Auteur Topic: Uniden UBC355CLT  (gelezen 11683 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline novalyfe

• Beginnend Lid
  • **
  • Luchtverkeersleiding is ook gelul in de ruimt.
Uniden UBC355CLT
« Gepost op: 4 juni 2016, 17:07:59 »
Goedeavond!

Allereerst zal ik mij even voorstellen, Ik ben Ted, start september met de opleiding tot militair luchtverkeersleider (officier) en luister al zon 5 jaar naar liveatc.net dus ik vond het tijd voor een échte scanner!

Nou heb ik sinds een paar dagen een klein scannertje, een Uniden Bearcat UBC355CLT met bijgeleverde antenne's en ze zijn om te huilen. Ik met al mijn verwachtingen die scanner aangesloten maar ontvangst, hoo maar!

Dus ik dacht dat het aan de afstand lag, Schiphol -> woonplaats is zo'n +- 25km hemelsbreed, dus ik had de scanner in m'n auto gelegd, meegenomen naar werk, maar op P30 (de parkeerplaats voor personeel naast de 06-24) had ik nogsteeds maar ontvangst om van te huilen..! Er was zo weinig te horen, maar wat ik hoorde was dan weer wel in goede kwaliteit?

Waar zou dit aan kunnen liggen? Ik heb inmiddels een antenne besteld voor thuis, een Diamond D-777, ik had een hoop goede dingen erover gelezen en voor die 7 tientjes vond ik het een prima idee. Wat voor antenne raden jullie mij aan voor in de auto?

Sorry voor de vele vragen, nogmaals het is allemaal nieuw voor mij!

Bedankt!
Uniden Bearcat UBC355CLT + Diamond D-777 Dualband + Magnum Scan Stick 2000

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
Re: Uniden UBC355CLT
« Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2016, 19:52:52 »
Hallo,

Welkom op het forum.
Zelf heb ik voor op de auto de "SCAN STICK 2000 MAG".
Kost zo rond de € 40,00 en geeft in de auto een veel beter ontvangst van de standaard antenne die ik bij de UBC125 heb.

Ben benieuwd naar je resultaten met de D-777.

Groet,

Pieter
Ontvangers: AOR AR-DV1 | UBCD160DN | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | RSP-2 & RSP-1B | HF-150 | Air!Squitter ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | AOR SA7000 | 12mtr LW | Mini-Whipe | Active Diapason | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline novalyfe

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2016, 20:30:48 »
Bedankt Pieter, daar heb ik iets aan! Op het moment is het wel een beetje jammer namelijk, er is bijna geen plezier aan te beleven.

Juist in de lucht gebeurd er ontzettend veel, het vergt wat oefening maar als je de berichten kunt "ontcijferen" is het bereninteressant!

Groet,

Ted!

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2016, 20:42:50 »
Hoi Ted,

Na je post nog eens te hebben gelezen vraag ik me af wat je ontvangt als je de scanner thuis aan hebt staan.
Zelfs met een slecht antenne ontvang je best wel wat.
Ook boven jou hoofd zijn vliegtuigen die contact opnemen met de luchthaven(s).
Zeker gezien je positie tov Schiphol is er genoeg verkeer met de torens en moet je in elk geval de vliegtuigen kunnen horen.

Heb je de scanner nieuw gekocht of via bv marktplaats?
Ontvangers: AOR AR-DV1 | UBCD160DN | BCT15X | FDM-S3 | NRD-535 | RSP-2 & RSP-1B | HF-150 | Air!Squitter ADS-B en Flarm
Antennes: Wellbrook ALA1530LNP | AOR SA7000 | 12mtr LW | Mini-Whipe | Active Diapason | Active Flarm | MLA-30 loop | K180WLA loop | Air Omni UHF/VHF Base Antenna

Offline novalyfe

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2016, 20:57:43 »
Hey Pieter,

Thuis is mijn ontvangst echt bar slecht, ik pak helemaal niks uit de lucht alleen maar een hoop ruis/gekraak en tuutertjes die een paar seconden blijven hangen. Heeeeel soms hoor je een piloot iets roepen maar dat is dan ook niet te verstaan, terwijl hij de hele tijd staat te scannen.

Als ik daarentegen de 406-512 band pak, hoor ik receivers tot babyfoons gaan.

Het is 1 telescoopantenne van een centimeter of 55.

Ik heb de scanner 2e hands overgenomen; marktplaats inderdaad. Ik heb meteen die Magnum besteld, voor in de auto een erg goede aanschaf als ik zo verschillende draadjes doorlees!

Groet!

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 4 juni 2016, 21:08:41 »
Hai Ted,

Hoop dan niet dat je scanner de veroorzaker van het probleem is.
Heb zelf thuis een commtel COM215 staan, heeft ook een klein sprietje maar daar haal ok rondom ede voldoende info uit de lucht.
Schiphol kan ik niet ontvangen maar wel de vliegtuigen die contact met schiphol hebben.
Probeer hem als het kan eens te testen met een scannerluisteraar bij je in de buurt.

Groet.

Offline novalyfe

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 4 juni 2016, 21:15:37 »
Pieter,

In ieder geval bedankt voor je snelle reacties, mocht het de scanner zijn is er absoluut geen man overboord!
Hij kostte me 3 tientjes en een nieuwe (wat misschien toch wel beter had geweest) zijn ook maar €80,-

Ik wacht even af wat de nieuwe antennes doen want misschien ligt het wel daaraan!

Misschien nog wel even handig om te zeggen; ik heb hem naast mijn computer staan. Wanneer ik bepaalde webpagina's open; ja echt; begint hij te scannen! :o
Sluit ik de betreffende pagina af, stopt hij en blijft hij op een willekeurige frequentie hangen!

Apart spul hoor die scanners!

Ted.

Offline JanHartgers

• Winkel medewerker/Magazijn medewerker
  • Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 4 juni 2016, 22:17:54 »
Om te beginnen bij de computer weg zetten die scanner,als je een buiten antenne bezit dan kan die wel naast de computer.
Ik heb zelf ook een 355 clt staan en met de spriet die er bij zit ontvang ik best veel,zit ongeveer 10 km van teuge af maar de toren ontvang ik ook nog met een klein beetje ruis er bij en de vliegtuigen ontvang ik zonder ruis die op teuge landen of vertrekken en de para control is hier ruisvrij te ontvangen daar bedoel ik dan het vliegtuig mee op de grond werken ze met een porto.
Dus het kan aan je scanner liggen.

Groet,

Jan.
m.v.g.  Jan Hartgers.
2x 125XLT, EZ33XLT, Sirio SD 1300N,Sirio GP 108-136 LB N, RH1536, RH1519, SRH779, SRH805S, RH795, Scan 125.

Offline novalyfe

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 5 juni 2016, 03:58:47 »
Goedemorgen Jan,

Nuttige info, ik hoop dus niet dat het aan de scanner ligt, maar als ik zo de conclusie trek
ben ik bang van wel. Ik heb geen flauw idee hoe oud de scanner is! Hij ziet er wel nog puntgaaf
uit, dat zegt in ieder geval genoeg over hoe ermee is omgegaan.

Dinsdag komen beide antennes binnen dus ik ben ongelooflijk nieuwsgierig want achteruit kan het
niet gaan haha! Mocht het toch weer zijn dat de ontvangst en kwaliteit ver beneden
pijl liggen laat ik dat direct weten.

Ik weet trouwens niet waar de vorige eigenaar heb voor heeft gebruikt, kan het misschien
zijn dat er bepaalde instellingen aanstaan wat de boel tegenhoud?

Vriendelijke groet

Ted

Offline Luister Amateur

• Monteur
  • Gevorderd Lid
  • 73
« Reactie #9 Gepost op: 5 juni 2016, 08:44:59 »
Ted probeer eens je scanner bij het raam te zetten kijken wat die dan doet . wat ook nog kan zijn als je dubbel glas hebt kan dat ook wel eens de ontvangst beïnvloeden . som wil het wel eens helpen om de scanner op een andere plek te zetten .
Groetjes Peter NL12892

Offline ET

• Top Lid
  • Schiedam
« Reactie #10 Gepost op: 5 juni 2016, 09:10:16 »
Wat betrefd de instellingen heb je waarschijnlijk al naar de squelch (sq knop) gekeken. Want als die te ver dicht staat ontvang je ook niets.
Sq helemaal open (linksom), de scanner zal nu ruis laten horen, sq knop terug draaien tot de ruis stopt. Je hebt nu de squelch drempel in gesteld. Laat de scanner nu scannen en kijk of hij rustig blijft zoeken. Stopt hij met scannen op elk kanaal en laat alleen ruis horen de knop nog een klein beetje verder draaien.

Elmar
Uniden UBC9000XLT / RTL R820T2 / Funcube Pro
Ailunce HD1 / Motorola MTH800 / Motorola DM4600 / DM3600 / Motorola GM360
Diamond X50 / Diamond D707 / Diamond MR77B / Kathrein K751221 (UHF)

Offline novalyfe

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 5 juni 2016, 18:24:41 »
Allemaal bedankt voor het meedenken, dinsdag komen de antennes binnen en zal ik meteen de resultaten met jullie delen!

Ik heb al wel in de gaten dat de plaats waar je de antenne monteerd erg belangrijk is wat denk ik normaal gesproken niet veel uit zou moeten maken.

1 cm meer naar links of rechts en bam, hele signaal weg:(.

Nogmaals even afwachten en anders een nieuwe scanner aanschaffen!

Groetjes!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Pieter61

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 7 juni 2016, 18:42:29 »
Hallo Ted,

Antennes binnen gekomen?
Al aangesloten gehad? (moet voor de mobiele niet zo moeilijk zij  ;))

Offline novalyfe

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 7 juni 2016, 23:33:06 »
Hallo Pieter! Ze zijn binnen! Ik had vandaag alleen dienst tot 00:00.. Dus ik heb nog niks getest! Morgenochtend maar eens goed uitproberen!

Groetjes!

Ted

Offline novalyfe

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 8 juni 2016, 08:12:44 »
Goedemorgen!

Meteen de magstick getest en BAM! Zowel de vlieger als ATC luid en duidelijk binnen! De kwaliteit die ik nu heb is niet te vergelijken met eerst! Dus heel erg bedankt voor de tip @Pieter61

Ik ga zo even naar de lokale bouwmarkt om een steigerpijp te kopen en 1 deze dagen het dak om de D777 te monteren!

Wat een kanon van een antenne is dat trouwens!

Bedankt!

Ted