Hey,
Zo staat het in een pdf van het 'instituut':
"Het Radioreglement van de ITU1 bepaalt in voetnoot RR5.287 dat de frequenties 457,525 MHz /
457,550 MHz / 457,575 MHz / 467,525 MHz / 467,550 MHz en 467,575 MHz gebruikt mogen
worden voor communicatie aan boord van zeeschepen. In het geval van apparatuur die werkt op
een kanaalraster van 12,5kHz mogen, volgens dezelfde voetnoot, de volgende bijkomende fre-
quenties ook gebruikt worden: 457,5375 MHz/ 457,5625 MHz/ 467,5375 MHz en 467,5625
MHz.
Volgens dezelfde voetnoot is het gebruik van deze frequenties in de territoriale wateren en in de
zeehavens onderworpen aan de nationale reglementering van het betreffende land waartoe deze
territoriale wateren of zeehavens behoren.
De band 450-470 MHz wordt in België gebruikt voor landmobiele toepassingen, dikwijls voor
toepassingen met een zekere veiligheidsimplicatie (bijv. de spoorwegen). In het verleden wer-
den er meermaals storingen vastgesteld op deze landmobiele toepassingen.
Het doel van deze mededeling is om duidelijkheid te creëren over welke van de bovenstaande
frequenties in de Belgische territoriale wateren en in de Belgische zeehavens gebruikt kunnen
worden. "
en
"3
1. Achtergrond
Het Radioreglement van de ITU1 bepaalt in voetnoot RR5.287 dat de frequenties 457,525 MHz /
457,550 MHz / 457,575 MHz / 467,525 MHz / 467,550 MHz en 467,575 MHz gebruikt mogen
worden voor communicatie aan boord van zeeschepen. In het geval van apparatuur die werkt op
een kanaalraster van 12,5kHz mogen, volgens dezelfde voetnoot, de volgende bijkomende fre-
quenties ook gebruikt worden: 457,5375 MHz/ 457,5625 MHz/ 467,5375 MHz en 467,5625
MHz.
Volgens dezelfde voetnoot is het gebruik van deze frequenties in de territoriale wateren en in de
zeehavens onderworpen aan de nationale reglementering van het betreffende land waartoe deze
territoriale wateren of zeehavens behoren.
De band 450-470 MHz wordt in België gebruikt voor landmobiele toepassingen, dikwijls voor
toepassingen met een zekere veiligheidsimplicatie (bijv. de spoorwegen). In het verleden wer-
den er meermaals storingen vastgesteld op deze landmobiele toepassingen.
Het doel van deze mededeling is om duidelijkheid te creëren over welke van de bovenstaande
frequenties in de Belgische territoriale wateren en in de Belgische zeehavens gebruikt kunnen
worden.
Deze mededeling bevat bovendien informatie over de vereiste vergunning voor deze apparatuur
bij gebruik voor communicatie aan boord van zeeschepen.
en
"2. Toegelaten gebruik in België
De frequenties in volgende tabel zijn toegelaten voor gebruik voor communicaties aan boord van
zeeschepen in de Belgische territoriale wateren en in de Belgische zeehavens:
Frequentie Toegelaten gebruik in België
457,5500 MHz On-board 25 kHz raster RR5.287
467,5250 MHz On-board 25 kHz raster RR5.287
467,5375 MHz On-board 12,5 kHz raster RR5.287
Tabel 1
De frequenties 457,550 MHz (25 kHz), 467,525 MHz (25 kHz) en 467,5375 MHz (12,5 kHz)
kunnen geen rechtstreekse interferenties veroorzaken op andere radiodiensten. Deze frequen-
ties kunnen bijgevolg worden gebruikt voor communicatie aan boord van zeeschepen in de ter-
ritoriale wateren, in de Belgische zeehavens en de waterwegen in de aanloop naar de zeehavens
(kanaal Gent-Terneuzen). Deze frequenties zullen ook in de toekomst niet toegekend worden
aan landmobiele of andere diensten die vatbaar zouden zijn voor storingen op of door de com-
municatie aan boord van zeeschepen. De andere frequenties die volgens het Radioreglement kunnen worden gebruikt voor communi-
catie aan boord van schepen (457,525 MHz; 457,575 MHz; 467,550 MHz; 467,575 MHz;
457,5375 MHz ; 457,5625 MHz en 467,5625 MHz) zijn wegens gevaar op interferentie echter
niet toegelaten voor dergelijk gebruik in België. Ze zullen in de toekomst verder worden toege-
wezen aan andere diensten, zoals dit reeds in het verleden het geval was. "
Het mag blijkbaar wel degelijk niet. Of er effectief wat aan gedaan wordt.
Over de site met cruiseschepen: ik ga regelmatig op cruise en kan zeggen dat deze site een beetje outdated is. Er wordt meer en meer digitaal gewerkt (toch bij de rederijen die wij meestal boeken).