Auteur Topic: Antennemast beklimmen  (gelezen 10449 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Pepijn [Niet meer actief]

• Gevorderd Lid
  • Without the lights it's just radio!
Antennemast beklimmen
« Gepost op: 29 augustus 2013, 10:42:55 »
Hallo,

Vanochtend in alle vroegte ben ik in een antennemast (38m) van T-Mobile geklommen om de staat van de antennes van de lokale omroep te controleren. Dit alles in overleg met de beheerder van de mast natuurlijk. Nou klim in voor mijn werk zeer regelmatig in stijger (layher) en trussconstructies. Om me te zekeren gebruik ik hiervoor meerdere haken. Op deze manier ben ik ook de mast in gegaan ("hakend" :P) Nou loopt er een hele mooie geleiderail door de mast omhoog waar de onderhoudsmensen van T-Mobile zich aan zekeren middels een speciaal soort slider. Weet iemand of zo'n slider ergens te koop is? Klimt toch een stuk makkelijker/sneller de volgende keer. :)

Thanks en groeten.
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
Re: Antennemast beklimmen
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2013, 12:32:09 »
Vanochtend in alle vroegte ben ik in een antennemast (38m) van T-Mobile geklommen om de staat van de antennes van de lokale omroep te controleren. Dit alles in overleg met de beheerder van de mast natuurlijk. Nou klim in voor mijn werk zeer regelmatig in stijger (layher) en trussconstructies. Om me te zekeren gebruik ik hiervoor meerdere haken. Op deze manier ben ik ook de mast in gegaan ("hakend" :P) Nou loopt er een hele mooie geleiderail door de mast omhoog waar de onderhoudsmensen van T-Mobile zich aan zekeren middels een speciaal soort slider. Weet iemand of zo'n slider ergens te koop is? Klimt toch een stuk makkelijker/sneller de volgende keer. :)

Laat dit nu mijn 'dagelijks' werk zijn... Je bedoelt een 'loper' en die zijn er in veel soorten en maten. Je zult even moeten achterhalen om welk type rail het gaat. De kans is groot dat het om een Söll rail gaat, er hoort onderin de mast een typeplaatje (met keuringssticker te hangen). Deze lopers kun je oa bestellen bij Safe Site in Alblasserdam, de vraag is alleen hoe leuk T-Mobile het zal vinden als externen gebruik maken van hun rail ;)

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #2 Gepost op: 29 augustus 2013, 12:34:44 »
Last but not least, zoals ik al schreef "met keuringssticker". Let erop dat de rail is goedgekeurd. Dit gebeurt normaal gesproken jaarlijks. Als de datum verlopen is dan hoeft dat niet direct te betekenen dat de rail slecht is, maar het komt ook voor dat een rail na inspectie wordt afgekeurd. Als je hem dan toch gebruikt en er gebeurt iets, dan ben je echt de pineut. Heb ik ook meerdere malen meegemaakt, dan moet je alsnog met haken naar boven en dat kan best intensief zijn :)

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 29 augustus 2013, 12:48:41 »
Ik hoopte al iemand te vinden die vaker masten beklimt!

Met haken was idd best intensief.  ::) De omroep heeft toestemming van T-Mobile en de beheerders van de mast om er in te werken dus dan neem ik aan dat het gebruik van de rails niet zo'n probleem zal zijn, sterker nog, de mensen die nu in de mast hangen vonden het gek dat ik niet "zo'n slider" heb/had. (Beetje jammer dat ze dan niet konden vertellen hoe ik aan zo'n ding kom.. :P) Het betreft inderdaad een Söll rail en wel van het type C-St.

Helaas is de keuring van de rail inderdaad verlopen. Iets om in gedachten te houden inderdaad.

Ik ga eens kijken bij Safe Site, thanks!
Ik deel geen informatie over TETRA netwerken. Ook geen codeplugs. Wil je deze informatie zelf achterhalen, wil ik je uiteraard wel helpen.

• Gevorderd Lid
« Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2013, 12:55:45 »
Inderdaad de Söll vangwagen gevonden. Doe jij deze direct aan je harnas bij het klimmen Peter? Of doe je hier nog iets tussen voor wat meer bewegingsvrijheid? Ik weet dat je een ASAP nog kunt verlengen met een extra shockbreaker (die vervolgens enorm in de weg zit).

Offline mikado

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2013, 16:42:55 »
Acht..en ..dertig..meter...pppffffff  :o

Petje af !!!

Succes Jol

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2013, 17:04:27 »
Volgens mij is dit maar een kleintje voor de meeste professionals hier. T is minder eng dan je denkt. :) En het uitzicht is fantastisch natuurlijk!

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2013, 17:23:21 »
Afgelopen zaterdag nog in de mast gehangen :)

Offline Tim

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2013, 20:11:50 »
Beste Pepijn,

dit was wss een leuke ervaring.

De reden waarom ik hierop reageer is je veiligheid en zoals Hunter reeds opmerkte de groene keuringssticker.
Indien deze rood is zou ik aan de klim al niet beginnen, er kan nl. roestvorming zijn, stabiliteitsproblemen, verdwenen bouten etc....

Toevallig werk ik bij een erkend controle organisme in BE en doen wij de PBM keuringen op alle Telecomsites in Vlaanderen.
Zelf klim ik niet maar ben verantwoordelijk voor een dertigtal inspecteurs.

Wat betreft de geleidingsrail, wss is dit een Söll Y-Spar en heb je een Söll-wagen nodig, zo'n wagen kost al snel 400€ ('k bestel deze regelmatig bij Hits in België). Deze Söllwagen wordt rechtstreeks aan het harnas bevestigd om de valfactor zo klein mogelijk te houden.
Indien je zonder wagen maar met dubbele haken klimt, steeds je haken bevestigen aan de verticale delen van de mast en niet op de diagonale of horizontale mastverbindingen (berekeningsnota's hebben aangetoond dat bij een val op de dia./horizontale verbindingen, deze niet breken maar wel gevaarlijk doorbuigen).

Voor de luister/zendamateurs onder ons die zelf in hun mast klimmen: Klim nooit alleen!!
Bij val in een harnas heb je maar tussen de 15 ā 30 minuten tijd alvorens bewusteloosheid en de dood zijn intrede maakt
(je bloedtoevoer wordt afgesneden in een harnas). Trouwens ook je harnas moet gekeurd worden en heeft een vervaldatum.
Bij Hunter, een professioneel klimmer, zie je onderaan een 2de persoon staan die bij een val kan ingrijpen of de hulpdiensten bellen.

Voel mij nu een schoolmeester maar baat het niet dan schaadt het niet ... en veiligheid primeert altijd!

Hou het veilig.

mvg.
tim

Offline r0n.

• Gevorderd Lid
  • Eiland Tholen, Zeeland.
    • Dwarsliggen, kritiek op de maatschappij, bedrijven, instellingen en overheid
« Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2013, 09:20:33 »
Ook de klimset zelf, dus de gordel en zo, moet jaarlijks gekeurd worden.
Het keuringscertificaat moet je kunnen tonen bij een controle door de arbeidsinspectie.
Het "kunnen tonen" hoeft niet op papier, maar mag ook op elektronische wijze.

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 30 augustus 2013, 15:46:39 »
For the record, mijn klimset is gekeurd en ik beschik over de nodige papieren. De rails zelf was uit de keuring (feb 2013), we hebben de beheerder hiervan op de hoogte gebracht. Er was inderdaad continu iemand beneden die de boel in de gaten hield. Wij houden zelfs een marge van redding binnen 10 minuten na een val aan.

Maar ik ben het absoluut met jullie eens, veiligheid voorop! Mooi ook om te zien dat de man in de foto van Peter een helm draagt (of hij heeft geel haar  ::)), dit wordt heel vaak "vergeten".

Ik schrok inderdaad een beetje van de prijs van zo'n vangwagen maarja, als ik vaker omhoog moet in een mast is het wel het overwegen waard. Het klimt toch een stuk sneller/makkelijker dan met dubbele haken.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #11 Gepost op: 30 augustus 2013, 16:31:13 »
Afgelopen zaterdag nog in de mast gehangen :)

Mooi plaatje, maar mijn maag trekt meteen samen. Ik zit toch  liever in een vliegtuig  ;)

Online Marcel

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 31 augustus 2013, 11:34:38 »
Vraagje, hoe hebben jullie je apparatuur staan? in wat voor soort kast; ook ik heb toestemming om een antenne te gaan hangen in een telecom mast (45 meter) maar wij zijn nog op zoek naar een goede waterdichte oplossing; wat heb je daar voor gebruikt? (Helaas staan er nooit zoveel 'lege' gsm kasten op marktplaats ;))
(En helaas zal ik ook met de dubbele haak moeten klimmen...) (400,- is mij echt 'iets' te veel)
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 31 augustus 2013, 11:40:58 »
Ons pand staat om een meter of 3 afstand van de antennemast. Er loopt dus gewoon een kabeltje van de antenne naar beneden en deze steekt over naar het dak van het pand en komt zo in onze serverruimte uit. Dat is mazzel hebben dus :)

Overigens is onze mast ooit gebruikt voor een paging netwerk (ik denk dat dit ERMES is geweest (?)) de antenne daarvan hangt nog in de mast en de kast staat nog naast de mast (leeg en van het slot). Ik heb ooit overwogen daar nog iets mee te doen.. Maar de vraag is een beetje hoe blij KPN daar van wordt mochten ze ooit langs komen. :P

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #14 Gepost op: 31 augustus 2013, 11:49:10 »
Helaas staan er nooit zoveel 'lege' gsm kasten op marktplaats ;)

Dat niet, maar ik weet wel een paar ongebruikte (achtergelaten) te staan.
Punt is alleen dat die dingen (zelfs al haal je ze leeg) zo ontzettend zwaar zijn, dat wordt echt takelen, die sjouw je met 10 man niet eens een vrachtwagen in. Daar komt dan nog eens bij dat ze vermoedelijk wel erg groot zijn. De vraag is of je zoveel ruimte krijgt toegewezen bij zo'n mast...