Auteur Topic: Voorstellen en gelijk een vraag  (gelezen 9331 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Janos

• Gevorderd Lid
Re: Voorstellen en gelijk een vraag
« Reactie #15 Gepost op: 27 november 2012, 19:55:50 »
Bedoel je hoe ik satellieten ontvang met de QFH of hoe ik hem gebruik voor luchtvaart.
Ik neem aan het eerste.
Elders op dit forum heb ik uitgebreid geschreven hoe en waarvoor ik hem heb gemaakt.
Maar nog even in het kort, ik heb hem gemaakt voor de ontvangst van weersatelliet foto's van de NOAA satellieten die werken rond de 137 MHz, waar hij perfect voor werkt. Verder ontvang ik er perfect communicatie mee van het ISS ruimtestation, zowel Voice, Packet als SSTV beelden. Verder werkt hij ook prima voor een aantal Cube amateursatellieten en een paar Telemetrie satellieten. Ook voor Milsat die werken rond de 250 MHz doet hij het goed, al gebruik ik daarvoor ook een 260 MHz Yagi en een 260 MHz Helical, ook zelf gemaakt. En behalve deze satellieten heb ik er ook prima ontvangst mee van burger en militaire luchtvaart, al luister ik hier niet zo veel naar. Deze QFH is met een beetje handigheid prima te maken voor een paar tientjes en als je zorgt voor een beetje redelijk rondom zicht dan is de plaatsings hoogte niet zo belangrijk. Bij mij staat hij op de ongeveer 3 meter hoge schuur naast mijn huis.

UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline denman

• Gevorderd Lid
« Reactie #16 Gepost op: 28 november 2012, 07:49:39 »
Janos bedankt voor je uitleg ,uiteraard heb ik jou topic over deze antenne gevolgd en nogmaals hulde ,ziet er erg mooit uit
maar wat ik bedoelde en niet begreep is dat het had over een radio tv versterker die je er bij gebruikte ,hoe moet ik dat zien ?
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #17 Gepost op: 28 november 2012, 11:27:48 »
Als je wat van mijn berichten uit het verleden gelezen hebt dan is het je misschien opgevallen dat ik wat eigenwijs en ,,anders denkend,, ben. Ik kom oorspronkelijk uit de vliegtuig elektronica, later overgegaan in elektronische beveiligings techniek (via elektronische orgels), dus ik weet hoe alles volgens het boekje werkt maar ik vind het leuk en ook uitdagend om met zo eenvoudig en goedkoop mogelijke middelen het beste resultaat te bereiken.
Veel forumleden zullen het niet altijd met me eens zijn, maar mijn resultaten bewijzen vaak het tegendeel.
Een van de belangrijkste dingen die je moet vergeten is de ingangs impedantie van 50 Ohm van de antenne ingang van scanners. Deze blijkt in de praktijk meestal tussen de 70 en 90 Ohm te liggen. Daarom kan je gerust wat experimenteren met coaxkabel soorten en hoef je echt niet altijd voor de duurste soort te gaan in verband met zogenaamde verliezen. Let wel, dit geldt alleen voor scanners, voor professionele ontvangers en zeker voor zenders is dit een heel ander verhaal. Kabelverliezen bij scanners zijn pas (gering) merkbaar bij grote lengtes boven de 30, 40 meter. Ook connector verliezen zijn te verwaarlozen, wel enorm belangrijk is de kwaliteit van je soldeer- of krimpwerk.
Op mijn schuur, die een paar meter van mijn huis staat, staan een aantal antennes die ik via twee stukken RG-59 coax (ja zeker, 75 Ohm dus) wisselend aan kan sluiten met PL connectoren.
Deze stukken kabel (+/- 6 meter) gaan bij de tuindeur mijn huis binnen en zijn daar afgewerkt op een verdeeldoosje met twee PL chassisdelen. Vandaar gaat er een RG-59 kabel naar een goedkope bouwmarkt radio/tv versterker (+/- 12 euro) die twee meter verder in de hoek van mijn kamer zit en vandaar gaat dezelfde soort kabel langs de trap naar de derde verdieping waar mijn hobbykamer is.
Daar ligt vlak voor de scanners nog een zelfde versterker die ik al of niet kan bijschakelen. En ja, ik weet het, de kabel klopt niet en twee versterkers er tussen mag niet maar het werkt ECHT. Ik ontvang storingsvrije weerfoto's met beeld van Noord-Afrika tot aan IJsland, ontvang communicatie tussen de ISS en de astronauten buiten de ISS tijdens ruimte wandelingen en heb F16's gehoord tijdens hun missies in Afghanistan, evenals communicatie tijdens oefeningen van de Italiaanse Marine. Dit zijn maar een paar voorbeelden als bewijs dat je gerust wat kunt experimenteren en dat je echt niet altijd alles volgens het boekje hoeft te doen. Het lijkt misschien wat lastig dat ik een paar aansluitingen moet wisselen als ik een andere antenne wil gebruiken maar dat is een paar minuten werk. Het voordeel is dat mijn antennes op geringe hoogte staan en ik er dus niet voor hoef te klimmen en als ik een Yagi of Helical wil gebruiken dan zet ik deze op een fotostatief met een verlengkabeltje naar de verdeelkabel. Probeer ook maar eens wat te experimenteren, het maakt de luisterhobby veel leuker en je staat er versteld van wat er allemaal nog te horen is.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline mikado

• Gevorderd Lid
« Reactie #18 Gepost op: 28 november 2012, 17:25:11 »
janos
ik heb je verhaal gelezen, dit geeft stof tot nadenken.

succes met de hobby
groet jol