Auteur Topic: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge  (gelezen 35961 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Michel-nl

• Gevorderd Lid
    • http://www.glasservicevandijk.nl
Re: meeluisteren met MotoTRBO en Nexedge
« Reactie #15 Gepost op: 10 november 2012, 16:15:06 »
pakt jou versie dan ook de portofoons met encryptie, of kan je allen blance signalen beluistern ?

Encryptie word niet door normalen bedrijfen gebruikt, het is een verkoop praat.

Veder is een encryptie alleen voor overheden bedoeld

Absoluut niet! Hier in Friesland worden ze al veel gebruikt, hier op een netwerk gebruik ik het zelf ook.
En geloof me, heb menig telecom bedrijf al gehoord dat het meer en meer gebruikt gaat worden.

En daar is al lang en breed contact met AT over gehad.

exLid057

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 10 november 2012, 19:22:44 »
pakt jou versie dan ook de portofoons met encryptie, of kan je allen blance signalen beluistern ?

Encryptie word niet door normalen bedrijfen gebruikt, het is een verkoop praat.

Veder is een encryptie alleen voor overheden bedoeld

Absoluut niet! Hier in Friesland worden ze al veel gebruikt, hier op een netwerk gebruik ik het zelf ook.
En geloof me, heb menig telecom bedrijf al gehoord dat het meer en meer gebruikt gaat worden.

En daar is al lang en breed contact met AT over gehad.

Blijf voooral door gaan met deze propaganda

Offline Michel-nl

• Gevorderd Lid
« Reactie #17 Gepost op: 10 november 2012, 19:32:07 »
Hoezo is het propaganda dan? Omdat jij vindt dat het niet klopt of de waarheid is?

exLid057

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 10 november 2012, 19:41:16 »
Hoezo is het propaganda dan? Omdat jij vindt dat het niet klopt of de waarheid is?

Omdat normalen bedrijven geen encryptie toe gekend krijgen, dit vald onder overheden.

Het kan wel gecodeerd wezen maar dat is zo zwak, maar komt niet aan de encryptie normen

Offline Michel-nl

• Gevorderd Lid
« Reactie #19 Gepost op: 10 november 2012, 19:49:59 »
Dan ken jij het Mototrbo systeem niet goed, de versleuteling die je kunt gebruiken in Mototrbo is encryptie.
En nee niet alleen overheden mogen die encryptie gebruiken, het gebruik van digitale apparatuur neemt enorm toe.

En gewone bedrijven die weinig te verbergen hebben, schaffen ook geen digitale apparatuur aan. De bedrijven die dat wel doen, doen dat met rede.
O.a. dat de privacy weer terug gekregen wordt tijdens communicatie. En nu wel bekend is dat digitale protocollen met software alsnog te beluisteren is, wordt versleuteling(encryptie) steeds vaker toegepast.

exLid057

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 10 november 2012, 19:55:57 »
Dan ken jij het Mototrbo systeem niet goed, de versleuteling die je kunt gebruiken in Mototrbo is encryptie.
En nee niet alleen overheden mogen die encryptie gebruiken, het gebruik van digitale apparatuur neemt enorm toe.

En gewone bedrijven die weinig te verbergen hebben, schaffen ook geen digitale apparatuur aan. De bedrijven die dat wel doen, doen dat met rede.
O.a. dat de privacy weer terug gekregen wordt tijdens communicatie. En nu wel bekend is dat digitale protocollen met software alsnog te beluisteren is, wordt versleuteling(encryptie) steeds vaker toegepast.

Geef mijn eens een link van A.T dat ik encryptie mag gebruiken voor mijn bedrijf om ze niet meer afgeluisterd te kunnen worden door wie dan ook

Offline Michel-nl

• Gevorderd Lid
« Reactie #21 Gepost op: 10 november 2012, 19:57:46 »
Ik zou zeggen bel ze even op, net als andere bedrijven al gedaan hebben.
AT loopt hier nog niet te koop mee op hun site, maar door veranderingen in apparatuur kunnen ze niet alles meer tegenhouden.

exLid057

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 10 november 2012, 20:11:39 »
Ik zou zeggen bel ze even op, net als andere bedrijven al gedaan hebben.
AT loopt hier nog niet te koop mee op hun site, maar door veranderingen in apparatuur kunnen ze niet alles meer tegenhouden.

Als het niet op de site staat is het er ook niet. Zij zijn namelijk verpicht om duidelijke en betrouwbare info te geven.

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #23 Gepost op: 10 november 2012, 20:36:04 »
Als het niet op de site staat is het er ook niet. Zij zijn namelijk verpicht om duidelijke en betrouwbare info te geven.

Als het niet expliciet verboden is, is het toegestaan. We leven niet in Oost-Duitsland.

Online Marcel

• Gevorderd Lid
« Reactie #24 Gepost op: 11 november 2012, 21:08:52 »
Toch maar even reageren; mijn werkgever levert ook veel digitale apparatuur (mototrbo) die ik mag (lees moet..) programmeren.
op dit moment leveren we nog meer analoog dan digitaal, maar ik denk dat het nog maar even duurt voordat het meerendeel digitaal gaat.
(Prijzen zijn bijna gelijk)
Het meeste wat bij ons de deur uit gaat is niet voorzien van encryptie, maar het is eenvoudig aan te zetten (maximale versleuteling = 40 bits), dus theoretisch is het wel redelijk te kraken, maar of het de moeite waard is?? Heel enkel vraagt een klant om encryptie en dan gaat het er natuurlijk op, nooit iets van gehoord of gelezen dat het niet zou mogen, er wordt ook niets over in de vergunning gezet door het AT.
Wel hebben we inmiddels duidelijk dat de frequenties die analoog gebruikt worden ook allemaal digitaal gebruikt mogen worden!

O ja, het meeluisteren met ongecodeerde mototrbo is erg eenvoudig, in mijn dp3601 porto welke ik gebruik voor service werkzaamheden zit een printje waarmee ik (zonder de computer op te starten) rechtstreeks frequentie, colorcode etc. in kan tikken en dan gelijk alles hoor wat er op die frequentie zit! (mototrbo dan natuurlijk, of het er ook is voor nextedge weet ik niet) ook kun je dan op het scherm signaalsterktes en alle digitale 'commando's' die door de lucht gaan zien.
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline Michel-nl

• Gevorderd Lid
« Reactie #25 Gepost op: 11 november 2012, 21:11:57 »
Toch maar even reageren; mijn werkgever levert ook veel digitale apparatuur (mototrbo) die ik mag (lees moet..) programmeren.
op dit moment leveren we nog meer analoog dan digitaal, maar ik denk dat het nog maar even duurt voordat het meerendeel digitaal gaat.
(Prijzen zijn bijna gelijk)
Het meeste wat bij ons de deur uit gaat is niet voorzien van encryptie, maar het is eenvoudig aan te zetten (maximale versleuteling = 40 bits), dus theoretisch is het wel redelijk te kraken, maar of het de moeite waard is?? Heel enkel vraagt een klant om encryptie en dan gaat het er natuurlijk op, nooit iets van gehoord of gelezen dat het niet zou mogen, er wordt ook niets over in de vergunning gezet door het AT.
Wel hebben we inmiddels duidelijk dat de frequenties die analoog gebruikt worden ook allemaal digitaal gebruikt mogen worden!

Kijk dat bedoel ik! Langzaam aan gaat men over op digitaal en versleuteling.

Offline rik

• Gevorderd Lid
« Reactie #26 Gepost op: 12 november 2012, 10:54:56 »
Bij de kenwood porto is het zo dat als ik de squels in druk , de mede gebruiker op een andere code kan horen.

Offline Simonn

• Gevorderd Lid
« Reactie #27 Gepost op: 13 november 2012, 18:00:50 »
Kijk dat bedoel ik! Langzaam aan gaat men over op digitaal en versleuteling.

Stampvoetend, want echt blij schijnen ze er niet mee te zijn ;-) Maar het mag idd wel.

@Rik: Jij hebt het waarschijnlijk over tooncodes, iets heel anders dan digitale communicatie.

Online Marcel

• Gevorderd Lid
« Reactie #28 Gepost op: 13 november 2012, 18:12:58 »
Citaat
Stampvoetend, want echt blij schijnen ze er niet mee te zijn ;-)

Hoezo? wij hebben zat bedrijven waar we als test digitaal achter laten en die er daarna allemaal erg bij er mee zijn (en dus het ook aanschaffen), waar zouden ze niet blij mee zijn dan?
AR-DV10, UBCD3600XLT, DP4801 (1xVHF, 1x UHF), Airspoy SDR, eigenlijk teveel om op te noemen ;)

Offline Michel-nl

• Gevorderd Lid
« Reactie #29 Gepost op: 13 november 2012, 21:29:59 »
@Marcel hij bedoeld het AT dat die er niet blij mee is, maar het zoals al eerder gezegd niet meer tegen kunnen houden.