Auteur Topic: scanner en weersatelliet vraag  (gelezen 6436 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline denman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
scanner en weersatelliet vraag
« Gepost op: 26 april 2012, 10:43:48 »
Ik ben in bezit van een ubc 9000 xlt,en wil via een home made antenne de weer satellieten gaan ontvangen.
vroeger deed ik dit met de wrx 137 mhz ontvanger en dit werkte super! ,maar helaas verkocht voor een appel en een ei ,stom stom stom en spijt .
maar goed om de kosten toch enigzins te gaan drukken wil ik dit dus doen via mijn scanner ,mijn vraag is dan ook ,ik wilde dit,eerst gaan doen in mijn AOR 1500 handscanner en hierbij vermelden ze via discriminator.nl dat je een 10 k weerstand nodig hebt . alles besteld chassisdeeltjes plugjes etc etc ,maar bij nader inzien,ga ik toch voor de inbouw in mijn 9000xlt ,echter praten ze daar over een 12 kilo ohm weerstand.

http://www.discriminator.nl/ubc9000xlt/index.html 12 ohm weerstand
http://www.discriminator.nl/ar1500/index.html 10 ohm weerstand
ik ben niet erg verdiept in weerstanden ,maar wat is nu eigenlijk het verschil hier?
en werkt de discriminator ook als ik de 12 ohm in de ubc zit?

sorry voor de technische vragen ,maar ik heb echt geen kaas gegeten van weerstanden.
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

Offline Discriminator

  • Moderator
  • *****
  • Berichten: 4926
  • Rene - Rotterdam
    • https://www.discriminator.nl
Re: scanner en weersatelliet vraag
« Reactie #1 Gepost op: 26 april 2012, 11:04:10 »
Ik ben in bezit van een ubc 9000 xlt,en wil via een home made antenne de weer satellieten gaan ontvangen.
vroeger deed ik dit met de wrx 137 mhz ontvanger en dit werkte super! ,maar helaas verkocht voor een appel en een ei ,stom stom stom en spijt .
maar goed om de kosten toch enigzins te gaan drukken wil ik dit dus doen via mijn scanner ,mijn vraag is dan ook ,ik wilde dit,eerst gaan doen in mijn AOR 1500 handscanner en hierbij vermelden ze via discriminator.nl dat je een 10 k weerstand nodig hebt . alles besteld chassisdeeltjes plugjes etc etc ,maar bij nader inzien,ga ik toch voor de inbouw in mijn 9000xlt ,echter praten ze daar over een 12 kilo ohm weerstand.

http://www.discriminator.nl/ubc9000xlt/index.html 12 ohm weerstand
http://www.discriminator.nl/ar1500/index.html 10 ohm weerstand
ik ben niet erg verdiept in weerstanden ,maar wat is nu eigenlijk het verschil hier?
en werkt de discriminator ook als ik de 12 ohm in de ubc zit?

sorry voor de technische vragen ,maar ik heb echt geen kaas gegeten van weerstanden.

http://www.discriminator.nl/faq/ - 'Discriminatoruitgang', vraag 11.


Hoe groot moet die weerstand zijn voor mijn scanner?

De waarde van de weerstand is niet kritisch. Je kunt weerstanden tussen 4.7 k en 15 k gebruiken. Zelf gebruik ik meestal 10 k. De miniatuurweerstanden op deze site zijn 1/8 W, de normale weerstanden 1/4 W.


Overigens staat 'k' voor 'kilo', de weerstandswaarde moet dus 10 of 12 kilo-ohm zijn.

Offline denman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: scanner en weersatelliet vraag
« Reactie #2 Gepost op: 26 april 2012, 12:57:15 »
sorry heb heel die faq over het hoofd gezien  :o
mijn dank is groot meneer  ;)
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

Offline denman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: scanner en weersatelliet vraag
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2012, 14:34:03 »
nog een vraagje ,ik zie nu dat de ubc rond de frequenties 137 mhz op nfm springt
wordt dit overruled door de discriminator uitgang en kan ik de scanner gewoon gebruiken voor weer satelliet ontvangst?
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

Leen Ansems

  • Gast
Re: scanner en weersatelliet vraag
« Reactie #4 Gepost op: 26 april 2012, 19:19:31 »
Daarvoor moet je een filter met een brede doorlaat in je ontvanger hebben. Vraag forumlid Janos eens, hij is een expert op dat gebied.

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: scanner en weersatelliet vraag
« Reactie #5 Gepost op: 17 mei 2012, 13:27:15 »
Misschien een beetje late reaktie van ,,expert,,  :-[ Janos maar ik zag de vraag nu pas.
Moderne scanners zoals jou 9000 zijn ongeschikt voor weersatelliet ontvangst door de veel de smalle bandbreedte van het filter. Probeer op een rommelmarkt voor een paar euro een oude Commtel of Realistic scanner op de kop te tikken. Bovendien is het bij dat soort scanners vaak veel makkelijker om een discriminator uitgang in te bouwen met minder risico op beschadiging van je scanner.
Ikzelf heb prima resultaat met een oude Commtel 202 in combinatie met een zelfgemaakte 137 MHz QFH antenne. Kijk eens naar deze topic : http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=20924.0
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline denman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: scanner en weersatelliet vraag
« Reactie #6 Gepost op: 2 augustus 2012, 14:25:57 »
geen probleem janos ,ik heb gedaan wat je zei en heb de 9000 xlt gewoon staan voor scanner geluiden van woensdrecht luchthaven

voor Weer sattelieten heb ik een hele oude wx-337 ongeveer uit 1990   :) aangeschaft
uiteraard waren de kristal frequenties totaal verouderd en heb de kristallen verwijderd omgerekend en vervanging opgezocht
zie andere topic van mij http://www.scannerforum.nl/index.php?topic=22720.msg222211#msg222211

afijn de meeste kristallen heb ik gevonden en terug gesoldeerd en dit is mijn eerste resultaat

om de receiver in actie te zien  ;D

wat ik wel wil weten van jou Janus, voor me gevoel kan ik veel meer ontvangen ,of is het resultaat van de bijgevoegde foto gewoon qua ontvangst goed?
ik dacht namelijk dat de ontvangst duur  langer zou zijn .
plaatje staat hier

graag jou inbreng ,mvg
Dennis
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: scanner en weersatelliet vraag
« Reactie #7 Gepost op: 4 augustus 2012, 08:29:34 »
Hier dan eindelijk een reaktie, opnieuw sorry.
Ik loop al een paar weken bij een cardioloog en ik wordt 15 augustus gedottert
dus regelmatig naar het ziekenhuis en weinig tijd voor andere dingen.
Je plaatje ziet er prima uit. Het maximale bereik wat te halen is loopt van
Noord-Afrika tot aan IJsland en daar voldoet jouw plaatje volledig aan.
De synchronisatie balken aan de zijkant zien er ook goed uit dus je zit prima
op de frequentie. Veel succes met de ontvangst verder.

Groeten
Jan
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline denman

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 209
Re: scanner en weersatelliet vraag
« Reactie #8 Gepost op: 5 augustus 2012, 10:15:12 »
jemig sterkte janos ,en beterschap ,wel bedankt dat je toch even de moeite neemt om te reageren ,wordt zeer gewaardeerd
sterkte !
De mooie fouten van een genie zijn mij meer waard dan de keurige en koude taal van een academisch purist.

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: scanner en weersatelliet vraag
« Reactie #9 Gepost op: 5 augustus 2012, 16:49:55 »
Dank je wel en graag gedaan. We leven nog en als het goed is moet het
over een paar weken een stuk beter gaan.

Groetjes
Jan
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline omehenk

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 37
Re: scanner en weersatelliet vraag
« Reactie #10 Gepost op: 10 augustus 2012, 22:06:11 »
Dit klinkt misschien als een stomme vraag maar ik weet niet wat de frequenties van weersattelieten zijn, maar mochten deze binnen het bereik van mijn scanner (80 tot 174) vallen, wat kan ik er dan mee? ik heb een simpel luchtvaart georienteerd handscannertje met fm en marifoon enzo erbij. als ik dan zo'n weersatteliet ga "luisteren" hoor ik dan iets of kan ik hier 10x niks mee?
bvd Henk
UBC30XLT.

Offline Janos

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 926
Re: scanner en weersatelliet vraag
« Reactie #11 Gepost op: 11 augustus 2012, 13:38:11 »
NOAA weersatellieten zenden rond de 137 MHz maar voor de decodering van de signalen heb je een aangepaste scanner nodig en een speciaal programma op de PC.
Ook een speciale antenne is gewenst.
Uitgebreidere info kan je wel ergens op dit forum vinden.
Weersatelliet foto's ontvangen gaat dus beslist niet zomaar.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB