Auteur Topic: AIS-decoder  (gelezen 77091 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: AIS-decoder
« Reactie #90 Gepost op: 11 augustus 2005, 13:25:37 »
Gister e.e.a. eens uitgeprobeerd en vanuit het Gooi slechts 4 schepen in Amsterdam centrum gelogd. De Logos II, de Stenheim en de Etoile....werden zichtbaar en een Cypriotisch schip. Viel me wat tegen, wellicht wordt het de komende dagen wat drukker met Sail...
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 5087
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: AIS-decoder
« Reactie #91 Gepost op: 11 augustus 2005, 20:41:04 »
Citaat van: "Gert Jan Faas"
Rene, stel nou dat ik zoiets mobiel wil gebruiken, de ene keer ben ik in Lelystad en de andere keer op Terschelling, kan ik dan één grote kaart gebruiken of moet ik meerdere kleine kaartjes hebben?

Wat je het prettigst vindt. Ik heb een detailkaart van de omgeving van Rotterdam en een overzichtskaart van de Noordzee. In Shipplotter kun je makkelijk switchen tussen kaartjes. Je kunt (uit mijn hoofd) 6 kaarten toekennen aan de kaartbuttons.

Citaat
Volgende vraag: maakt het nog wat uit welk kanaal je gebruikt voor AIS?

Nee, je kunt een van de kanalen kiezen. Een AIS-zender zendt om en om op de twee kanalen uit, zodat bij storing op een kanaal het systeem toch nog blijft werken. Het maakt niet uit welke van de twee kanalen je kiest.

Groeten,
Rene

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 5087
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: AIS-decoder
« Reactie #92 Gepost op: 11 augustus 2005, 20:43:06 »
Citaat van: "Huub Roem"
Gister e.e.a. eens uitgeprobeerd en vanuit het Gooi slechts 4 schepen in Amsterdam centrum gelogd. De Logos II, de Stenheim en de Etoile....werden zichtbaar en een Cypriotisch schip. Viel me wat tegen, wellicht wordt het de komende dagen wat drukker met Sail...

Welke ontvanger gebruik je voor AIS? Kun je kiezen tussen verschillende bandbreedtes? Het AIS-signaal is 25 kHz breed.

Groeten,
Rene

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: AIS-decoder
« Reactie #93 Gepost op: 12 augustus 2005, 08:11:24 »
Ok, Rene, dat zou het kunnen zijn, mijn IC-R8500 heeft standaard een discriminator uitgang, dus gebruik ik die standaard. FMN is 5.5k breed, FM is 12k breed en FMW 150k, ik heb hem op FM staan. Wellicht gaat het op een andere ontvanger dus beter...
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Gert Jan

  • Gast
Re: AIS-decoder
« Reactie #94 Gepost op: 12 augustus 2005, 10:50:35 »
Citaat van: "Huub Roem"
Ok, Rene, dat zou het kunnen zijn, mijn IC-R8500 heeft standaard een discriminator uitgang, dus gebruik ik die standaard. FMN is 5.5k breed, FM is 12k breed en FMW 150k, ik heb hem op FM staan. Wellicht gaat het op een andere ontvanger dus beter...

Huub, de 8500 heeft toch ook schakelbare filters?
Volgens mij kan kan jij dan ook best in de buurt komen van die 25kHz?
De 5000 kan schakelen tussen 3, 6, 15, 30, 110 en 220 kHz, ik weet bijna zeker dat de 8500 ook zoiets moet hebben!

Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
AIS-Shipplotter
« Reactie #95 Gepost op: 12 augustus 2005, 15:14:03 »
Op het volgende kaatje zie je een echt voorbeeld van slordige calibratie.
Het is Scheveningen.........in de toekomst!!!!!!(misschien)
De havenuitbreiding is er nog niet natuurlijk.
Vond het leuk om van een oude kaart calibratie punten over te zetten in deze door plannen makers gegenereerde kaart.
Een fout van 100 meter of iets dergelijks is moeilijk te vermijden...
De schepen liggen schots en scheef in de haven en gedeeltelijk op de kade.
Weet wat er ongeveer gebeurd bij het calibreren maar niet echt precies..
als iemand het kan uitleggen ...graag!!!

Gr.: j.d.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 5087
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: AIS-Shipplotter
« Reactie #96 Gepost op: 12 augustus 2005, 15:23:53 »
Citaat van: "j.d."
Op het volgende kaatje zie je een echt voorbeeld van slordige calibratie.

Welke punten heb je gebruikt voor calibratie? En hoe ben je aan de coordinaten van de calibratiepunten gekomen?

Rene

Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
Re: AIS-decoder
« Reactie #97 Gepost op: 12 augustus 2005, 15:54:04 »
Welke calb. punten? Dat waren er vier en de coördinaten van een kaart uit de verzameling van http://home.wxs.nl/~pa3esz/ais/index.html.
Weet een beetje de weg op Scheveningen.
 Als voorbeeld: in de oude kaart kan je de coördinaten uitlezen met je cursor, van b.v. het semafoor of een hoek van een straat/weg/laan, dan invoeren " op " de nieuwe kaart.
Misschien had ik zowel bij de oude als nieuwe kaart verder moeten inzoomen.
Het kan zijn dat er een veel slimmere methode is want hier kwam nog "pen en papier" aan te pas.

Zal is kijken Rene of dat kaartje nog in mijn "chart file"( met calb. punten) aanwezig is.

Gr.: jan dijkhuizen

Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
Re: AIS-decoder
« Reactie #98 Gepost op: 12 augustus 2005, 16:10:29 »
Rene, kaart & .clb file allang via de prullebak verwijderd.
Was tenslotte maar een probeerseltje.

Gr.: jan dijkhuizen

plvsch

  • Gast
Re: AIS-decoder
« Reactie #99 Gepost op: 13 augustus 2005, 16:13:25 »
Een wonder is hier geschied ontvang na ongeveer drie weken klooien maar het toch niet opgeven zo 1 voor 1 de schepen op het scherm. Was bijna ten einde raad en de spullen in de hoek te zetten. Rene bedankt voor de ombouw. JD voor het schermpje hoe het signal eruit moest zien. Als jullie nu ooit nog een juiste GPS coordinaten voor Scheveningen moeten hebben kan ervoor zorgen op diverse kaartdata EUR50 of WGS84.  Magnefiek wilde net de AIS-Engine van Nasa gaan bestellen.

Groet,
Frank :)

Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
Re: AIS-decoder
« Reactie #100 Gepost op: 13 augustus 2005, 16:29:20 »
Citaat van: "plvsch"
Een wonder is hier geschied ontvang na ongeveer drie weken klooien maar het toch niet opgeven zo 1 voor 1 de schepen op het scherm. Was bijna ten einde raad en de spullen in de hoek te zetten. Rene bedankt voor de ombouw. JD voor het schermpje hoe het signal eruit moest zien. Als jullie nu ooit nog een juiste GPS coordinaten voor Scheveningen moeten hebben kan ervoor zorgen op diverse kaartdata EUR50 of WGS84.  Magnefiek wilde net de AIS-Engine van Nasa gaan bestellen.

Groet,
Frank :)

Proficiat Frank !!!!
Je kan meteen weer aan het werk. Versie 8.1. is te downloaden van:
http://www.shipplotter.com/

Als je geregristreerd bent de eerdere versie via configuratie scherm-software verwijderen.
Dan naar:
http://www.shipplotter.com/ en de pagina verversen(refresh) en even wat naar beneden scrollen.

Ga eerst maar even op genoemde pagina kijken.

Gr.: jan dijkhuizen

plvsch

  • Gast
Re: AIS-decoder
« Reactie #101 Gepost op: 13 augustus 2005, 16:36:14 »
ja mooi maar als ik het eraf ga gooien moet ik natuurlijk wel mijn code's en weet ik al wat niet meer bij de hand hebben, of heb ik dat mis gaat het op ip of zo.
En als ik SP deinstalleer dan blijven de kaartje toch gewoon staan. Is het mogelijk om dmv van een USB Gps het middelpunt van het radarscherm mee te laten lopen met de werkelijke pos.

Groet,
Frank

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 5087
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: AIS-decoder
« Reactie #102 Gepost op: 13 augustus 2005, 16:43:57 »
Citaat van: "plvsch"
Een wonder is hier geschied ontvang na ongeveer drie weken klooien maar het toch niet opgeven zo 1 voor 1 de schepen op het scherm.

Gefeliciteerd, Frank :)

Rene

Offline j.d.

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 238
AIS-Shipplotter
« Reactie #103 Gepost op: 13 augustus 2005, 16:46:30 »
Citaat van: "plvsch"
ja mooi maar als ik het eraf ga gooien moet ik natuurlijk wel mijn code's en weet ik al wat niet meer bij de hand hebben, of heb ik dat mis gaat het op ip of zo.
En als ik SP deinstalleer dan blijven de kaartje toch gewoon staan. Is het mogelijk om dmv van een USB Gps het middelpunt van het radarscherm mee te laten lopen met de werkelijke pos.

Groet,
Frank

Niks aan de hand. Heb je allemaal niet nodig. Heb het al 8 maal zo gedaan. Als het maar op dezelfde computer gebeurt.
Kaarten blijven staan.

Let op:



________________________________________________________________________
________________________________________________________________________

Message: 4        
   Date: Thu, 11 Aug 2005 18:41:04 -0000
   From: "algarveastronomy" <bmes@coaa.co.uk>
Subject: Version 8.1 of ShipPlotter posted

Hi,

I have put version 8.1 of ShipPlotter on the web site at
http://www.shipplotter.com

Please save any cherished files before you uninstall the old
version.  Upgrades are free to registered users.  Your settings will
be carried forward to the new version.  You may need to use Ctrl-
Refresh to force a cache to show you the new web page.

New features

You can now save and reload a number of different configurations
(charts, colours, etc. - in fact everything that is saved and
restored between sessions) using new options in the File pulldown.

A new command line switch '/config A|B|C|D|E|F|G|H' allows you to
autostart ShipPlotter with one of the configuration sets described
above.  In this way it is possible to start several instances of
ShipPlotter and have each one display a different chart with its own
settings.

ShipPlotter has always been enabled for OLE/COM Automation.  The
interface has now acquired some methods that can be called from a
script running separately from the machine.  Here is a minimalist VB
script to exploit that feature.  Please read the help file for full
details and limitations.

Dim MyObject
Set MyObject = GetObject(,"ShipPlotter.Document")
mxla = MyObject.GetMaxLat()
mnla = MyObject.GetMinLat()
mxlo = MyObject.GetMaxLon()
mnlo = MyObject.GetMinLon()
WScript.Echo mxla,mnla,mxlo,mnlo

You can now specify the colours for GPX overlays for Waypoints, Track
points, Track segments, Route points, Route segments (five options).  
Options..Chart..GPX overlay..Options.

If you use the satellite chart option and then subsequently move to a
different chart (by various means) you are now offered the choice of
discarding the satellite chart, renaming it (and its associated
calibration file) to some more meaningful name or leaving the
datetime name that is used by default.  This new feature is intended
to reduce the tendancy to fill the Chart files directory with large
numbers of unidentified satellite charts.

There is a new option under Options..Charts..Quick charts to delete
selected Quick Chart options.

There is a new option in the Chart..Customise dialog to allow you to
append the country code (two or three character code as selected in
the same dialog) to named ships on the chart displays.

The GPS message family of the form $GPHDG is now supported although
this feature is currently untested.

GPS messages with prefixes other that $GP and $II should now be
supported.

Bug fixes

The bug that caused nav aids name data to be progressively right
shifted during sharing has been fixed in the server script.

The original message datetime is now displayed in the status bar if
you right click during log file replay.

I hope that IMO numbers with more than 7 digits will not now cause
data misalignment.

If you select AVI movie recording and also start the program with the
red button to record a WAV file, the AVI is now recorded correctly.  
Previously, the AVI was not recorded while recording a WAV file.

Regards
Bev
COAA

thommie

  • Gast
Re: AIS-decoder
« Reactie #104 Gepost op: 15 augustus 2005, 09:40:58 »
Collega´s,

de MSC Pamela (grootste containerschip ter wereld) wordt vanavond in Vlissingen verwacht?

Is er iemand van jullie die kan zien waar het schip nu is?

Ik kan namelijk alleen de Westreschelde bekijken.

Thommie