Hallo Janos,
Dank je wel vor je uitgebreide bericht.
O, maar jij doet wel heel interessante dingen met je scanner. Zoiets deed ik vroeger op de HF. Utility-data luisteren en meeschrijven met de computer. Morse, telex, fax enzo.
Heb ooit nog eens een Meteosat-set gehad, ook leuk. Nog net voor de Hi-res. Begin jaren 80 denk ik. Wel leuk.
Probleem hier in de flat is dat er een enorme stoornevel hangt. Kocht een half jaar geleden een z.g..a.n. NRD545DSP HF ontvanger (neusje van de zalm) en een AOR AR3000A scanner, maar die werden allebei volledig dichtgedrukt door de storing hier. Div. antennes geprobeerd, maar zonder resultaat. Beide ontvangers dus maar weer verkocht. Terwijl ik nou net de hobby vol goede moed weer op wilde gaan pakken. Jammer, sommige dingen lopen soms anders

Het leuke van dit scannertje is dat ik 'em mee kan nemen. Lekker naar buiten, geen last van de stoornevel.
Alleen... hij moet dus nog 'even' ingericht worden.
Ik voel wat wat voor de manier waarop jij je systems en je groups hebt ingesteld.
Is het het handigst om van frequentiesonline.nl de hele frequentiedatabase in 1x in BcTools te laden, en vervolgens die te gaan bewerken? Want het moet dus beginnen met een enorme berg frequenties beschikbaar te hebben, waaruit ik kan kiezen.
Ik wil me wel eens een beetje in gaan lezen op sommige antennetypes die jij hebt. Zelfbouw is ook leuk zeg. Ik ben een no-no met metaal, electronica, enz., enz. Maar het 'prikkelt' wel.
En ik wil er een goeie spriet op hebben voor thuis en onderweg.
Geen idee of op een goed binnensprietje ook buitenlandse stations ontvangen kunnen worden (in geval van condities). En anders wil ik een buitenantenne proberen,maar ja, die gaat geheid last hebben van de stoornevel...
Zaterdag was ik even bij de Luchtvaart Hobby Shop in Aalsmeer. Daar hadden ze een Deens flexibel sprietje, voor dik in de 20 euro. Het telescoopje dat ik tegelijk met mijn scanner bij Scanman besteld had, was al slapjes op de koppeling, kon niet goed in 1 positie worden vastgedraaid.
Denk dat ik ergens een Diamond moet zien te vinden. Liefst in een gewone winkel, met een deur. Waar je naar binnen kunt, af rekenen, en meenemen. Geen gezeur met wachten op de postbode.
BcTools werkt inderdaaad okee. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar ik wil de originele software ook wel eens 'aan het werk' zien. Wie weet schaf ik die ook wel aan dan. Deze methode van scannerluisteren (de frequenties via de PC beheren) is helemaal nieuw voor me, dus ik moet er natuurlijk ook even handigheid in krijgen.
Ik vind tot nu toe de audio van de UBC35000XLT wat magertjes. Misschien vergelijk ik 'em nog teveel met de Yupiteru MVT9100 die ik vroeger had.
Ik weet dat ik aan de gang moet met programmeren van de scanner. Wil er niet alleen scan-systems in zetten, maar ook search-systems. En gewoon wat 'losse' frequenties. Het even een frequentie in een kanaaltje zetten is er niet meer bij tegenwoordig, haha.
vriendelijke groet,
Ron