Auteur Topic: Welke scanner vervangt mijn XLT-3500  (gelezen 11680 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline cornetje

• Beginnend Lid
  • **
Welke scanner vervangt mijn XLT-3500
« Gepost op: 21 mei 2012, 10:06:25 »
Hallo allemaal,

Tot enige tijd geleden heb ik met veel plezier gebruik gemaakt van een UBC XLT-3500 scanner voor het beluisteren van luchtvaart. Regelmatig zwerf ik op / langs schiphol om het vertrekkende en aankomende vliegverkeer te spotten. Ook op de luchtmachtdagen ging de scanner trouw mee en thuis stond het apparaat regelmatig aan. Helaas heeft de UBC XLT-3500 niet het eeuwig leven en is de speaker of versterker (voor de tweede maal) gesneuveld. In plaats van stemmen komt er een hoop geknetter uit het apparaat. Misschien heeft 'ie toch te lang en te hard aan gestaan????

Om toch weer te kunnen luisteren wil ik een nieuwe scanner gaan aanschaffen. Bij voorkeur een met alphanumeriek display om netjes weer te geven welk kanaal weergegeven wordt. Na het nodige zoeken kom ik op de volgende drie scanners die voor zover ik kan zien redelijk top-apparaten zijn.

- Icom IC-R20
- Yupiteru MVT-7100
- AR8200-MK3

Nu is mijn vraag: Welke van de drie kent het beste geluidsweergave, maar ook de beste gevoeligheid, gecombineerd met een goed gebruiksgemak..... Soms wil je misschien iets teveel van het goede en is een combi van de drie een utopie...  :P

of:
Heeft iemand een ander alternatief waarbij ik minimaal de luchtvaart goed uit de lucht haal en zit daar dan een ander prijskaartje aan.

Wie heeft ervaring met deze apparaten en kan mij advies geven?

Alvast mijn dank hiervoor!

Groet,

Pieter

Offline Gaspieper

• Gevorderd Lid
    • P2000
Re: Welke scanner vervangt mijn XLT-3500
« Reactie #1 Gepost op: 21 mei 2012, 10:57:57 »
Advies geven is altijd lastig, ervaringen delen is dan wat makkelijker.
Ik ben ooit begonnen met de Yupiteru MVT-7100 dit op aanraden van een medewerker van Jacobs.
Deze scanner bleek achteraf de beste ontvanger die ik tot nu toe heb gehad.

Ik heb de MVT-7100 ingeruild voor een AOR AR8200-MKII
Een hele mooie scanner die enorm veel mogelijkheden heeft, maar in de ontvangst op de Yupiteru toch iets achter blijft. Wel werkt deze perfect als hij is aangesloten op een buitenantenne.

Ik heb er een UBC-3500XLT bij gekocht die meer van deze tijd is, maar in de ontvangst toch weer iets achter blijft op de AOR.
Op mijn verlanglijst staat de Icom IC-R20.
Daar heb ik nog geen ervaring mee, een goed alternatief zou kunnen zijn de AOR AR-Mini.
http://www.jacobsbredaelectronics.nl/nl/product/6015/AOR-ARMini.html
Galaxy 8.2 - Jupiter Pro - PreCom P2 (PRC-100R422)
UBC3500XLT / Diamond SRH-789 & SRH-1230 (airband) - bcTools+
AOR AR8200 MKII + CT8200 / Diamond RH-777 & RH-775 & D-150
President SX1020
Tot Straks, HOUDOE.......

Offline cornetje

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 21 mei 2012, 12:25:03 »
Bedankt voor je reactie!

Inderdaad: Ervaringen geven wellicht een beter beeld dan een advies. :-)

Kun je, aangezien je blijkbaar alle drie de apparaten hebt, iets zeggen over de geluidskwaliteit van de drie apparaten?
Van welke is wat jou betreft de weergave het best?

Zoals ik al schreef ben ik zelf niet kapot van het geluid (volume) van de Uniden, maar misschien leg ik de lat te hoog.

Ik lees overigens in het forum een bericht over de mini dat Jacobs deze blikbaar liever niet verkoopt in verband met de achterblijvende resultaten. de R-5 schijn aanzienlijk beter te presteren. Misschien daar ook eens naar kijken  :)

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #3 Gepost op: 21 mei 2012, 13:07:04 »
- Icom IC-R20
- Yupiteru MVT-7100
- AR8200-MK3

Nu is mijn vraag: Welke van de drie kent het beste geluidsweergave, maar ook de beste gevoeligheid, gecombineerd met een goed gebruiksgemak..... Soms wil je misschien iets teveel van het goede en is een combi van de drie een utopie...  :P

of:
Heeft iemand een ander alternatief waarbij ik minimaal de luchtvaart goed uit de lucht haal en zit daar dan een ander prijskaartje aan.

Over de icom R20: gevoeligheid goed tot zeer goed, geluid is wel mooi helder maar volume te laag voor buitengebruik. Vrij complexe bediening
Yupiteru 7100: zeer gevoelig, maar ook veel "birdies", helder geluid, kan iets luider dan de R20 maar niet heel erg luid, verouderd inmiddels.

Het enige portable apparaat wat ik ooit gehad heb met luid audio op de airband is de Yaesu FT60. Maar dit is eigenlijk geen scanner maar een amateurportofoon met uitgebreid ontvangstgedeelte. Ook zeer gevoelig op de airband, alleen de scansnelheid is wat traag met 20 ch/sec.

Offline Gaspieper

• Gevorderd Lid
    • P2000
« Reactie #4 Gepost op: 21 mei 2012, 14:13:39 »
De AR-8200 gaat net zo hard als de 3500XLT maar wel een stuk helderder.
Ik gebruik buiten meestal oortelefoontjes dus dan gaan ze allemaal meer dan hard genoeg.

Wat me wel op viel is dat de AR-8200 altijd een zachte ruis heeft, de 3500XLT heeft dit niet.
Dit merkje bij gebruik aan de pc of met oortelefoon.
Galaxy 8.2 - Jupiter Pro - PreCom P2 (PRC-100R422)
UBC3500XLT / Diamond SRH-789 & SRH-1230 (airband) - bcTools+
AOR AR8200 MKII + CT8200 / Diamond RH-777 & RH-775 & D-150
President SX1020
Tot Straks, HOUDOE.......

Offline PE1MYU

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 21 mei 2012, 14:53:40 »
Maar de AR-8200 is wel meer dan twee keer zo duur als de UBC-3500XLT (Bij Jacobs zelfs bijna drie keer zo duur).  De AR-8200 heeft wel een echt goorlopend bereik van 100kHz tot 3Gz en ook SSB. Dat heb je voor VHF luchtvaart natuurlijk helemaal niet nodig.

Ale je alleen burgerluchtvaart doet (geen militair), ben je waarschijnlijk net zo goed uit met een veel goedkopere scanner dan zelfs de UBC 3500XLT.  

--
Lennart (PE1MYU).

Offline cornetje

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 22 mei 2012, 10:02:17 »
Over de icom R20: gevoeligheid goed tot zeer goed, geluid is wel mooi helder maar volume te laag voor buitengebruik. Vrij complexe bediening
Yupiteru 7100: zeer gevoelig, maar ook veel "birdies", helder geluid, kan iets luider dan de R20 maar niet heel erg luid, verouderd inmiddels.

Het enige portable apparaat wat ik ooit gehad heb met luid audio op de airband is de Yaesu FT60. Maar dit is eigenlijk geen scanner maar een amateurportofoon met uitgebreid ontvangstgedeelte. Ook zeer gevoelig op de airband, alleen de scansnelheid is wat traag met 20 ch/sec.

Hallo Mark,

Je schrijft dat de Yaesu een luide audio heeft. Op hun site (en een paar webshops) wordt ook de Yaesu VR-160 aangeboden. Iets duurder dan de Uniden, maar stukken goedkoper dan bijvoorbeeld een R20, 7100 of 8200.
Kun jij iets zeggen over de kwaliteit van Yaesu?

Offline Mark Schutte

• Top Lid
« Reactie #7 Gepost op: 22 mei 2012, 20:09:30 »
Over de Yaesu VR160 kan ik niks zeggen, Pieter. Gezien het formaat (klein speakertje) denk ik niet dat deze een beter/luider audio zal hebben met maar 100mw. Ik heb inmiddels al jaren de Uniden 3500xlt, maar nog nooit audioproblemen gehad. Het audio van de 3500xlt kan tot de maximumstand zonder vervorming gebruikt worden en is helemaal zo slecht nog niet vind ik persoonlijk.
De Yaesu FT60 heeft weer een iets beter audio dan de 3500xlt; helder en luider, maar beperkter in mogelijkheden en is geen echte scanner natuurlijk.

Wil je het beste voor alleen de airband, kijk dan eens naar een speciale airband portofoon zoals de Vertex Standard VXA-300 of VXA220, met 800mw audio output kun je nog luisteren terwijl een 747 overdenderd. Kort geleden stonden nog enige exemplaren op marktplaats. Zorg wel dat de PTT-toets geblokkeerd is zodat je niet (per ongeluk) kunt zenden; mocht oom agent of de KMAR ooit eens vragen wat je in je handen hebt, heb je een groot probleem als het ding kan zenden zonder dat je een vergunning hebt.

Offline PE1MYU

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 23 mei 2012, 09:31:20 »
Nadelen van een luchtvaartportofoon t.o.v. een scanner:
- Geen militaire luchtvaart (en je wilde toch ook op de luchtmachtdagen iets te luisteren hebben).
- Weet niet van dit specifieke model, maar over het algemeen scant een transceiver niet erg snel, als hij het al kan. Het is ook wel erg handig als je verschillende banken kunt instellen, voor iedere luchthaven waar je langskomt een.
- Zonder vergunning met een gebruiksklare zender voor die band heb je een probleem. Dan zou de je eindtrap onklaar moeten laten maken.

Wil je een draagbare scanner met ook militaire luchtvaart, dan is de keus vrij beperkt. Dan is de UBC 3500XLT  (nieuw) toch een voordelige keus.  Behalve at model heb je alleen superbreedbandige ontvangers die alles tussen 0.5 en 1300MHz (of nog meer) doen. De trend is om moderne packetscanners en superbreedbandige ontvangers zo klein mogelijk te maken en dan is er nu eenmaal geen plaats meer voor een fatsoenlijke speaker. Je zou kunnen overwegen om weer een UBC 3500XLT te kopen en daar een goede koptelefoon bij te gebruiken.

--
Lennart (PE1MYU)

Offline MTH

• Gevorderd Lid
« Reactie #9 Gepost op: 23 mei 2012, 20:24:18 »
een goed alternatief zou kunnen zijn de AOR AR-Mini.

Ken iemand die er 1 gehad heeft ... met de nadruk op had. Was een ' misser ' van AOR, die doorgaans kwalitatief goede produkten maakt.

Marc

Online Remon

• Top Lid
« Reactie #10 Gepost op: 24 mei 2012, 01:56:20 »
Misschien een idee om het speakertje van de 3500 te vervangen voor een beter exemplaar?

Offline cornetje

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 24 mei 2012, 09:51:36 »
Bedankt voor jullie reacties. Misschien moet ik inderdaad toch met de 3500 terug naar de winkel om te kijken of deze te repareren valt.
Een tranceiver is denk ik geen optie. dan moet je het apparaat onklaar gaan maken omdat ik anders een vergunning nodig zou hebben. Lijkt me een beetje onzinnig.

Verder kwam ik nog de Alinco DJ-X11 tegen. Punt is dat ik er heel weinig van in de forums tegen kom. De twee of drie reacties die er te vinden zijn plus een review zijn best positief. Het apparaat is echter wel bijna twee keer zo duur dan een nieuwe 3500.....

In ieder geval nog iets om over na te denken....

Offline cornetje

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 24 mei 2012, 09:55:21 »
Bedankt voor jullie reacties. Misschien moet ik inderdaad toch met de 3500 terug naar de winkel om te kijken of deze te repareren valt.
Een tranceiver is denk ik geen optie. dan moet je het apparaat onklaar gaan maken omdat ik anders een vergunning nodig zou hebben. Lijkt me een beetje onzinnig.

Verder kwam ik nog de Alinco DJ-X11 tegen. Punt is dat ik er heel weinig van in de forums tegen kom. De twee of drie reacties die er te vinden zijn plus een review zijn best positief. Het apparaat is echter wel bijna twee keer zo duur dan een nieuwe 3500..... Het merk zegt me overigens ook niet zoveel, maar dat kan een tekortkoming van mij zijn.....  :-\

In ieder geval nog iets om over na te denken....

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 24 mei 2012, 11:19:00 »
Wat is de zin van deze quote zonder er iets aan toe te voegen?

Offline elsinga

• Zendamateur PC5E/WC5E
  • Top Lid
  • PC5E / WC5E
    • https://www.pc5e.nl
« Reactie #14 Gepost op: 24 mei 2012, 11:22:20 »
Cornetje schreef iets *in* de quote, dus je moest je Sherlock Holmes bril even opzetten: "Het merk zegt me overigens ook niet zoveel, maar dat kan een tekortkoming van mij zijn.....  :-\"
Robert Elsinga - PC5E / WC5E
Uniden UBC3500XLT, Whistler TRX-1, SDIcom IC7300, Icom IC7000, 2x Anytone AT578UV, 4x Anytone AT878UV, 12x RT50, 25x BF888s.

Frequentielijsten Nederland