Beste Pepijn,
dit was wss een leuke ervaring.
De reden waarom ik hierop reageer is je veiligheid en zoals Hunter reeds opmerkte de groene keuringssticker.
Indien deze rood is zou ik aan de klim al niet beginnen, er kan nl. roestvorming zijn, stabiliteitsproblemen, verdwenen bouten etc....
Toevallig werk ik bij een erkend controle organisme in BE en doen wij de PBM keuringen op alle Telecomsites in Vlaanderen.
Zelf klim ik niet maar ben verantwoordelijk voor een dertigtal inspecteurs.
Wat betreft de geleidingsrail, wss is dit een Söll Y-Spar en heb je een Söll-wagen nodig, zo'n wagen kost al snel 400 ('k bestel deze regelmatig bij Hits in België). Deze Söllwagen wordt rechtstreeks aan het harnas bevestigd om de valfactor zo klein mogelijk te houden.
Indien je zonder wagen maar met dubbele haken klimt, steeds je haken bevestigen aan de verticale delen van de mast en niet op de diagonale of horizontale mastverbindingen (berekeningsnota's hebben aangetoond dat bij een val op de dia./horizontale verbindingen, deze niet breken maar wel gevaarlijk doorbuigen).
Voor de luister/zendamateurs onder ons die zelf in hun mast klimmen: Klim nooit alleen!!
Bij val in een harnas heb je maar tussen de 15 ā 30 minuten tijd alvorens bewusteloosheid en de dood zijn intrede maakt
(je bloedtoevoer wordt afgesneden in een harnas). Trouwens ook je harnas moet gekeurd worden en heeft een vervaldatum.
Bij Hunter, een professioneel klimmer, zie je onderaan een 2de persoon staan die bij een val kan ingrijpen of de hulpdiensten bellen.
Voel mij nu een schoolmeester maar baat het niet dan schaadt het niet ... en veiligheid primeert altijd!
Hou het veilig.
mvg.
tim