms jammer.
Anderzijds met 1000 kanalen en een hoge scansnelheid is de kans heel groot dat de frequentie er al in zit, en je hem alsnog vindt.
Scansnelheid is zeer goed.
Zelf heb ik altijd een klein goedkoop frequentiecountertje bij me, zeer compact, onopvallend en werkt perfect.
- Tijdslot 1 of 2 worden niet weergegeven.
Dat betekent ook dat er geen trunking support is.
Omdat hij niet kan zenden, vind ik dit in praktijk geen ramp.
- WFM Geeft iets meer storing/ruis dan NFM, dat is logisch.
Daarom FM bij voorkeur op NFM programmeren.
- NXDN Zit erop, maar dat heb ik nog niet kunnen testen (wordt hier niet gebruikt).

Nogmaals, je moet de functie's niet gaan vergelijken met meer dan 2x duurdere scanners. Dat is zoiets als appels en peren vergelijken.
Wanneer je nu een duurder model hebt, en er blij mee bent, moet je deze 160 niet nemen.
Maar vind je bijv. een 3600 moeilijk in gebruik, dan is deze weer net zo vertrouwd als je 125.
Of heb je al een 125, en wil je meer kanalen of digitaal kunnen ontvangen, dan is dit een zeer mooie aanvulling.
Wil je niet meer geld uitgeven, dan is dit het beste wat je kunt krijgen op de markt.

Levertijd is laatste week januari.
Scannerforummers welke een berichtje hebben gestuurd, krijgen als 1e bericht, en een leuke kortingscode.

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #199 Gepost op: 12 januari 2025, 12:04:01 »
Dank voor dit uitgebreide testverslag.
Ik had begrepen dat het Amerikaanse model ook de mode DMR DCDM ondersteunt (Dual Capacity Direct Mode). Ook wel bekend als double slot simplex.  Dit wordt best veel gebruikt tegenwoordig op de simplex frequenties in de 446 en 455 mHz. Bij mijn weten kan  van de huidige generatie scanners alleen de uniden 3600 deze mode ontvangen.  
Misschien heb je een mogelijkheid dit nog te testen op de Europese UBCD160DN ?

• Top Lid
« Reactie #200 Gepost op: 12 januari 2025, 16:41:17 »
Goede vraag.
Hij ontvangt TS1 en TS2, maar maakt er in het display weergave geen verschil in wanneer je TS op Any zet.
Met de EU software kun je wel kiezen voor TS1 of TS2 (met de US versie niet heb ik me laten vertellen, weet niet of dat zo is).
Dus dat zou moeten werken, mits je vooraf TS1 en TS2 goed instelt.
(Trunking ondersteunen beide modellen niet).

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #201 Gepost op: 12 januari 2025, 17:35:32 »
Ik heb enkele bugs doorgegeven, zijn er uit met de volgende update.

- Closecall zit er niet op, dat is soms jammer.

Zelf heb ik altijd een klein goedkoop frequentiecountertje bij me, zeer compact, onopvallend en werkt perfect.

Vragen: betekent dit dat de firmware toch upgradable is?

En wat voor frequentiecountertje gebruik je?

Als je nog een hulp-tester zoekt: hier in de buurt zijn enkele NXDN-netwerken actief, en vlakbij zitten wat bedrijven die DCDM gebruiken. Stuur maar op en ik laat per omgaande weten hoe die het daar doet  :D

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #202 Gepost op: 12 januari 2025, 17:44:16 »
DCDM (en simplex DMR) scant de US uitvoering in 90% van de gevallen overheen. DMR time slots zijn pakketjes/uitzendingen van maar 30ms. De scansnelheid en vertraging van de squelch is hoger.

Offline Bart

• Gevorderd Lid
« Reactie #203 Gepost op: 12 januari 2025, 17:58:20 »
Ik zit al een tijdje te twijfelen. Het klinkt als een "125XLT Plus", dus de fijne eigenschappen van de 125 met daaraan toegevoegd wat digitale modes. Ga ik mijn 125 wegdoen en een 160 terug kopen? Of doe ik de SDS weg voor een 160? De SDS heeft heel veel meer mogelijkheden, maar wat gebruik ik daar nou in de praktijk van? De 260 is ook wel interessant. Ik wacht de gebruikerservaringen nog even af. Dat ik dan geen kortingscode heb neem ik maar voor lief
Great day to carry 45 pounds of gear up and down 10 flights of stairs.
Uniden UBC125XLT, Uniden SDS100E, Uniden UBCD260DN, AOR AR-DV10

• Top Lid
« Reactie #204 Gepost op: 12 januari 2025, 18:20:00 »
Goede overweging Bart, is i.d.d. lastig.
Wellicht ook met korting daarna ;-)

Offline Alwin

• Top Lid
    • aw foto
« Reactie #205 Gepost op: 12 januari 2025, 20:39:44 »
Ik heb al een BCD160DN , ik wacht de 260 af. Die zal dit jaar ook hopelijk nog wel; naar Nederland komen ?.
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /Uniden BC BCD260DN /Uniden BC BCD160DN- Uniden BC 780XLT-Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 /

• Top Lid
« Reactie #206 Gepost op: 13 januari 2025, 07:18:13 »
Citaat
Vragen: betekent dit dat de firmware toch upgradable is?
En wat voor frequentiecountertje gebruik je?
Als je nog een hulp-tester zoekt: hier in de buurt zijn enkele NXDN-netwerken actief, en vlakbij zitten wat bedrijven die DCDM gebruiken. Stuur maar op en ik laat per omgaande weten hoe die het daar doet  :D

Firmware kun je altijd upgraden.Maar ik heb dat voor de 75/125 nog nooit meegemaakt.
De 160 bestaat al langere tijd, de EU versie al een jaar, dus je mag verwachten dat een upgrade niet nodig is voor zo'n relatief eenvoudige scanner (ivm. de 100/200 etc).

Ik heb van een mede forum lid inmiddels de tip gehad van een NXDN netwerk in de buurt (Heineken). Staat er inmiddels bij.

De counter die ik heb, heb ik ooit in China meegenomen tijdens.Staat vol met Chinese tekens.
Later deze maand komt er een vergelijkbare in de webshop.
Analoog met CTCSS/DCS weergave.
Digitaal alleen frequentie weergave.
Die is om direct naast de radio te houden op 2-3cm afstand (wanneer je ze gevoelig maakt, pikken ze direct FM-radio etc. op).

Offline peter aor

• Gevorderd Lid
« Reactie #207 Gepost op: 13 januari 2025, 10:41:04 »
Ik graag ook op de lijst groeten Peter.

• Top Lid
« Reactie #208 Gepost op: 13 januari 2025, 11:35:04 »
Ik graag ook op de lijst groeten Peter.

Check.

Offline sebastiaan

• Gevorderd Lid
« Reactie #209 Gepost op: 13 januari 2025, 16:57:07 »
Kan haast niet wachten haha...  Iemand toevallig interesse in de 3600 ? Deze is na mijn hersenoperaties veel en veel te moeilijk geworden.
o.a TRX_2