Hey,
Zo staat het in een pdf van het 'instituut':
"Het Radioreglement van de ITU1 bepaalt in voetnoot RR5.287 dat de frequenties 457,525 MHz  / 
457,550 MHz  / 457,575 MHz / 467,525 MHz / 467,550 MHz  en 467,575 MHz  gebruikt mogen 
worden voor communicatie aan boord van zeeschepen. In het geval van apparatuur die werkt op 
een kanaalraster van 12,5kHz mogen, volgens dezelfde voetnoot, de volgende bijkomende fre-
quenties ook gebruikt worden:  457,5375  MHz/ 457,5625 MHz/ 467,5375  MHz en 467,5625 
MHz.  
Volgens dezelfde voetnoot is het gebruik van deze frequenties in de territoriale wateren en in de 
zeehavens onderworpen aan de nationale reglementering van het betreffende land waartoe deze 
territoriale wateren of zeehavens behoren.  
De band 450-470 MHz wordt in België gebruikt voor landmobiele toepassingen, dikwijls voor 
toepassingen met een zekere veiligheidsimplicatie (bijv. de spoorwegen). In het verleden wer-
den er meermaals storingen vastgesteld op deze landmobiele toepassingen.  
Het doel van deze mededeling is om duidelijkheid te creëren over welke van de bovenstaande 
frequenties in de Belgische territoriale wateren en in de Belgische zeehavens gebruikt kunnen 
worden. "
en
"3 
 
1.  Achtergrond 
Het Radioreglement van de ITU1 bepaalt in voetnoot RR5.287 dat de frequenties 457,525 MHz  / 
457,550 MHz  / 457,575 MHz / 467,525 MHz / 467,550 MHz  en 467,575 MHz  gebruikt mogen 
worden voor communicatie aan boord van zeeschepen. In het geval van apparatuur die werkt op 
een kanaalraster van 12,5kHz mogen, volgens dezelfde voetnoot, de volgende bijkomende fre-
quenties ook gebruikt worden:  457,5375  MHz/ 457,5625 MHz/ 467,5375  MHz en 467,5625 
MHz.  
Volgens dezelfde voetnoot is het gebruik van deze frequenties in de territoriale wateren en in de 
zeehavens onderworpen aan de nationale reglementering van het betreffende land waartoe deze 
territoriale wateren of zeehavens behoren.  
De band 450-470 MHz wordt in België gebruikt voor landmobiele toepassingen, dikwijls voor 
toepassingen met een zekere veiligheidsimplicatie (bijv. de spoorwegen). In het verleden wer-
den er meermaals storingen vastgesteld op deze landmobiele toepassingen.  
Het doel van deze mededeling is om duidelijkheid te creëren over welke van de bovenstaande 
frequenties in de Belgische territoriale wateren en in de Belgische zeehavens gebruikt kunnen 
worden.  
Deze mededeling bevat bovendien informatie over de vereiste vergunning voor deze apparatuur 
bij gebruik voor communicatie aan boord van zeeschepen.
en
"2.  Toegelaten gebruik in België 
De frequenties in volgende tabel zijn toegelaten voor gebruik voor communicaties aan boord van 
zeeschepen in de Belgische territoriale wateren en in de Belgische zeehavens: 
 
Frequentie  Toegelaten gebruik in België
457,5500 MHz  On-board 25 kHz raster RR5.287 
467,5250 MHz  On-board 25 kHz raster RR5.287 
467,5375 MHz  On-board 12,5 kHz raster RR5.287 
Tabel 1 
De    frequenties  457,550 MHz  (25  kHz), 467,525 MHz  (25  kHz)  en 467,5375  MHz  (12,5  kHz) 
kunnen geen rechtstreekse interferenties veroorzaken op andere radiodiensten.  Deze frequen-
ties kunnen bijgevolg worden gebruikt voor communicatie aan boord van zeeschepen in de ter-
ritoriale wateren, in de Belgische zeehavens en de waterwegen in de aanloop naar de zeehavens 
(kanaal  Gent-Terneuzen).  Deze  frequenties  zullen ook in  de  toekomst  niet toegekend  worden 
aan landmobiele of andere diensten die vatbaar zouden zijn voor storingen op of door de com-
municatie aan boord van zeeschepen.  De andere frequenties die volgens het Radioreglement kunnen worden gebruikt voor communi-
catie  aan  boord  van  schepen  (457,525  MHz;  457,575  MHz;  467,550  MHz;  467,575  MHz; 
457,5375  MHz ;  457,5625 MHz en 467,5625 MHz) zijn wegens gevaar op interferentie echter 
niet toegelaten voor dergelijk gebruik in België. Ze zullen in de toekomst verder worden toege-
wezen aan andere diensten, zoals dit reeds in het verleden het geval was. "
Het mag blijkbaar wel degelijk niet. Of er effectief wat aan gedaan wordt.
Over de site met cruiseschepen: ik ga regelmatig op cruise en kan zeggen dat deze site een beetje outdated is. Er wordt meer en meer digitaal  gewerkt (toch bij de rederijen die wij meestal boeken).