Toch maar even reageren; mijn werkgever levert ook veel digitale apparatuur (mototrbo) die ik mag (lees moet..) programmeren.
op dit moment leveren we nog meer analoog dan digitaal, maar ik denk dat het nog maar even duurt voordat het meerendeel digitaal gaat.
(Prijzen zijn bijna gelijk)
Het meeste wat bij ons de deur uit gaat is niet voorzien van encryptie, maar het is eenvoudig aan te zetten (maximale versleuteling = 40 bits), dus theoretisch is het wel redelijk te kraken, maar of het de moeite waard is?? Heel enkel vraagt een klant om encryptie en dan gaat het er natuurlijk op, nooit iets van gehoord of gelezen dat het niet zou mogen, er wordt ook niets over in de vergunning gezet door het AT.
Wel hebben we inmiddels duidelijk dat de frequenties die analoog gebruikt worden ook allemaal digitaal gebruikt mogen worden!
O ja, het meeluisteren met ongecodeerde mototrbo is erg eenvoudig, in mijn dp3601 porto welke ik gebruik voor service werkzaamheden zit een printje waarmee ik (zonder de computer op te starten) rechtstreeks frequentie, colorcode etc. in kan tikken en dan gelijk alles hoor wat er op die frequentie zit! (mototrbo dan natuurlijk, of het er ook is voor nextedge weet ik niet) ook kun je dan op het scherm signaalsterktes en alle digitale 'commando's' die door de lucht gaan zien.