Auteur Topic: Airspy R2 ervaring gevraagd  (gelezen 4774 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline scanniepeter

• Beginnend Lid
  • **
Airspy R2 ervaring gevraagd
« Gepost op: 2 mei 2023, 22:18:52 »
Ik twijfel tussen een Uniden SDS100 en een Airspy R2

Ik wil luchtvaart, digitale en analoge communicatie ontvangen.
In het verleden een RSP1A gehad, maar die vond ik doof.
Is dat bij de Airspy R2 beter?

De militaire luchtvaartband is ontzettend snel te scannen.
Kan dat ook in andere banden?

Wie kan mij wat meer vertellen en adviseren?

Offline Lord Flashheart

• Top Lid
    • 24 December 1944
Re: Airspy R2 ervaring gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: 3 mei 2023, 06:15:50 »
Goede morgen,

Ik ben sinds een aantal jaar een tevreden gebruiker van de Airpsy2.
Het snelle zoeken zit hem vooral in het feit dat het in één klap een bandbreedte van 10 Mhz kan scannen. (als ik het goed zeg).

Dat kan dus ook "gewoon" bij andere banden.

Voor wat betreft "doofheid", ik weet dat er mensen zijn die comms ontvangen op een handscanner terwijl de airspy die ernaast aanstaat dat niet doet.
Daar zet ik tegenover dat er zoveel instelling mogelijkheden zijn bij de airspy dat mogelijk niet alle truuks zijn uitgeplozen. Maar dat is een aanname van mij.

Eerlijkheidshalve gebied mij te zeggen dat ik alleen maar ervaring heb met de Airspy en derhalve geen goed antwoord kan geven of deze nu beter is dan de SDS100.

Ik hoop dat je hier iets mee kan.

Succes met het maken van je keus maar hoe dan ook veel plezier gewenst alvast.

Joost

Offline vdKaa

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 3 mei 2023, 07:23:01 »
Over de SDS100 is veel op dit forum te vinden. De SDS100 schijnt nogal doof te zijn en het geluid op de luchtvaartbanden schijnt erg schel te zijn. Daarnaast wordt er in Amerika nogal geklaagd over technische problemen door slechte/gebroken soldeerverbindingen. Dit schijnt vooral veroorzaakt te worden door het gebruik van milieuvriendelijke soldeertin waar geen lood meer in zit. Hierdoor is de soldeerverbinding minder flexibel en lijkt makkelijker te breken. De SDS100 is portable en loopt daardoor makkelijker een tik of een stootje op. Op RadioReference zijn er ondertussen SDS100’s die voor de 2e keer gerepareerd moesten worden (meer info op www.radioreference.com met zoekfunctie zoeken naar CSJ).

Omdat ik ook een UBCD3600xlt heb was bovenstaande voor mij reden genoeg om voor de SDS200 te kiezen.
TRX-1e, UBC125XLT, UBCD160DN, UBCD3600XLT, SDS200e, Airspy mini, Inrico S200

Offline Edwin uit 070

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 27 augustus 2023, 09:33:15 »
Nou ben ik de hobby weer serieus aan het oppakken. Ben nu dus ook serieus bezig met SDR ontvangers (nu o.a. met de Airspy Mini en een RTL-SDR V3 stick).

Heb al hele leuke resultaten geboekt en een aantal zaken heb ik ondertussen goed onder de knie. Maar wat mij wel opvalt, is dat de SDR ontvangers waar ik tot nu toe mee geëxperimenteerd heb, beduidend minder goed ontvangen dan "normale" scanners of ontvangers. Het verschil is niet dramatisch, maar soms wel vervelend. Om in zendamateurtermen te spreken: bij een zelfde signaal op dezelfde antenne ontvangen zowel de Airspy Mini als de RTL-SDR stick 2-3 S  punten minder dan bijvoorbeeld verschillende Uniden scanners, of mijn Yaesu transceivers (en dan hebben we het over de luchtvaartband en 2 of 70 cm. amateurband).

Soms ie het verschil dus dat een signaal op de scanners nog wel verstaanbaar is, maar op de Airspy verdwijnt dat signaal in de ruis. Of dat een digitaal signaal met de scanners/transceivers nog wel stevig genoeg is om te decoderen, maar met de Airspy lukt dat dan net niet meer.

Ontvangst de Airspy R2 beter dan de Mini? Heeft iemand daar ervaring mee?

Offline Thijsiooh

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 21 november 2025, 12:02:25 »
Naar aanleiding van een recente chat op het forum en eigen ervaring met de Airspy R2. Met dank aan de gebruikers "Chinook" en "PE0SAT"

"Het is dat de rtlsdr v4 ?langzaam? is heb daar over het algemeen een betere snr op dan met de mini (steeds gemeten op De Kooy ATIS)"

"chinook Vreemd, er zal iets anders aan de hand zijn en vermoed dat je dan met de R2 ook problemen ondervind"

"Al de AirSPY modellen zijn kritich wat betreft de USB aansluiting. Een directe USB verbinding met een USB 2.0 poort en wat ferrit doet wonderen"

"Dat ze kritisch zijn met een usb poort/kabel klopt. Bij mij werkt hij niet met alle usb kabels. Ik krijg dezelfde snr met de v4 als ik de bandbreedte van 6 naar 3 zet en de decimation op 2. Maar dan is het logische gevolg dat de scan snelheid omlaag gaat? en gelijk is aan de v4. Dus die settings gebruik ik niet. Gebruik altijd 6 en geen decimation."

Bovenstaande opmerking met betrekking tot de USB kan ik bevestigen; op 10MHZ bandbreedte is de ontvangst niet constant maar "hakkelt" deze met miniseconden. Op bandbreedte 4Mhz heb ik dit effect niet maar is de scansnelheid aanzienlijk lager. Op de website van Airspy staat een tooltje om de snelheid van je USB poort te checken; deze gedraaid en daar blijkt uit dat de snelheid van de USB poort voldoende is. Heb nog niet verder geexperimenteerd met een andere kabel dan wel labtop, dan wel andere drivers / SDR Sharp instellingen.

Thijs

Offline PE0SAT

• Gevorderd Lid
    • PE0SAT
« Reactie #5 Gepost op: 21 november 2025, 20:16:20 »
Veel ervaring en hieronder is er een.

Alleerst, ik gebruik een AirSPY R2 via de Spyserver (deze draait op een Mini PC welke Linux draait) oplossing en heb een Gb ethernet verbinding die het R2 signaal aanbied aan SDRSharp met Scanner plugin. Het voordeel is dat mijn Antenna ver van de bebouweing afstaat en daardoor minder storing opvangt.

Dan wat betreft de vraag. Een SDR als vervanging voor een scanner, ik denk dat daar de vraag zou moeten liggen. (Ik heb geen scanner, dus kan daar weing over zeggen)

Als voorbeeld de opmerking "doof" de R2 is zeker niet doof en heeft een goed dynamisch bereik (ongevoellig voor andere sterke signalen in de band) wat dan toch een verklaring zou kunnen zijn voor die "doof" ervaring is dat het squelch gedrag of signaal detectie van de scanner software i.c.m. de R2 niet snel genoeg is en daarom je het idee krijgt van "doof" Dit gedrag is binnen de plugin aan te passen.

Dit zou ook kunnen verklaren waarom de indruk ontstaat dat een RTL-SDR "beter" werkt, hou hierbij wel in de gaten dat een RTL maar een bandbreedte van 2MHz in een stap scanned en een R2 10MB en daardoor veel sneller doe je hele scan reeks stapt. En bij de RTL zal een andere sterk signaal in de band ontvangst onmogelijk maken, het dynamisch bereik is niet vergelijken met een R2.

Nog een andere eigen ervaring die dit misschien ook wat kan verduidelijken, ik zit erg dicht bij Gilze Rijen en TWR/GND is zo vaak actief dat ik daardoor erg veel andere signalen mis, daarom blokkeer ik TWR wel eens om ook andere signalen te kunnen ontvangen.

Dan een laatste opmerking, de R2 is niet heilig het model is al vele jaren oud en zou eigelijk een update moeten hebben. Deze is er nu ook maar dat product (HydraSDR RFOne) zal niet door SDRSharp worden ondersteund, ik hoop dat de scanner functie van SDR++ verbeterd zal worden in de toekomst zodat die vergelijkbare functies krijgt als SDRSharp.

Jan | PE0SAT
RX/SDR: AirSPY R2,Mini | HackRF one | RTL-SDR V3/V4 | Afedri | RFSpace | Ettus USRP | SDRPlay RSP2 | HydraSDR | BladeRF
Website: PE0SAT

Offline chinook

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 21 november 2025, 20:46:20 »
Bedankt voor het delen van jullie ervaring. Ik heb alleen de airspy mini en een V3 en V4. Airspy gebruik ik altijd voor mil UHF omdat hij zo snel scanned. Wat al eerder vermeld is is dat de airspy gevoelig is voor usb kabels en poorten. Heb het zelfde type usb verlengkabelm op de eene werkt de airspy wel en op de andere niet.
Welke instellingen gebruiken jullie in SDR#? ik heb de gevoeligheid heel simpel op lineair staan. Op andere forums kwam ik ook tegen dat gebruikers de beste resultaten kregen met handmatige instellingen. Ik gebruik normaal een scanspeed van 40, SDR# 1920, freq scanner met selective level checking, Dynamic noise floor en expirimental CA (dit moet je soms een paar keer aan uit vinken tijdens een scan voor het beste resultaat)

Online Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #7 Gepost op: 22 november 2025, 07:55:39 »
Hier nog een meninkje: ik ben in 2017 ofzo omgeschakeld van scanners naar een Airspy R2. Die ene Airspy pakte meer dan met vijf scanners. Scannen doe je feitelijk niet meer, je zoekt alleen nog. Grote truuk is het optimaal krijgen van de instellingen. Feitelijk ben ik daar tot op heden mee bezig. Dat vind je leuk of niet.

Ook de hard- en software erom heen speelt een belangrijke en soms ondoorgrondelijke rol. Ik begon met een 7th Gen PC en die draait tot op heden probleemloos alle versies van v1672 t/m v1922 Beta; idem voor een 8th Gen i5.

Toen kocht ik een 13th Gen en daarop heb ik nooit één versie aan de praat gekregen. Daarna een 12th Gen en die draait alleen vanaf v1832 en nieuwe prima. Alle oudere versies willen niet. Heeft bij mij voor een hoop hoofdbrekens gezorgd. Toevallig heb ik deze week net en ouwe 8th Gen (soort van half Gameding) gekocht als Airspy winterproject  :)

Mini's heb ik ook gehad maar die verkocht ik altijd gauw weer. Waarom thuis een Mini gebruiken als er ook R2's zijn  ;)

Mijn conclusie is: Airspy SDR's zijn fantastisch maar je moet wel een beetje van PC freubelen houden. Ik denk dat je de rx net zo goed kan krijgen als met scanners alleen niet 'zomaar'. Ik heb zeker in het begin ook wel 's op het punt gestaan om ze het raam uit te werpen LOL
Luisterspulletjes :)

Offline PE0SAT

• Gevorderd Lid
    • PE0SAT
« Reactie #8 Gepost op: 22 november 2025, 07:58:07 »
Bij mij wordt de R2 ook vooral voor UHF Mil Air (UHF groundplane) gebruikt, ik heb wel het idee om een tweede VHF groundplane antenne te bouwen en die m.b.v. een diplexer aan elkaar te koppelen waarbij de diplexer ook twee filters zal hebben voor VHF en UHF Mil Air.

Het eerste wat ik altijd doe als ik een nieuwe computer heb die ik met een Airspy wil gebruiken is kijken of de max sample rate werkt, voor een mini 6msps en voor de R2 10msps. Dit kun je testen met het commando airspy_rx wat onderdeel is van de Airspy host tools. Dit is het commando wat je will uitvoeren, voor Windows airspy_rx -r NUL -t 0 en voor Linux airspy_rx -r /dev/null -t 0. Laat het een tijdje lopen.
Uiteindelijk moet het gemiddelde 6 of 10msps zijn als je het commando stopt.

Ik krijg dan op een Linux systeem de volgende output met een R2

airspy_rx -r /dev/null -t 0
Device Serial Number: 0xB58069DC396E3913
Stop with Ctrl-C
Streaming at 10.001 MSPS
Streaming at 9.999 MSPS
..
..
User cancel, exiting...
Total time: 82.0075 s
Average speed 10.0001 MSPS IQ
done

Dan de SDRSharp instellingen ( versie 1921 en scanner plugin v2.4.4.0)

- configure scanner (optie van de plugin)

Dynamic noise floor enabled
Auto lock 60 sec
Delete rows with activity < 0.5 every 10 seconds
Use audio mute

- SDRSharp Scanner settings:

Detect: 75
Wait 1.5

Zorg als je de R2 selecteerd in SDRSharp dat de optie Use Full IQ ook is geactiveerd (het kan zijn dat dit bij een directe aansluiting niet aanwezig is, in mijn geval waar de verbiding via een SpyServer loopt wel)

Airspy host tools: https://github.com/airspy/airspyone_host/releases
Airspy Quick start: https://airspy.com/quickstart/

Jan | PE0SAT
RX/SDR: AirSPY R2,Mini | HackRF one | RTL-SDR V3/V4 | Afedri | RFSpace | Ettus USRP | SDRPlay RSP2 | HydraSDR | BladeRF

Online Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #9 Gepost op: 22 november 2025, 08:00:45 »

Ha Jan, klopt het dat jij SDR# op een Linux systeem draait? Ik heb hier die ouwe 6th op Mint draaien. Zou nóg een mooi winterproject zijn om daar een Airspy aan te hangen. Ben benieuwd naar je reactie. Alvast bedankt.

Offline PE0SAT

• Gevorderd Lid
    • PE0SAT
« Reactie #10 Gepost op: 22 november 2025, 08:04:30 »
Hier nog een meninkje:
Mijn conclusie is: Airspy SDR's zijn fantastisch maar je moet wel een beetje van PC freubelen houden. Ik denk dat je de rx net zo goed kan krijgen als met scanners alleen niet 'zomaar'. Ik heb zeker in het begin ook wel 's op het punt gestaan om ze het raam uit te werpen LOL

Dit klinkt heel bekend, met een software oplossing zul je meer kunnen bereiken maar zal er meer aandacht aan moeten geven.

Vreemd dat je sommige versie op verschillende hardware niet aan de gang krijgt, ik vermoed de steeds maar veranderde .Net Windows afhankelijkheden en ook hier USB interfaces/poorten die niet lekker samenwerken.

Leuk onderwerp, eens zien of er nog meer komt

Jan | PE0SAT

Offline PE0SAT

• Gevorderd Lid
    • PE0SAT
« Reactie #11 Gepost op: 22 november 2025, 08:08:06 »

Ha Jan, klopt het dat jij SDR# op een Linux systeem draait? Ik heb hier die ouwe 6th op Mint draaien. Zou nóg een mooi winterproject zijn om daar een Airspy aan te hangen. Ben benieuwd naar je reactie. Alvast bedankt.

Nee, SDRSharp zelf draait op een oude Dell Laptop met een i7-2630QM (moet vervangen worden) en Windows 10 Pro. De R2 hangt aan een remote MiniPC die wel Linux draait.

Het is wel mogelijk om een oude versie van SDRSharp 1716 binnen Wine op Linux te draaien, beperkte mogelijkheden en niet snel.

Jan | PE0SAT

Online Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #12 Gepost op: 22 november 2025, 08:18:45 »
Nuance: ik krijg de versies wel aan de praat en ogenschijnlijk gaat alles OK. Echt bij na een aantal uren wordt de audio lelijk (klapperig) en wil SDR# niet normaal afsluiten. Dus gedurende het draaien gebeurt er 'iets' waardoor de boel spaak loopt. En ik draai eigenlijk altijd meerdere sessies van SDR# en dan zag ik dan van de drie sessies er een bleef lopen en er twee misgingen. En dan dan niet volgens vast patroon maar willekeurig.

Vreemd dat je sommige versie op verschillende hardware niet aan de gang krijgt, ik vermoed de steeds maar veranderde .Net Windows afhankelijkheden en ook hier USB interfaces/poorten die niet lekker samenwerken.

Leuk onderwerp, eens zien of er nog meer komt

Jan | PE0SAT

Offline chinook

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 23 november 2025, 08:37:46 »
Mooi draadje is dit aan het worden.

Ik krijg airspy_rx -r NUL -t 0 niet draaiend. heb de host tools gedwonload en uitgepakt. het command gerund in windows command, maar hij kan het commando nergens vinden.

Offline PE0SAT

• Gevorderd Lid
    • PE0SAT
« Reactie #14 Gepost op: 23 november 2025, 08:43:57 »
Ik heb even de zip file bekeken en zie het volgende:

airspy_host_tools_win32_x86_x64_v1_0_10/x64
airspy_host_tools_win32_x86_x64_v1_0_10/x32

cd airspy_host_tools_win32_x86_x64_v1_0_10/x64
dir
airspy.dll       airspy.lib          airspy_si5351c.exe
airspy_gpiodir.exe  airspy_lib_version.exe  airspy_spiflash.exe
airspy_gpio.exe     airspy_r820t.exe       libusb-1.0.dll
airspy_info.exe     airspy_rx.exe       pthreadVC2.dll

Daar staat airspy_rx

Jan | PE0SAT