Auteur Topic: SDR via Linux  (gelezen 23807 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Janos

• Gevorderd Lid
SDR via Linux
« Gepost op: 17 februari 2013, 08:32:45 »
Van een kennis kreeg ik een paar links, betreffende het besturingssysteem Linux en GNU Radio.
Zelf heb ik totaal geen ervaring met Linux maar via de ene link zou je Linux op een USB stick
kunnen downloaden en dit als opstart voor je PC kunnen gebruiken zodat je PC tijdelijk onder Linux kan draaien.
Ik wil Linux niet definitief als besturingssysteem hebben.
Via de andere link kan je dan GNU Radio downloaden, een heel mooi ,,bouwstenen,, virtueel ontvanger programma
met heel veel mogelijkheden wat ook voor de SDR stick gebruikt kan worden.
De kennis ontwikkeld bepaalde ontvangst systemen voor defensie en daarbij gebruikt hij onder andere deze combinatie
voor zijn experimenten. Zijn werk is zeer geheim dus hij mag er verder niets over vertellen en ik wil hem er dan ook niet
verder mee lastig vallen maar misschien weet iemand op het forum hier meer over.
Als ik de link opstart staat er vrij duidelijke instructie hoe je de opstart USB stick moet maken maar het lukt me niet.

Hierbij de links:

http://www.ubuntu.com/download/help/try-ubuntu-before-you-install

http://gnuradio.org/redmine/projects/gnuradio/wiki

Heeft iemand hier ervaring mee ?
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline PE0SAT

• Gevorderd Lid
    • PE0SAT
Re: SDR via Linux
« Reactie #1 Gepost op: 17 februari 2013, 09:45:03 »
Hallo Janos, er is al een forum onderwerp waar o.a. SDR Linux voorbij komt, kijk even op de volgende link Unix Software
RX/SDR: AirSPY R2,Mini | HackRF one | RTL-SDR V3/V4 | Afedri | RFSpace | Ettus USRP | SDRPlay RSP2 | HydraSDR | BladeRF
Website: PE0SAT

Offline PE0SAT

• Gevorderd Lid
    • PE0SAT
« Reactie #2 Gepost op: 17 februari 2013, 09:59:39 »
Van een kennis kreeg ik een paar links, betreffende het besturingssysteem Linux en GNU Radio.
Zelf heb ik totaal geen ervaring met Linux maar via de ene link zou je Linux op een USB stick
kunnen downloaden en dit als opstart voor je PC kunnen gebruiken zodat je PC tijdelijk onder Linux kan draaien.
Via de andere link kan je dan GNU Radio downloaden, een heel mooi ,,bouwstenen,, virtueel ontvanger programma

Via een boot CD/DVD/USB met Linux werken is een leuk begin om ervaring op te doen. Als je software wil toevoegen zoals
GNU radio zal dat niet gaan als je een boot CD gebruikt.

Installeer een Linux variant op een externe disk en boot van die disk om later ook zaken toe te kunnen voegen. Let wel goed
op dat als je een installatie op een externe disk gaat uitvoeren dat je geen veranderingen aan je bestaande systeem laat uitvoeren.

Suc6
RX/SDR: AirSPY R2,Mini | HackRF one | RTL-SDR V3/V4 | Afedri | RFSpace | Ettus USRP | SDRPlay RSP2 | HydraSDR | BladeRF

Offline denman

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 17 februari 2013, 11:41:20 »
http://www.pendrivelinux.com/universal-usb-installer-easy-as-1-2-3/

zeer makkelijk ,wel even kijken dat je niet op je eigen hd gaat lopen stoeien zoals PEOSAT ook  al aangaf
om het nog veiliger te doen,wat ook een mogelijkheid is om even in je eigen pc de stekker van jeharde schijf te halen
dan weet je zeker dat je niks fout kan doen.

weet je al welke iso je gaat gebruiken?
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

PD1EU

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 17 februari 2013, 13:21:31 »
Er zijn ook Linux varianten die in de bootloader van Windows geinstalleerd kunnen worden. Het voordeel is dat herpartitionering van de harde schijf niet nodig is en dat het verwijderbaar is vanuit Windows.
Linux-Mint en Ubuntu hebben op de installatie (ISO) CD/DVD een programmaatje staan waarmee je dat kunt doen.
Voor Linux-Mint heet het "Mint4Win' en voor Ubuntu 'Wubi' (Windows based Ubuntu Installer).

Op deze manier heb ik een dual-boot op mijn PC gemaakt waarbij ik tijdens het opstarten de keuze kan maken voor Windows 7 of Linux MInt.
Ben je Linux beu, dan is het zeer simpel weer te verwijderen.

Een erg handige methode om met Linux en in dit geval ook met GNU Radio kennis te maken. 8)

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 17 februari 2013, 13:44:24 »

Via een boot CD/DVD/USB met Linux werken is een leuk begin om ervaring op te doen. Als je software wil toevoegen zoals
GNU radio zal dat niet gaan als je een boot CD gebruikt.

Installeer een Linux variant op een externe disk en boot van die disk om later ook zaken toe te kunnen voegen. Let wel goed
op dat als je een installatie op een externe disk gaat uitvoeren dat je geen veranderingen aan je bestaande systeem laat uitvoeren.

Suc6

Volgens die kennis kan ik gewoon GNU Radio op mijn PC downloaden nadat ik Linux via de USB stick heb opgestart,
of begrijp ik je niet goed.

Tot zover iedereen bedankt voor de tips. Mijn probleem tot nu toe is
dat ik Linux niet op die stick krijg.
Ik zal het de komende dagen nog eens proberen.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline PE0SAT

• Gevorderd Lid
    • PE0SAT
« Reactie #6 Gepost op: 17 februari 2013, 14:30:17 »
Volgens die kennis kan ik gewoon GNU Radio op mijn PC downloaden nadat ik Linux via de USB stick heb opgestart,
of begrijp ik je niet goed.

Wat ja daarbij even in de gaten moet houden, is dat de meeste Live-CD's geen mogelijkheid hebben om zaken op die CD
aan te passen. De meeste doen als in geheugen waardoor nadat je stopt alles weer weg is.

Tot zover iedereen bedankt voor de tips. Mijn probleem tot nu toe is dat ik Linux niet op die stick krijg.
Ik zal het de komende dagen nog eens proberen.

Even zoals denman al schreef gebruik maken van Pendrive Linux dit is een windows programma wat een ISO op een
USB stick kan zetten waarna je van deze stick kunt booten.

- Pendrive downloaden
- Linux ISO downloaden
- Pendrive starten, Stick in de PC en aangeven waar de ISO staat (ISO laten downloaden door Pendrive is ook een optie)

PD1EU

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2013, 14:33:33 »
De eerder gegeven 'pendrivelinux' tip lijkt me ook erg handig.
Ik wil het proberen met Linux Mint, een operating system dat wat betreft uiterlijk het meest op Windows lijkt en van Ubuntu afgeleid is.

Offline PE0SAT

• Gevorderd Lid
    • PE0SAT
« Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2013, 14:39:34 »
De eerder gegeven 'pendrivelinux' tip lijkt me ook erg handig.
Ik wil het proberen met Linux Mint, een operating system die wat betreft uiterlijk het meest op Windows lijkt en van Ubuntu afgeleid is.

Als je iets zoekt wat veel op Windows lijkt, zou ik zeker ook eens naar SolusOS kijken deze versie is
afgeleid van Debian wat weer de bron voor Ubuntu is.

PD1EU

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2013, 14:44:47 »
Leuk dit topic. 8)

Offline PE0SAT

• Gevorderd Lid
    • PE0SAT
« Reactie #10 Gepost op: 17 februari 2013, 14:53:36 »
Leuk dit topic. 8)

Dat vind ik nu zo leuk aan dit Forum, mensen die ook uitspreken dat ze iets leuk vinden  :D

Heerlijk!

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #11 Gepost op: 17 februari 2013, 17:41:07 »
Speciaal voor PE0SAT dan, ik vind het ook leuk maar het gaat voor mij nog wat te ver
ben ik bang. Morgen over een week wordt ik 65 en de laatste keer dat ik iets met programmeren
gedaan heb was met robot besturing via de Commodore 64. Zoals ik al zei heb ik totaal geen ervaring
met Linux en ik dacht dat Ubuntu misschien een klein landje in midden Afrika was. ::)
Volgens mij is de link die ik gekregen heb best wel duidelijk en volgens mijn kennis moet het op die manier prima werken.
Aanstaande vrijdag zie ik hem waarschijnlijk weer (hij is ook lid van de Microscopie vereniging).
Misschien kan hij me vertellen wat ik eventueel fout doe. Overigens heb ik hem uitgenodigd om
ook eens naar dit forum te kijken, ik weet zeker dat hij heel interessante informatie over diverse
zaken zou kunnen geven maar gezien de aard van zijn werk is hem dit streng verboden helaas.
Hij ontwikkeld namelijk satelliet communicatie systemen voor defensie.
Heel leuk voor Milsat liefhebbers (zoals ikzelf onder andere).
Maar zoals gezegd, ik zal het de komende dagen nog eens proberen of ik het aan de praat krijg.
Zijn er trouwens forumleden die met de SDR stick via GNU Radio werken ?

Offline PE0SAT

• Gevorderd Lid
    • PE0SAT
« Reactie #12 Gepost op: 17 februari 2013, 17:53:15 »
Ja, ik heb een Ubuntu systeem met GNU radio en nog een aantal op unix gebaseerde software draaien.
Ik maak bv erg veel gebruik van rtl_tcp die het mogelijk maakt om via het ethernet netwerk een koppeling
te maken tussen dongle en andere aan het netwerk gekoppelde computers.

Hier een tekening van de setup:

SDR# Die via rtl_tcp en de RTL-SDR / TCP radio optie PDW decodeerd.

PD1EU

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 17 februari 2013, 17:57:58 »
Heb je in de BIOS opstart volgorde de USB-stick zichtbaar kunnen maken ?
Mijn Compaq notebook laat dat zien als F9 tijdens het opstarten van de PC ingetoetst wordt.

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 17 februari 2013, 18:32:11 »
Volgens mij doe ik al iets fout bij het downloaden.
Uit de link begrijp ik dat ik Ubuntu naar de USB stick moet downloaden
maar als ik ga downloaden krijg ik geen keuze menu en start de download
rechtstreeks naar de PC. Of moet ik het daarna naar de stick wegschrijven?
In het download venstertje komt te staan dat het 30 tot 40 minuten gaat duren.
Ook lijkt me dit wat lang.

PE0SAT, de foto is toch gewoon P2000 via SDR# of zie ik dat verkeerd ?