Auteur Topic: Voorstellen en gelijk een vraag  (gelezen 8615 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline Opa_Niek

• Nieuw Lid
  • *
Voorstellen en gelijk een vraag
« Gepost op: 22 november 2012, 22:21:23 »
Hallo allemaal
Zal me eerst even voorstellen ik ben Niek en woon in Alphen aan de Rijn
Ik volg al een paar jaar alle vliegbewegingen boven ons gebied via ATCBOX en Flighrader24.com
Dus de volgende stap is gezet een scanner ,die is ook aangeschaft via marktplaats is een UBC2500XLT
en gelijk een langere uitschuifbare antenne bij gekocht
Bereik is redelijk woon hemelsbreed 19 km van Schiphol
Nu wil ik geen buiten attente plaatsen maar een antenne op zolder omdat daar ook de scanner en
de computers staan
Ik ben lid geworden van dit forum om te kijken wat voor attente het meest geschikt zou zijn en
verdere ervaringen op scanner gebied te lezen.
Kom tot de conclusie dat er 3 (volgens mij uitspringen)
De Daimond X30 of de X50 of de Daimond  D130 Discone
Hij komt in de nok van de zolder te staan,  nu mijn vraag welke van de 3,
rekening houdend dat ik aan het zoeken ben voor een basis scanner zoiets van een
uniden bearcat UBC9000 XLT
Alvast bedankt voor jullie antwoord
Vrg Niek

Offline denman

• Gevorderd Lid
Re: Voorstellen en gelijk een vraag
« Reactie #1 Gepost op: 23 november 2012, 15:01:46 »
Welkom Opa Niek , De UBC9000 XLT draait hier ook al weer een tijdje mee ,wel met discriminator output en tevens is de diamond x30 ook in me bezit,
leuk ding doet gewoon ze werk ,op de meeste frequenties die ik gebruik  beter als de breedband discone  antenne.
echter is mijn persoonlijke mening dat een antenne onder je dak niet zo goed werkt als een antenne in de mast .
voor deze antenne is een klein paaltje op een paar klemmen boven het dak ideaal ,is dit echt geen optie ?
en wat wil je gaan ontvangen als ik vragen mag ?
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

Offline mikado

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 23 november 2012, 18:05:37 »
Welkom opa niek
Zelf heb ik de ubc 9000xlt + daimond D-190 (buiten), en moet zeggen dat mij dit prima bevalt.
Groet jol

Offline Opa_Niek

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 23 november 2012, 22:21:25 »
Bedankt voor jullie antwoord, buiten antenne is geen optie,  het enige wat ik wil op 19 km afstand
de communicatie vanaf Schiphol wat zuiverder te hebben zodat ik samen men mijn kleinzoon als
hij hier is het luchtvaart verkeer te volgen.
Prijs doet er ook niet echt toe , ik ga alleen voor kwaliteit  met een binnen antenne
Dus ervaring met met binnen antennes zijn zeer welkom
Vrg Niek

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #4 Gepost op: 24 november 2012, 09:54:33 »
Als het alleen om het beluisteren van de luchtvaart gaat zou de Diamond D777 ook een goede optie zijn.
Een lengte 1.7 m. en de zijradialen moet natuurlijk wel passen in de nok...
Ik zou zeker ook experimenteren met de plaatsing van de antenne.
Mijn ervaring is dat een halve meter naar links of rechts soms veel kan uitmaken in ontvangst.
Verwacht overigens binnenshuis geen wonderen t.o.v. de telescoopantenne, de ontvangst zal wellicht wel wat beter zijn.
Mogelijk is een versterker direct onder de antenne geplaatst dan nog een optie... bijvoorbeeld deze

Offline denman

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 24 november 2012, 15:53:34 »
ik zou persoonlijk dan voor een yagi richte antenne op ze kant gaan .en deze op de zolder hangen ,dus verticaal gericht naar Schiphol ,denk dat u daar meer kans mee heeft dan met een rondstraler onder u dak .  

Mischien zit ik geheel uit de spreekwoordelijke nek te praten ,maar een bijvoorbeeld twee meter richt antenne ,terug knippen naar 120 MHz  louter voor ontvangs ,dit zou toch goed moeten kunnen ?
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

Offline gjbzmr

• Gevorderd Lid
« Reactie #6 Gepost op: 24 november 2012, 19:00:50 »
een antenne bestemd voor 145Mhz  naar 120Mhz "terugknippen", da's niet mogelijk. Maar een antenne voor de 2-meter zal op de luchtvaartband prima te gebruiken zijn voor ontvangst.
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850 - 3x Informer pro P2000 pagers

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #7 Gepost op: 24 november 2012, 19:03:18 »
Mischien zit ik geheel uit de spreekwoordelijke nek te praten ,maar een bijvoorbeeld twee meter richt antenne ,terug knippen naar 120 MHz  louter voor ontvangs ,dit zou toch goed moeten kunnen ?

Inderdaad, je kletst uit je nek. Lagere frequentie, grotere antenne.

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #8 Gepost op: 24 november 2012, 19:04:32 »
een antenne bestemd voor 145Mhz terugknippen naar 120Mhz "terugknippen", da's niet mogelijk. Maar een antenhe voor de 2-meter zal op de luchtvaartband prima te gebruiken zijn voor ontvangst.

Met een spriet gaat dat nog wel werken, maar een richtantenne is veel smalbandiger.

Offline Discriminator

• Moderator
« Reactie #9 Gepost op: 24 november 2012, 19:07:18 »
Mogelijk is een versterker direct onder de antenne geplaatst dan nog een optie... bijvoorbeeld deze

De enige reden om een versterker te gebruiken is om kabelverliezen of een matige ontvangergevoeligheid te compenseren.  Signaal dat er niet is, kan ook niet versterkt worden.

Offline gjbzmr

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 24 november 2012, 19:11:06 »
kom je met een richtantenne, puur gericht op Schiphol ook niet in de "problemen" met de ontvangst van de toestellen die nog in hun aanvliegroute zitten ten zuiden van Alphen aan de Rijn?
UBC125XLT met RH-F10 - UBC9000XLT en AOR AR-DV1 (incl. TETRA-trunking update) met op het dak een Diamond X50n (19m Aircell-7) - Midland C710  met SRH-803s - RH-795 - Icom IC-A3E met FA-BO1AR -  Tyt MD-390 - Tyt MD-380 - 2x Motorola MTP850 - 3x Informer pro P2000 pagers

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #11 Gepost op: 25 november 2012, 08:18:58 »
Bereik is redelijk woon hemelsbreed 19 km van Schiphol

Best Niek, ik zit zelf ca. 25 zuidwest van Schiphol en heb de ants nu netjes op het dak staan. Maar ik heb vroeger ook wel antennes binnen gehad en ik kon daar de grondstations van Schiphol altijd goed mee horen.

Vroeger in het ouderlijk huis was het een discone en later was het een open dipool (van Televes). Jij zit nog iets dichterbij dan ik dus in theorie zou je Schiphol prima moeten kunnen ontvangen. Ik zou qua antennes niet te ingewikkeld doen en gaan voor een dipool of een GP voor VHF airband. Een discone kan ook maar dan is de kans denk wat groter dat je storingen binnen gaat halen. Succes met je zoektocht.
Luisterspulletjes :)

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 25 november 2012, 20:51:01 »
Hallo Niek

Ik woon ook in Alphen, in het Groene Dorp. Mijn scanners staan op mijn hobbykamer op de 3e verdieping in een hoekhuis. Ik bouw al mijn antennes zelf en heb voor de luchtvaart goede ervaring met J-Poles die je voor een paar euro kunt maken. Maar mijn antennes staan op mijn schuur op zo'n 3 meter hoog (de basis dus). Een antenne binnen doet niet veel meer dan een rubber duckie op de scanner en een yagi werkt al helemaal slecht. De beste ontvangst heb ik met mijn 137 MHz QFH die ik gebruik voor satelliet ontvangst.
Ik heb er een heel goedkoop radio/TV versterkertje tussen zitten van de bekende bouwmarkt en dat werkt prima. Diverse grondstations knallen er uit. Ook militaire luchtvaart ontvang ik goed met die QFH. Volkel en Eindhoven Tower hoor ik regelmatig.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline denman

• Gevorderd Lid
« Reactie #13 Gepost op: 26 november 2012, 20:33:26 »
janos je zegt . De beste ontvangst heb ik met mijn 137 MHz QFH die ik gebruik voor satelliet ontvangs .

zou je daar iets over willen vertellen hoe je dit in uitvoering gebruikt ,sorry voor het offtopic gaan

Offline mikado

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 27 november 2012, 17:15:54 »
Ben ook zeer nieuwschierig.
grtn jol