Auteur Topic: Nieuw model Uniden scanners UBCD160DN  (gelezen 103338 keer)

0 leden (en 3 gasten) bekijken dit topic.

Offline Nick1964

• Geregistreerd luisteramateur bij de VRZA, W.A.C en de Papa Whiskey Club.
  • Gevorderd Lid
  • Radioactief sinds 1974 ;)
Re: Nieuw model Uniden scanners UBCD160DN
« Reactie #150 Gepost op: 3 januari 2025, 20:10:41 »
Dat is een hele nette prijs ! Misschien 28 januari... dan ben ik jarig... vol verwachting... oh nee dat is al geweest.
Scanners: 2X AOR AR-DV1, 2 X SDS200E, Alinco DJ-X100E
Antennes: Moonraker Discone, Diamond VX30, 2X Diamond X-50N
Versterkers: JIM 75 en 100,Moonraker MPR-2000. Noolec LaNA.
PoC: Anysecu N61 Pro,Estalky E610, Inrico S-200.

Met mijn dyslexie heb ik soms wat hulp nodig

Offline Teus

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #151 Gepost op: 3 januari 2025, 20:17:22 »
Hier word ik als 125 gebruiker heel erg blij van en zelfs een Nederlandse handleiding, geweldig!

Online lopaz123

• Gevorderd Lid
« Reactie #152 Gepost op: 4 januari 2025, 00:12:16 »
Op dit moment worden alle dealers in Europa voorzien van een scanner.
De volgende batch is nu onderweg vanuit de fabriek, levering over ca. 2 weken.
NL handleiding ligt nu bij de drukker.
Software is beschikbaar. Lijkt erg veel -hoe kan het ook anders- op de ARC125 software.
Wellicht maken we er een korte quick-start bij, er zijn enkele zaken welke je even goed moet instellen.
Voor ervaren gebruikers geen probleem, maar voor beginnelingen maakt het dat veel makkelijker.

Op dit moment zijn we testen aan het doen, zodat we straks goede support kunnen geven.
Als eerste een Kenwood porto er naast gelegd, en getest in mode 2 en 3 (DMR en dPMR). Gaaf dat dit werkt.
Ook hebben we een programmeerbestand waar al heel veel in zit, en we nu aan het fine-tunen zijn.
We zijn nu al fan van de 160, voelt gelijk erg vertrouwd wanneer je de 125 ook al fijn vond.

Voor forumleden gaan we een iets lagere prijs hanteren.
De standaard prijs incl. NL handleiding en opsturen is € 374.95.
Daarmee is hij go
edkoper dan de 3600.

En is deze scanner ook beter dan de ubcd3600xlt.
Wat zijn de grootste voordelen van deze scanner tov  de ubcd3600xlt?
Heb namelijk net de Ubcd3600xlt aangeschaft.
UBCD3600XLT
UBC125XLT

Online WH521

• Gevorderd Lid
« Reactie #153 Gepost op: 4 januari 2025, 07:45:43 »
Wil je eventueel een email zodra deze beschikbaar is?

Zou je mij ook op de maillijst kunnen zetten?

Online www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #154 Gepost op: 4 januari 2025, 08:10:08 »
De 160 is goedkoper dan de 3600.
Deels komt dat omdat er gebruik is gemaakt van een bestaand platform, dat geeft minder ontwikkel kosten.
Daarnaast zitten er functies welke geld kosten (o.a. Close call) niet in.

V.w.b. verschillen, in het kort heeft de 3600 dit meer (ik heb ze niet allemaal genoemd):
- Micro SD-kaart waarop de bijhorende programmeer software, frequenties en opgenomen data en gesprekken staan.
- Gratis Sentinel software om te programmeren.
- Discovery functie om gesprekken terug luisteren, scanner ook de bijhorende ID’s.
- Firmware te upgraden.
- Favoriete lijsten, Systemen, Departementen en Kanalen (de 125 is een meer conventionele scanner).
- Scanning per thema (bijvoorbeeld, luchtvaart, amateur radio, etc.)
- Close Call functie
- Veel meer kanalen.
- 100 Sneltoetsen voor o.a. favorieten.
- Groter frequentiebereik: 25 - 1300MHz.
- Groter display met meer informatie.

Nu heb ik geen 3600 tot mijn beschikking om de gevoeligheid, selectiviteit, oversturing en geluid te kunnen vergelijken.
Ik ga hem ook bewust niet vergelijken met het hogere segment van Uniden en de andere merken.
Dan ben je immers appels met peren aan het vergelijken.

Wel ben ik hem nu aan het vergelijken met de 125.
Dat is het meest logische, de 160 is in feite de 125 met digitale modii.

• Top Lid
« Reactie #155 Gepost op: 4 januari 2025, 08:10:43 »
Wil je eventueel een email zodra deze beschikbaar is?

Zou je mij ook op de maillijst kunnen zetten?

Check.

Online lopaz123

• Gevorderd Lid
« Reactie #156 Gepost op: 4 januari 2025, 08:13:16 »
De 160 is goedkoper dan de 3600.
Deels komt dat omdat er gebruik is gemaakt van een bestaand platform, dat geeft minder ontwikkel kosten.
Daarnaast zitten er functies welke geld kosten (o.a. Close call) niet in.

V.w.b. verschillen, in het kort heeft de 3600 dit meer (ik heb ze niet allemaal genoemd):
- Micro SD-kaart waarop de bijhorende programmeer software, frequenties en opgenomen data en gesprekken staan.
- Gratis Sentinel software om te programmeren.
- Discovery functie om gesprekken terug luisteren, scanner ook de bijhorende ID’s.
- Firmware te upgraden.
- Favoriete lijsten, Systemen, Departementen en Kanalen (de 125 is een meer conventionele scanner).
- Scanning per thema (bijvoorbeeld, luchtvaart, amateur radio, etc.)
- Close Call functie
- Veel meer kanalen.
- 100 Sneltoetsen voor o.a. favorieten.
- Groter frequentiebereik: 25 - 1300MHz.
- Groter display met meer informatie.

Nu heb ik geen 3600 tot mijn beschikking om de gevoeligheid, selectiviteit, oversturing en geluid te kunnen vergelijken.
Ik ga hem ook bewust niet vergelijken met het hogere segment van Uniden en de andere merken.
Dan ben je immers appels met peren aan het vergelijken.

Wel ben ik hem nu aan het vergelijken met de 125.
Dat is het meest logische, de 160 is in feite de 125 met digitale modii.

Oke dank je wel voor je feedback Werner, dan blijf ik toch de erbij houden ubcd3600xlt dit omdat ik ook een ubc125xlt al in bezit heb.
UBCD3600XLT
UBC125XLT

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #157 Gepost op: 4 januari 2025, 09:24:50 »
Heb je al een indruk of de EU-versie van de 160 net zo gevoelig is voor oversturing (door sterke zenders in de buurt) als de US-versie? Dit was nl een klacht bij de US-versie van de 160. Als dat probleem verholpen is dan klinkt het inderdaad als een interessante scanner met veel mogelijkheden.
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD160DN, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

• Top Lid
« Reactie #158 Gepost op: 4 januari 2025, 09:57:51 »
Heb je al een indruk of de EU-versie van de 160 net zo gevoelig is voor oversturing (door sterke zenders in de buurt) als de US-versie? Dit was nl een klacht bij de US-versie van de 160. Als dat probleem verholpen is dan klinkt het inderdaad als een interessante scanner met veel mogelijkheden.

Oversturing kan worden veroorzaakt door verschillende factoren. Overgevoeligheid, slechte kanaalscheiding etc (signaal/ruisafstand).
Oversturing is ook nooit te voorkomen in een breedbandig apparaat, waarvan je wil dat hij overal zo gevoelig mogelijk is.

In de ontwerpeisen zijn de specificaties per band hiervoor vastgelegd.
Ik ga ervan uit dat de scanner daaraan voldoet.

Een handscanner is ontworpen om te gebruiken met de meegeleverde antenne.
- Wanneer je op een gevoelige handscanner een buitenantenne plaatst op flinke hoogte, zal deze ontvanger mogelijk overstuurd worden.
- Ook kan het zijn dat de zender harmonischen genereert, waardoor het op oversturing lijkt.
- Wanneer een slechte coax langs allerlei elektronische apparatuur loopt (LED, omvoermers, PC's etc) zal de scanner dit ook laten horen.

Dus ook al raakt een scanner overstuurd, dan is dit niet altijd per definitie verkeerd. De scanner is ontworpen voor een bepaald beoogd gebruik.
Doe je dit anders, dan kan men dat als slecht interpreteren.

Om oversturing te voorkomen, kun je de attenuator functie gebruiken.
Ook het programmeren van een toonslot verhindert ongewenste ontvangst.

In gewoon gebruik heb ik dit nog niet geconstateerd, ik laat hem ca. 700 kanalen scannen, ook onder de lokale P2000 mast.
En thuis via de Diamond buitenantenne.
Maar nogmaals, iedere situatie is anders.
In een meer stedelijke omgeving kan het heel anders zijn dan hier in het dorp.

Om terug te komen op je vraag:
Oversturing test ik ook door er een portofoon naast te houden op 1 meter afstand, zonder antenne op de scanner.
Niet heel sjiek, maar andere opties heb ik niet.
Dan vergelijk ik hem met de 125 in exact dezelfde omstandigheden (en niet met apparatuur uit het hogere segment).
Ik constateer dan dat de 160 hierop iets minder goed scoort dan de 125.
Met een TK3701D reageert de 160 vaak ook nog op 1 of 2 naastliggende analoge kanalen, en de 125 niet altijd.

• Top Lid
« Reactie #159 Gepost op: 4 januari 2025, 10:11:17 »
Te snel bericht geplaatst.

Dus dit kan i.d.d. een risico zijn.
Maar nogmaals, bij normaal gebruik heb ik het nog niet opgemerkt.
Wellicht is dat anders op een andere locatie, of met een hogere antenne.
Ook is mijn testervaring hiermee pas enkele uren, dan zou ik nog veel meer veldtesten moeten doen.

Daarnaast hangt het ook af van de programmering, zet je de Mode op Auto?
In Auto of WFM pikt de scanner aanzienlijk meer "rommel" op dan in NFM. Logisch.
Het kan dus ook een gebruiksinstelling zijn.

Hoe heeft men dit in de US geconstateerd?
Is dit vergeleken met een 125?

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #160 Gepost op: 4 januari 2025, 11:35:11 »
In de USA werd al vrijwel direct na de release van de BCD160DN op www.radioreference.com geklaagd over oversturing door sterke zenders in de omgeving. Als de BCD160DN op een buitenantenne was aangesloten was het erger dan met een rubberduck. In de USA wordt hij v.w.b. formaat vaak vergeleken met de BCD325P2 en qua sensitiviteit met de BCD125AT. De afmetingen van de scanner en lay-out van het toetsenbord van de BCD160DN zijn nl. identiek aan die van de BCD325P2. De sensitiviteit van de BCD160DN werd over het algemeen als iets(je) minder gevoelig ervaren dan die van de BCD125AT. De BCD160DN had last van oversturing in situaties waar de BCD125AT hier geen last van had (zelfde plek, zelfde antenne’s en zelfde kabels)

Ik weet dat Remon ook een tijdje een BCD160DN (USA-versie) heeft gehad en hij had ook last van oversturing door sterke zenders in zijn omgeving (ik dacht omgeving Houten). Wat ik begreep was het met gebruik van een buitenantenne erger dan met een rubberduck.
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD160DN, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

Offline Alwin

• Top Lid
    • aw foto
« Reactie #161 Gepost op: 4 januari 2025, 11:45:20 »
Klopt ik heb hier ook een BCD160DN als ik die aan de buitenantenne hang komt er weinig signaal meer door. Mijn Whistler TRX1 heeft daar totaal geen moeite mee. Met een Diamond rh519 op de Uniden gaat wel goed op locatie. Maar hij is inderdaad snel overstuurd. (de USA versie dan)
Ontvangers: 2 x Whistler TRX-2 / Whistler TRX-1  /AOR AR-DV10 /Uniden BC BCD260DN /Uniden BC BCD160DN- Uniden BC 780XLT-Kenwood TK7302 VHF / Kenwood TK 8180 UHF - Hytera-MD785 /

• Top Lid
« Reactie #162 Gepost op: 4 januari 2025, 11:58:23 »
Zoals ik al aangaf, is een handscanner bedoeld om mobiel te gebruiken, een buitenantenne is eigenlijk niet het beoogde gebruik.
Dat zou meer voor de nieuwe 260 zijn.
Ook de manier van programmeren is van invloed. Hoe heeft men getest? Mode op Auto of WFM?
Maar ik ga er extra opletten, op dit moment heb ik er in gebruik op een buitenantenne geen problemen mee.
Zojuist op het antenne register gekeken waar nog leuke masten staan op o.a. 900 MHz en 172.4500. Ga ik even onder staan ;-)
Bedankt voor de tips !

Ik heb wel geconstateerd dat de 125 veel selectiever is dan de 160 met een 3701 porto ernaast op UHF.
Nu is dit geen wetenschappelijk onderzoek, maar wel reproducerbaar.
VHF Moet ik nog testen.
Ook lijkt de 125 soms gevoeliger dan de 160 op VHF.

Wel kan ik me voorstellen dat voor jouw, Remon, en andere veel eisende/ervaren gebruikers de 160 minder geschikt is.
Je moet hem niet gaan vergelijken met een scanner uit het hogere segment.
Wanneer je al een mooie scanner uit het hogere segment hebt, zal dit snel een stapje terug zijn v.w.b. prestaties.
Maar wederom, dit is appels met peren vergelijken.

V.w.b. positionering is de 160 een prachtige allround scanner, voor een zeer scherpe prijs.
Persoonlijk ben ik nooit een grote fan geweest van de 3600.
De 160 spreekt mij direct aan, ik ben er zeer enthousiast over.
En ik weet zeker dat de gemiddelde luisteraar er enorm veel plezier aan gaat beleven.

• Top Lid
« Reactie #163 Gepost op: 4 januari 2025, 12:01:50 »
Klopt ik heb hier ook een BCD160DN als ik die aan de buitenantenne hang komt er weinig signaal meer door. Mijn Whistler TRX1 heeft daar totaal geen moeite mee. Met een Diamond rh519 op de Uniden gaat wel goed op locatie. Maar hij is inderdaad snel overstuurd. (de USA versie dan)

Ik betwijfel eerlijk gezegd of dit in de EU versie is veranderd/verbeterd.
Intern is e.e.a. aangepast i.v.m. EU wetgeving (WEE/RoHS) op component niveau.
En er zit andere firmware in, met opties welke de US versie niet heeft (in mijn ogen is de US versie weggegooid geld voor in de EU).
Maar ik betwijfel of het ontvangst deel/selectiviteit wezenlijk anders is.

• Top Lid
« Reactie #164 Gepost op: 4 januari 2025, 12:13:56 »
Er kwam ook een vraag over weergave CC en TS.

CC en Tijdslot 1 of 2 zijn instelbaar (in US versie is TS niet instelbaar).
Tot nu toe heb ik gekeken of hij alle 48 Kenwood kanalen selectief kan doorgeven. Dat werkt.
Heb al wel een kleine bug in de software gevonden.

Correcte weergave CC en TS moet ik nog uitgebreider testen.
(Ik heb gemerkt dat om alles goed te testen/programmeren een behoorlijke kluif werk is, kost wat meer tijd dan verwacht).