Heb je al een indruk of de EU-versie van de 160 net zo gevoelig is voor oversturing (door sterke zenders in de buurt) als de US-versie? Dit was nl een klacht bij de US-versie van de 160. Als dat probleem verholpen is dan klinkt het inderdaad als een interessante scanner met veel mogelijkheden.
Oversturing kan worden veroorzaakt door verschillende factoren. Overgevoeligheid, slechte kanaalscheiding etc (signaal/ruisafstand).
Oversturing is ook nooit te voorkomen in een breedbandig apparaat, waarvan je wil dat hij overal zo gevoelig mogelijk is.
In de ontwerpeisen zijn de specificaties per band hiervoor vastgelegd.
Ik ga ervan uit dat de scanner daaraan voldoet.
Een handscanner is ontworpen om te gebruiken met de meegeleverde antenne.
- Wanneer je op een gevoelige handscanner een buitenantenne plaatst op flinke hoogte, zal deze ontvanger mogelijk overstuurd worden.
- Ook kan het zijn dat de zender harmonischen genereert, waardoor het op oversturing lijkt.
- Wanneer een slechte coax langs allerlei elektronische apparatuur loopt (LED, omvoermers, PC's etc) zal de scanner dit ook laten horen.
Dus ook al raakt een scanner overstuurd, dan is dit niet altijd per definitie verkeerd. De scanner is ontworpen voor een bepaald beoogd gebruik.
Doe je dit anders, dan kan men dat als slecht interpreteren.
Om oversturing te voorkomen, kun je de attenuator functie gebruiken.
Ook het programmeren van een toonslot verhindert ongewenste ontvangst.
In gewoon gebruik heb ik dit nog niet geconstateerd, ik laat hem ca. 700 kanalen scannen, ook onder de lokale P2000 mast.
En thuis via de Diamond buitenantenne.
Maar nogmaals, iedere situatie is anders.
In een meer stedelijke omgeving kan het heel anders zijn dan hier in het dorp.
Om terug te komen op je vraag:
Oversturing test ik ook door er een portofoon naast te houden op 1 meter afstand, zonder antenne op de scanner.
Niet heel sjiek, maar andere opties heb ik niet.
Dan vergelijk ik hem met de 125 in exact dezelfde omstandigheden (en niet met apparatuur uit het hogere segment).
Ik constateer dan dat de 160 hierop iets minder goed scoort dan de 125.
Met een TK3701D reageert de 160 vaak ook nog op 1 of 2 naastliggende analoge kanalen, en de 125 niet altijd.