Auteur Topic: antenne en handscanner  (gelezen 11091 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline borgo

• Beginnend Lid
  • **
antenne en handscanner
« Gepost op: 3 november 2013, 20:39:47 »
hallo

heb momenteel een handscanner ubc 3000xlt, en een buitenantenne discone 50-1300 mhz

mijn vraag is: kan je deze antenne zomaar op deze handscanner?

want ik heb hem namelijk aan gesloten maar heb geen ontvangst, ik laat hem ook zoeken naar frequenties, maar ook daar geen ontvangst

wie o wie heeft er een tip of een antwoord hier op

mvg appie

Offline sensa06

• teamleider technische groothandel
  • Gevorderd Lid
  • Ik ben helemaal niet nieuwsgierig .
Re: antenne en handscanner
« Reactie #1 Gepost op: 3 november 2013, 22:06:16 »
Volgens mij moet dit gewoon kunnen hoor.
Maar hoe heb je hem aangesloten met wat voor coax bijv.
Sensa06
Uniden bearcat BCT15x
Yaesu FRG-100
Alinco DJ-X11
Yupiteru MVT-7100
President Barry Mobiel
Kpo DX-5000 op sirio boomerang
rtl-sdr 10 khz-1.7 ghz

Offline Simonn

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 3 november 2013, 22:24:09 »
Ja, met de juiste kabel en connectoren kan dat gewoon. Het enige waar je even rekening mee moet houden is dat vooral handscanners gemaakt zijn voor zwakkere signalen en daardoor soms slecht presteren bij gebruik i.c.m. een buitenantenne, wanneer er sterke signalen zijn.

hamsatman

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 4 november 2013, 08:43:54 »
Uniden kan heel wat hebben, zo is mijn ervaring,
en niet te vergelijken met de Yupiteru of de AOR scanners.

Dat zijn echter handscanners, en die kun je maar beter niet aan een goede antenne hangen...
Volgens mij zitten in die apparaten breedbandversterkers, waardoor de ontvangers helemaal over hun nek gaan
als je er een goede antenne aan hangt...

Ooit de tip gekregen om aan mijn Yupiteru verzwakkers aan te sluiten, zodat het signaal niet te sterk op de scanner doorkwam..
Gevolg: Ik ontvang met verzwakkers net zo veel, als dat ik met de rubber duck ontvang..

Offline Simonn

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 4 november 2013, 12:16:19 »
Die Unidens kunnen inderdaad redelijk wat hebben, maar toch krijg ik ze hier prima 'over de zeik' met de buitenantenne in combinatie met de P2000 mast 600m verderop en de ERMES-mast 1 km de andere kant op  ;D

Offline Sietse64

• Beginnend Lid
  • **
  • Moi .. Groeten Ut Grunn
« Reactie #5 Gepost op: 4 november 2013, 13:00:11 »
ik heb twee UBC 3000's staan een 3500 en een 9000 .. alle maal  op een basis antenne  gehad , de handscanners zijn storingsgevoeliger als de basis scanners en had dat ook nooit anders verwacht.  Maar veder geen noemenswaardige problemen .  In een omtrek van een 3 tot 5 KM staan  wat GSM masten en een zendmast van de politie en radio oldambt  . Met de 3500 moet ik wel meer op letten wat ik aan zet in mijn hobby ruimte .

Veder is de kanaal scheiding op BV 27mc kanalen op elke scanner die ik ooit probeerde niet zo denderend dat je bv kanaal 13 alleen ook maar op kanaal 13 hoort . Is een standaard gegeven bij breedband ontvangers .  Enige scanner die ik ooit loskoppelde van de basis antenne omdat die echt op van alles bleef hangen was een Commtel  basis scanner  . En wel die wat de zelfde moet zijn als de realistic die ging dus echt gigantisch over zijn nek .  De realistic deed het veel maar dan ook veel beter . Maar heb me laten verzekeren dat dat niet normaal was voor de Commtel .

Een van de 3000 hangt aan een Slim Jim en daar in staan alle vliegtuig kanalen die ik kon vinden voor Nederland .  
Hang hem ook nog wel eens aan de basis , nergens last van .  Ik begon met mobiele scanner en een basis ante altijd als een aanwinst  daarbij  gezien .  
Voor al met de marifoon  .
UBC 9000 XLT-UBC 3500 XLT- UBC 3000 XLT - Black Jaguar - Com 217 - Yaesu FRG -7700+FRT 7700

hamsatman

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 4 november 2013, 13:09:46 »
Wat de kanaalscheiding betreft, ik denk dat inderdaad aan filtering van de scanner ligt...
OP 27MC is de kanaalafstand nl 10 kHz. Als je scanner een 12.5 kHz filter heeft,
dan is het logisch dat je dan een stukje van kanaal 12 en kanaal 14 hoort..
Op de VHF/UHF kanalen is dat net zo... Er zijn nog genoeg bedrijven die mobilofoons hebben
met een zwaai van 20kHz... Dan is het niet zo vreemd dat je naastgelegen kanalen nog hoort met je 12.5 kHz filter..
Maar ik ben nog geen scanners tegengekomen waarbij ik de kanaalafstand kan instellen..
Meestal is dat een vast ingesteld gegeven..

Offline borgo

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 4 november 2013, 14:44:33 »
He kerels

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe

Toch is het mij niet helemaal duidelijk.  De kabel die er aan zit is een coax met 2 pins aansluiting die een  kwartslag moet draaien.

En als ik het goed heb zeggen we allemaal: een handscanner is te zwak voor de signalen die door willen komen
Koop een basis scanner ubc 9000 xlt en je bent als het goed is van je problemen af.

En veder zijn er mooie lijsten met allemaal frequenties. Maar elke frequentie heeft toch ook een eigen kanaal
Je kan toch niet zomaar een frequentie op een willekeurige kanaal plaatsen

Mvg appie

PD1EU

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 4 november 2013, 15:16:49 »

Wel als je het over scanner geheugenkanalen hebt. Het is een persoonlijke keuze of je daarbij de kanaalindeling *labelt*, zoals gebruikelijk is bij LPD, PMR, Marifoon, 27MHz, et cetera.

Offline Sietse64

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 4 november 2013, 16:24:02 »
Wat de kanaalscheiding betreft, ik denk dat inderdaad aan filtering van de scanner ligt...
OP 27MC is de kanaalafstand nl 10 kHz. Als je scanner een 12.5 kHz filter heeft,
dan is het logisch dat je dan een stukje van kanaal 12 en kanaal 14 hoort..
Op de VHF/UHF kanalen is dat net zo... Er zijn nog genoeg bedrijven die mobilofoons hebben
met een zwaai van 20kHz... Dan is het niet zo vreemd dat je naastgelegen kanalen nog hoort met je 12.5 kHz filter..
Maar ik ben nog geen scanners tegengekomen waarbij ik de kanaalafstand kan instellen..
Meestal is dat een vast ingesteld gegeven..

Zeg ik Is "een standaard gegeven bij breedband ontvangers" ,
UBC 9000 XLT-UBC 3500 XLT- UBC 3000 XLT - Black Jaguar - Com 217 - Yaesu FRG -7700+FRT 7700

Offline Sietse64

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 4 november 2013, 16:35:57 »
He kerels

Bedankt voor de antwoorden tot nu toe

Toch is het mij niet helemaal duidelijk.  De kabel die er aan zit is een coax met 2 pins aansluiting die een  kwartslag moet draaien.

En als ik het goed heb zeggen we allemaal: een handscanner is te zwak voor de signalen die door willen komen
Koop een basis scanner ubc 9000 xlt en je bent als het goed is van je problemen af.

En veder zijn er mooie lijsten met allemaal frequenties. Maar elke frequentie heeft toch ook een eigen kanaal

Mvg appie

Als niet van plan bent er mij naar buiten ta gaan .. basis altijd beter . Maar je bent met een 3000 hoe dan ook niet verkocht !  Was nieuw ook wat goedkoper .Maar mijn eega wou dat bak beest van een basis niet in de kamer . En dan is de mobiele scanner een perfect alternatief . Het is naar eigen smaak ! Mijn mobiele scanners hadden accu pack stuk en had geen zin om een nieuw te kopen , dus niet meer mobiel te gebruiken . Maar wel weer een aan geschaft  . Onmisbaar een goeie mobiele scanner !   En als ik moest kiezen ZELF ,,, eerst een mobiele ! Zo ben ik ook begonnen .. Maar das alle maal heel persoonlijk ! Voor mij is het verschil tusseneen goede transistor radio of  koop je een goede  hifi  radio . De twee zijn in het gebruik niet met elkaar te vergelijken . Zo is dat ook met een basis set en mobile scanner . Maar IK zelf en das persoonlijk zou mij niet te druk maken over je alle maal minder zou ontvangen op een mobile scanner . Of juist meer !  Gewoon doen wat je zelf het beste lijkt !

Offline tinuske

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 4 november 2013, 19:26:51 »
misschien een rare vraag, maar heb je met een standaard rubberduck antenne wel ontvangst op de scanner??
vanuit een warme luchtballon zie je meer

commtel213  commtel205

Offline borgo

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 4 november 2013, 20:12:19 »
Met de rubberatenne heb ook bijna geen ontvangst
Misschien p 1 a 2 frequenties

Dus ja ook geen vet pot

Offline Sietse64

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 5 november 2013, 12:03:29 »
Op de standaard rubberen antenne ontvang ik ook al heel wat . Ik wil thuis ook graag thuis een telescoop antenne gebruiken .  De zwakkere signalen zijn dan vaak net effen harder .  Vliegverkeer is bv heel goed te ontvangen op de standaard antenne .

Maar ontvangst blijft wel beperkt . Ik kan in Regio Winschoten heel goed Eelde vliegveld  horen voor al met de telescoop . Maar Vliegveld Oostwoud wat veel dichter bij licht ( 10 km ) word al zwak .

Offline borgo

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 5 november 2013, 14:33:51 »
Dan zou ik haast denken dat het aan mij ligt. Qwa instellingen

Ik heb de rubber antenne en laat hem zoeken naar actieve frequenties
Nou nopes niks nada

Doe ik dan iets fout!

De stappen zijn: aanzetten. Op bank 1. Kanaal 1 laagste frequentie invoeren. Daarna hoogste frequentie invoeren.  En op zoeken