Auteur Topic: Hoe het allemaal begon  (gelezen 14172 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Superfuse

• Gevorderd Lid
Hoe het allemaal begon
« Gepost op: 4 oktober 2014, 11:30:47 »
Na jaren met een transistorradiootje aan het hek van Soesterberg te hebben gestaan was dit de eerste scanner die ik kocht.

Later kwam de MVT 7000/7100 en de 3300.

Hoe begon het voor jou??

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
Re: Hoe het allemaal begon
« Reactie #1 Gepost op: 4 oktober 2014, 11:59:56 »
Nou volgens mij begon ik ook met zo'n soort crystalscanner. Deze kon volgens mij ook politie ontvangen. Later had ik er een die met een LED het kanaalnummer aangaf. Zeer fancy voor die tijd.
De crystalscanner is op een gegeven moment ingeruild tegen een Atron Compu 2000, mijn eerste computerscanner. Die werd later vervangen door een Handic 0050. Die ging er op enig moment uit en na een pauze kwam daar een Fairmate handscanner. Daarna kwamen de nodige Yupiteru´s en Realistic PRO´s 43 - 2006 - 2035 - 2042. En tussendoor waren er uitstapjes naar Commtel en AOR. Maar uiteindelijk ging alles om naar de Unidens 3000 - 9000 - 780 - 785 - BCT15X  :)

E.e.a. vond plaats over een periode van zo´n 35 jaar.
Luisterspulletjes :)

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #2 Gepost op: 4 oktober 2014, 15:43:54 »
Voor mij begon het met met een Puma 800 toen ik een jaar of 12 was. Maaaaaaandenlang krantenlopen voor deze scanner, de kristallen en een GP antenne onder de nok op zolder op bevel van mijn moeder :-) hier heb ik jarenlang met veel plezier naar geluisterd.

Daarna de Realistic Pro 2008, 8 kanaals computerscanner, was wel balen want maand nadat ik hem had aangeschaft kreeg hij een search functie. Daarna hele reeks Realisic scanners gehad. Eerste handscanner was de Uniden UBC100XL met 16 kanalen.

Toen ik groot werd een hele reeks scanners/receivers gehad. Voor mij blijft de Icom IC R7000 een icoon.

Maar hier begon het dus mee:

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #3 Gepost op: 4 oktober 2014, 16:22:58 »
Begonnen ergens in de jaren 70 op een oude houten buizenradio in de ruis naar de politie te luisteren.
Later kwam daar transistor wereldontvanger bij waarmee ook de VHF-airband ontvangen kon worden.
Mijn eerste scanner staat in m'n avatar: een Jomaco 127 F/V (10 kristallen voor de 80 Mhz en 10 voor VHF-H) en met scrambledecoder

Daarna eigenlijk ongelofelijk veel scanners gehad...
• Midland (4 kanaals VHF-L portable kristalscanner)
• Handic 004 (4 kanaals VHF-H portable kristalscanner)
• SBE grijze portable kristalscanner (4 kan. UHF)
• Jomaco Jo-210 (10 kan. VHF-L/H portable kristalscanner)
• Scooper 101A (10 kan. portable kristalscanner)
• Scooper 880 (14 kan. basis kristalscanner)
• Regency HX650 (6 kan. VHF-L/H/U kristalscanner)
• Black Jaguar BJ 200
• Yupiteru MVT 7000
• Yupiteru MVT 7100
• Yupiteru MVT 3300
• Yupiteru MVT 9000
• Yupiteru MVT 7300
• Relm HS 200 (portable scanner uit de USA)
• Sony Air 7
• UBC 100XL (zware aluminium portable scanner met 16 kanaaltjes)
• UBC 50XLT
• UBC 80XLT
• UBC 100 & 200 XLT
• UBC 120 & 220 XLT
• UBC 3000 XLT
• UBC 9000 XLT
• UBC 3500 XLT
• UBC 780 XLT (speciaal aangeschaft voor het KMAR trunkingnet op Schiphol en de NS)
• Alinco DJ X1
• Icom IC-R10
en waarschijnlijk nog wel een aantal vergeten...  :P

Momenteel nog over
• Icom IC R20
• BC346XT

Offline pukkie

• Levens Genieter
  • Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 4 oktober 2014, 17:24:03 »
Ik ben door mijn opa aangestoken met de luisterhobby.
Mijn opa had ook een houten buizenradio, helemaal naar links gedraaid, en daar was tussen het semafoongeluid, ook de Politie van Utrecht, en Alex uit Driebergen te horen.
Dit alles is bij mij begonnen in 1964 a 1965.
Als er wat aan de hand was, ging ik met opa mee, achter op de solex, naar plaats incident.
Na een groot aantal jaren daarna, zag ik bij de firma Polak te Utrecht, in de etalage een zeer leuke puma 800 staan, deze stond 24uur per dag aan, en was verbonden met een luidspeaker, deze hing buiten in de hal.
Zodat iedereen mee kon luisteren, wat er zoal uit deze speeldoos kwam.
Ik heb daar extreem veel uren zitten en staan luisteren.
Maar ja kopen kon ik dat speeldoosje niet, ik had alleen maar zakgeld.
En die puma koste toen, als ik mij niet vergist, 199 gulden.
Mijn vader kwan op een goed idee, je gaat maar mooi mee werken op je vrije Woensag middag en op je vrije Zaterdag, dan kan je die speeldoos over een jaar of 2 wel kopen.
Dus dat maar mooi gedaan, 1,5dag per week mogen werken in de Beneluxflat te Utrecht, ter assistentie van de Huismeester.
En na een paar maanden, kwam mijn vader, en zei kom we gaan even bij Polak aan de Steenweg kijken.
En ja hoor ik mocht toen mijn eerste echte scanner kopen.
De Kristallen waren toen der tijd 25 gulden per stuk bij oom Polak, dus dat was slikken, ik kon maar 4 kristallen erbij kopen.
Dus dat was de 49H-22H Beide politie Utrecht, de 86.9750 Alex en de verkoper heeft de 4de maar gepakt, en zei dat dat de GGD Utrecht was.
Maar dat bleek later dus idd de AC Utrecht te zijn, ik dacht ggd, maar het was de Brandweer, en toen nog in de 152Mhz.
Een paar maanden later, ben ik terug gegaan naar Polak, met weer wat centjes, en die hebben toen nog de GGD, en de Gevu stadsbus en de NS politie erbij gezet, niet veel later volgde de Wegenwacht, en de dierenambulance, en het ME Kanaal.

Ik heb vanaf die jaren zoveel scanners gehad, die ik hier wel kan gaan noemen, maar dat is echt mega veel.
Zoveel zelfs, als ik dat toen der tijd niet gekocht had, dan had ik nu in Blaricum kunnen wonen in een riante villa, met een enorme berg grond er om heen.
Ik heb echt al mijn verdiende centen, van destijds ingezet op het scanner gebruik.
Ik heb nu nog over, 1x Bearcat UBC 9000XLT, 2x Bearcat UBC780XLT, 2X Bearcat UBC 785XLT, 1x Realistic Pro2035, 5X Bearcat BCT 15X, 1x Motorola GM 380 VHF, 1x Motorola GM 380UHF, 1x Hytera MD 785UHF, 1x BFDX- TD501UHF, 1x Bearcat 3500XLT, en er komt nog meer aan.

Groet van Roberto.

Offline Bratra

• Gevorderd Lid
  • Stan
« Reactie #5 Gepost op: 4 oktober 2014, 18:16:52 »
Begin '77 begonnen met een 16 kanaals Cuna VHF-lo en UHF die al snel gezelschap kreeg van een Midland portable 4 kanaals VHF-lo. Daarna een Handic 0016 en een Jomaco 10 kanaals portable VHF-lo en hi. Daarna een Handic 0050 en een bearcat 100 de allereerste portable computerscanner waar de kanalen geregeld uit donderden als de batterijen verschoven. Vervolgens een Bearcat 200 volgens mij. In 1994 een Yupiteru 7100 en deze doet het nog steeds. Meeste plezier gehad van mijn Handic 0016 die in Amsterdam op 4 hoog via de VHF spriet met gunstig weer het halve land ontving. Vervolgens voor de 0050 een antenne laten maken door een vriend van me van ik meen lasdraad. Bij gunstige condities haalde die het hele land binnen. Dat was op een gegeven moment ook mijn grootste hobby. Zoveel mogelijk politiemeldkamers binnen krijgen.
Cuna 200, Midland 13-904, Jomaco JO210, Handic 0016, Handic 0050, Bearcat 100XL, Scooper Skysearch 530, Uniden Bearcat UBC200XLT, Yupiteru MVT-7100, Jupiter Pro v9.1, Uniden Bearcat UBCXLT125, Diamond RH1230, Diamond HC200, Diamond RH789

Offline Wolfhound

• Top Lid
« Reactie #6 Gepost op: 5 oktober 2014, 07:32:10 »
Leuk Topic, Jacco.

Ben net als Pukkie ook begonnen met scanners van ''Polak''. (Jamin voor de luisteraar).
Ik herinner me de wand met allemaal knipperende lampjes van allerlei scanners.
Ik heb er ook diverse gehad, w.o. cuna.handic, regency........
Ook hier is een buizenradio ''aangepast , voor de politieband , met een breinaald als ''buitenantenne''.(ja ja toen hadden we er ook al verstand van.. :o)

Tegelijkertijd begonnen met de 27mc.
Met een Pony cb 75 lekker over de bandrecorder binnen komen, 1 blok verderop. ;D
Na veel kristalscanners destijds mijn 1e echte scanner gekocht bij Venhorst.
De Commtel 205 voor 825 gulden.
Ten tijde van de Golfoorlog ,kon je horen als de C5 's van Soesterberg vertrokken, de kopjes stonden dan te trillen op tafel , en je had het idee , als hij overkwam, dat de antennes van het dak geblazen zouden worden zo laag...........

Hele mooie herinneringen ook aan de rookpluimen van de F4. Nog steeds het mooiste toestel ooit gemaakt. ;)
(bij Tammer het bos in , zo langs de start-landingsbaan)

In de loop der jaren van 27mc-er naar zendamateur gegaan.

De spullen die ik heb gehad  , zijn hier ook niet te plaatsen zoveel , is er voorbij gekomen.

Veel indruk hebben de Signal R535 gemaakt , evenals de Yupiteru7100. (Yupiteru in nieuw staat nog steeds in bezit)
Tevens de AOR 5000 die ik nu bezit, echt een top ontvanger.

Wat betreft vliegtuigen: de F117,toendertijd even in Nederland , gespot terwijl ik met de honden in het bos liep.
En de F15 die naar beneden kwam tijdens de open dag op Soesterberg.

Op dit moment werk ik met 2x Aor5000 gekoppeld aan de R&S hk033.En een AOR 3000.

Voor zendamateur gebeuren:
Yaesu ft736R met Diamond xn50.   Voor HF sinds 2 weken : Kenwood ts480 SAT  met HYENDFED .

En een Racal RA17, nog steeds een geweldige ontvanger voor HF ,gekoppeld aan de ALA 1530 magnetische loop

Foto van eerste scanner , destijds terug gekocht voor 25 gulden:
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline Able Archer83

• Onderscheppen van elektronische signalen spraak en data.
  • Gevorderd Lid
  • You don have to scream i can hear you very well !!
« Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2015, 11:28:38 »
Ik ben begonnen met een normale radio via deze weg kon ik de politie ontvangen, later ben ik over gegaan op een kristal scanner dat zal zo beetje zijn geweest rond 1992. Maar dat was te weinig en te primitief om het landelijke te horen het was toch best wel een gedoe met kristallen, maar computer scanners waren rond deze tijd toch wel behoorlijk prijzig een paar honderd gulden was je destijds zo kwijt voor een Realistic 2006. Van zo machine kon ik in deze dagen alleen maar dromen en wat je er op zou kunnen horen. Uit boekjes van RAM radio amateur magazine haalde ik een hoop nuttige informatie uit zo bleef ik op de hoogte in tijd waar internet nog niet echt ze toetreden had gedaan.

Ik ben met mij eerste baantjes die ik deed ging ik eerste betere scanners gaan kopen, dat waren toen destijds een bearcat 65 xlt 10 kanalen en Pro 43 hand scanner was een behoorlijk snelle scanner voor die dagen. Met 200 kanalen kon je er in deze dagen zat frequenties in kwijt. In de jaren 90 waren de ATF netwerken in de 153 en 461 MHz waren best smakelijk ;D

met de komst van het vele digitale is het luister plezier die ik had wel minder geworden, je hoort toch minder dus je moet gaan zoeken naar andere opties dus een korte golf ontvanger was een goede investering. Nu gebruik ik me scanners die ik heb voor militair / scheepvaart en lokale communicatie.

Offline Faramir

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 5 januari 2015, 11:47:33 »
...R&S hk033...

Wauw! Heb eens in een ver verleden geinformeerd naar de prijs van zo'n ding maar trok bleek weg... Lijkt me supergaaf om zo'n antenne aan een scanner te hangen... Kan volgens mij een Diamond-77 alleen maar beschaamd het buisje laten hangen... Mooi ding!

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #9 Gepost op: 5 januari 2015, 13:29:11 »
Kan volgens mij een Diamond-77 alleen maar beschaamd het buisje laten hangen... Mooi ding!

Ik denk dat een D777 minstens even goed presteert. Die RS gaat 800 jaar mee, dat dan weer wel ;)

Offline Delta Hotel

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2015, 14:16:23 »
vind het wel leuk om te lezen hoe ieders hier op deze forum hun verhalen vertellen over hoe de hobby tot stand is gekomen . Nou mensen bij ging het zo  ;D ben nu 42 jaar maar toen ik nog een snotneus was van een jaar of 12 en een ouder persoon  zei tegen mij dat je op een oude Philips radio die ik toen destijds had dat je daar naar de politie kunt luisteren .Die radio moest dan wel voorbij de  88 Mhz komen en soms zag je op zo`n radio PO staan . Nou ik geloofde daar dus helemaal niks van . Nou niets was dus minder waar en was gelijk geïnfecteerd. Het was zelfs zo erg dat die radio overal meenam als ik bv met mijn ouders naar familie ging het maakte allemaal niet uit maar dat ding moest mee !! had al vrij snel toen een scanner aangeschaft een Uniden 16 kanalen maar ik was er blij mee! ,Heb veel naar de Eindhovense politie geluisterd en uiteraard Veldhoven en de auto telefoon haha grappig .. Heb toen ook een Bakkie aangeschaft want dat vond ik ook wel erg leuk destijds , ik vond het in die tijd en nog erg boeiend wat er nog allemaal te ontvangen is vandaag de dag .. Tja wat ik net al zei ben nu 42 jaar en doe nog steeds veel luisteren naar de scanner en mijn Transceiver ( FT 897 D) Omdat veel digitaal is gegaan luister ik nog naar de vliegtuig frequenties . De Repeater van Eindhoven ( 2meterband ) en Venlo + nog een beetje Duitse Reddingsdiensten .. :) :) :)

Gegroet Dave

Offline bluethunder

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 5 januari 2015, 14:58:57 »
Een oom van mijn moeder had een puma-20 die je met 1 en 0 kon programmeren. Als ik daar kwam mocht ik altijd even luisteren. Rijkspolitie Zeeland en Gemeentepolitie Rotterdam had hij standaard aan staan. Die magische piepjes als de mobiele gebruiker praatte, heerlijk.

Een tante van mijn vader had een realistic pro 2020 en zij luisterde naar de scheepvaart op het schelde-rijn kanaal en het volkerak, omdat er veel familie in de scheepvaart zat.

Op mijn twaalfde was er bij Tandy een realistic pro-2021 in de aanbieding voor fl 689,--. Dat geld had ik bij elkaar gespaard maar mijn pa vond het nogal een uitgave. Na veel zeuren mocht ik toch die scanner kopen.
Een paar jaar later een realistic pro-36 erbij gekocht omdat als ik onderweg was om te kijken bij een brandje ik de communicatie ook wilde volgen.
Ik had zelfs een headset in mijn brommerhelm gemaakt om maar niets te missen.

Met de komst van de datakiller voor de KLPD een Uniden 9000xlt gekocht. En die gebruik ik nu om naar de militaire luchtvaart te luisteren.

Nu heb ik 2 realistic pro-2021 staan en 4 uniden 9000xlt en voor het mobiele luisteren heb ik een uniden 3500 en een realistic pro-26.
Voornamelijk voor de militaire luchtvaart.
2x realistic pro-2021, realistic pro-26, uniden xlt3500, 4x ubc9000xlt

PD1EU

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 5 januari 2015, 15:00:26 »
Kan volgens mij een Diamond-777 alleen maar beschaamd het buisje laten hangen

Lol, leuk geschreven. :)

Een gepiekte antenne met een breedbandige antenne vergelijken ?

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #13 Gepost op: 5 januari 2015, 15:22:40 »
Een gepiekte antenne met een breedbandige antenne vergelijken ?

Een groundplane-antenne met een collineaire antenne vergelijken?

Offline GerP

• DJI PI Zuid-Oost
  • Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 5 januari 2015, 15:52:09 »
Ook ik zal mijn bijdrage leveren aan dit topic.

Ik ben Ger, 50 jaar en woon in de regio noord limburg.
Het scanner virus begon toen ik een jaar of 12 was en merkte dat ik met mijn Grundig radio de politie kon ontvangen.
Helaas was dat nederlands gemengd met duits en was er af en toe niets van te maken.

Een neef van mij vertelde dat ik dan maar een scanner moest kopen daar zou je dan ook de brandweer en Ambulance op krijgen.
Nou klonk het woord "scanner" al heel spannend in mijn oren, en ik ben de week erop met moeders naar een winkel in Venlo gegaan om een scanner te kopen.
Van X-tallen (± 15 gulden) was mij niets verteld. Afijn met een mooie nieuwe Handic 009 vertrok ik naar huis, in de scanner waren 4 x-tallen geplaatst tw. Gemeente politie Venlo, de Rijkspolitie, Brandweer en Ambulance. Later zijn er natuurlijk nog wat kristallen bijgekomen, maar ik had inmiddels het scannervirus te pakken.

Later heb ik mijn eerste computerscanner gekocht nl. de Bearcat 220Fb. later kwam er de Bearcat BC100 bij, een portable scanner.
Met deze computer scanners ging er een wereld voor me open.
De brandweer had mijn interesse, en het duurde dan ook niet lang voor ik een pageboy 2 kon bemachtigen.
Nadat ik er een ander x-tal had in gezet, moest er na enkele maanden ook een tooncodeblokje in.

Ik heb in de loop der jaren diverse scanners gehad, zoals de Aor AR2002, AR3000A, AR5000, BC200XLT en diverse andere.
Met de AOR 2002 en 3000A heb ik veel naar de Leasat zenders geluisterd, dit met een driepoots discone. Ik had de vertical staaf omgedraaid zodat deze in dezelfde riching wees als de 3 schuine poten, dit had ik op het zuiden gericht, en de ontvangst was erg goed.
Later won ik bij RAM (Radio Amateur Magazine) een Log-per antenne waarmee de ontvangst nog beter werd.

De pagers die ik heb gehad zijn de Pageboy2, de pageboy BMD, de Swissphone quattro, Niros 8008 plus, en later de flex pagers zoals de Advisor, Jazz, Infostream X3 en de Infostream X5.
Momenteel heb ik 2x Uniden X15, een Handic 0080 in gebruik, en voor P2000 de Galaxy en 2x Infostream X5 pagers.

Jammer genoeg ben ik de laatste jaren wat drukker met andere zaken dan scanners, al ben ik momenteel wel erg benieuwd naar de AOR DV1 ontvanger.
Verder ben ik via mijn werk veel met portofoons en mob's bezig, dus ik kom wel aan mijn trekken vwb. de  telecommunicatie.

Ik heb in al die jaren veel mooie dingen gehoord zoals de Spaceshutlle, de MIR, De ISS, maar ook de Air Force One.
Helaas ook zoals de meeste luisteraars hier ook minder leuke dingen.

Mvg. Ger