Auteur Topic: Scanner gekocht: de Uniden UBC3500XLT  (gelezen 4309 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline RonB

• Beginnend Lid
  • **
Scanner gekocht: de Uniden UBC3500XLT
« Gepost op: 17 april 2012, 18:30:12 »
Vandaag bij een Brabantse webshop een UBC 3500 XLT gekocht. Daarbij een datakabeltje, en een telescoopantennetje.
Hopelijk heb ik e.e.a. overmorgen in huis.

Ik wilde gewoon een moderne scanner, ter vervanging van de AOR AR3000A die ik een half jaartje geleden kocht.
Om mijn huis hangt een enórme stoornevel, waar de AR3000A ontzettend veel last van had.
Daarbij kon ik de AR3000A slecht aflezen. Geen toetsenbordverlichting, en gewoon veel te kleine lettertjes op het display.

Al bij al de AOR heel weinig gebruikt, dus verleden week verkocht.
Nu maar hopen dat ik de Uniden meer ga gebruiken, en met betere resultaten.

Echt een specifiek doel om naar te luisteren heb ik niet. Ik luisterde wel eens naar de zendamateurs op 2 meter, als ze in hun auto's, op weg naar 't werk, met elkaar zaten te ouwenelen.
En omdat ik vlak bij Schiphol woon, draaide ik ook wel eens een van de Towerfreqs voor.
Tijdens stormachtige dagen wel eens geprobeerd de Kustwacht IJmuiden te ontvangen, maar dat lukte niet.
Oorzaak? Tsja... ik woon op de 6e etage van een flat in de Haarlemmermeer, met vrij uitzicht van Den Haag tot Zandvoort. Dus de 'zichtverbinding'  was er wel. Toch die stoornevel? Ik gebruikte een discone-antenne, dus die pikte de storing ook wel haarfijn op.

Het handige van de Uniden is dat 't een pocketscanner is. Hopla, even in de auto naar Schiphol, en luisteren maar.
Hopelijk deze of volgende week een dagje naar Leeuwarden Airport.

Er zaten maar weinig kanalen in de AOR geprogrammeerd.
Nu wil ik, als ik de Uniden binnen heb, deze gelijk vullen met freqs, met behulp van BCTool. Moet lukken toch?
Dan lijkt het me een kwestie van aanzetten, scannen en afwachten, en dan komt er vanzelf, waar ik ook uithang, toch wel iets luisterbaars voorbij?

Nouja, ik ben eigenlijk heel benieuwd. Intussen hou ik me bezig met het inlezen over de UBC3500XLT.
Uniden UBC3500XLT

Woont in Nieuw-Vennep (tussen Amsterdam en Leiden, iets ten zuiden van Schiphol)

Offline RonB

• Beginnend Lid
  • **
Re: Scanner gekocht: de Uniden UBC3500XLT
« Reactie #1 Gepost op: 19 april 2012, 15:37:08 »
Vanmorgen om 10:30 arriveerde de scanner. Uitgepakt, batterijen erin, adapter in het stopcontact, weggelegd.
De drivers voor het erbij bestelde datakabeltje geïnstalleerd op mijn Win7 laptop, het programma BCTool gedownload en geinstalleerd, wat civil air freqs gewdownload in het BCtool formaat, scanner aangezet, de freqs erin geblazen, en draaien maar.
Wat een makkelijke en intuitief te bedienen scanner zeg.
Ik zal zo de gebruiksaanwijzing eens opzoeken, om te zien of ik iets vergeten ben, maar eerlijk gezegd heb ik 'em niet nodig gehad.

Ik wil alleen de juiste regio even instellen. Was dat niet voor het bandplan of het raster? Nou ja, dat moet ik dus nog even doen.
Verder: eerste indruk is super!!!
Uniden UBC3500XLT

Woont in Nieuw-Vennep (tussen Amsterdam en Leiden, iets ten zuiden van Schiphol)

Offline RonB

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 20 april 2012, 12:09:53 »
De bediening vind ik dus intuïtief, en logisch. De functies zijn makkelijk te vinden.
Er zitten veel mogelijkheden op, die ik natuurlijk nog lang niet allemaal heb ontdekt.

Ik moet wel wennen aan de nieuwe manier van werken met de geheugen-indeling van Uniden, met de Systems en de Groups.
Ben zelf gewend aan banken en kanalen.

Ik ben gisteravond even bezig geweest met BcTools en de frequentiebestanden op www.frequentiesonline.nl.
Die frequenties krijg ik er wel in, alleen ja, hoe ga ik dat doen met de Systems en de Groups?

De frequenties van Schiphol worden vanzelf in System 6 geplaatst. 'De rest' in System 1.
Ik wil gewoon zoveel mogelijk freqs erin hebben van alle militaire en civiele luchtvaart, alle maritiem, radioamateurs.
Ook buitenlandse freqs, gewoon om te kijken wat ik hier nou eigenlijk ontvang. Dat vind ik het leuke.
Op een klein scannertje en een eenvoudig telescoopsprietje kijken van hoe ver weg ik signalen ontvang. En dat dan ooit nog eens intekenen op een landkaart.

De meeste Amsterdamse OV freqs gaan er weer uit, want ik hoor alleen maar datariedels. Af en toe een gesprekje.

Ik ga niet speciaal ergens voor op pad. Ik hoorde vanmorgen militaire luchtvaart "dutch mil inaf vlb" stond er op de display.
VLB zal wel voor Valkenburg staan. Wordt daar nog van gevlogen dan??

Het leuke van de kant en klare BcTools bestanden is dat iedereen die ze in zijn scanner laadt, deelfde omschrijving heeft.

Maar goed. Is er ergens een 'hoekje'  waar meerdere UBC3500XLT gebruikers hun ervaringen onderling bespreken?
Uniden UBC3500XLT

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 20 april 2012, 17:33:18 »
Ik heb de 3500 nu al een paar jaar en gebruik hem voornamelijk voor satelliet ontvangst.
Maar ook luchtvaart, civiel en militair, amateur, marifoon en dergelijke frequenties staan er in.
Ik woon zelf in Alphen aan den Rijn, dus niet zo ver van Nieuw-Vennep, alleen staan mijn antennes
niet hoger dan zo'n 3 meter. Ik gebruik een draadgewonden dipool voor de lagere frequenties, drie
J-Poles voor 145, 260 en 430 MHz, drie Yagi's voor diezelfde frequenties, twee QFH's voor 137 en 430 MHz en een Helical voor 260 MHz, allemaal zelf gemaakt.
Ik gebruik bandplan 2 omdat dit wordt aanbevolen (vraag me niet waarvoor).
De systemen die ik er in heb gezet zijn 1-civiele luchtvaart, 2-Nederl. militaire luchtvaart, 3-marifoon, 4-diversen (plaatselijke gemeentedienst, gevangenis, bedrijven en dergelijke), 5 Milsat (militaire satellieten), 6-amateurfrequenties, 7-Amsat (amateur satellieten), 8- Milair (militaire luchtvaart).
De systemen zijn weer in groepen verdeeld zoals b.v. voor civiele luchtvaart Schiphol, Rotterdam, Lelystad enz.. Ik luister veel naar satellieten als ISS (voice, SSTV, packet), amateur satellieten, ontvang NOAA weersatelliet foto's, Militaire oefeningen via Milsat (F16's in Afghanistan) enzovoort.
Ik gebruik de originele programmeer software maar BC-Tools werkt ook prima.
Veel heb ik met de hand ingevoerd.
In dit forum wordt regelmatig iets geschreven over deze prima scanner.
Even zoeken in de topics en je krijgt meer informatie dan je ooit in de handleiding zult vinden.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline RonB

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 23 april 2012, 08:31:25 »
Hallo Janos,

Dank je wel vor je uitgebreide bericht.

O, maar jij doet wel heel interessante dingen met je scanner. Zoiets deed ik vroeger op de HF. Utility-data luisteren en meeschrijven met de computer. Morse, telex, fax enzo.
Heb ooit nog eens een Meteosat-set gehad, ook leuk. Nog net voor de Hi-res. Begin jaren 80 denk ik. Wel leuk.

Probleem hier in de flat is dat er een enorme stoornevel hangt. Kocht een half jaar geleden een z.g..a.n. NRD545DSP HF ontvanger (neusje van de zalm) en een AOR AR3000A scanner, maar die werden allebei volledig dichtgedrukt door de storing hier. Div. antennes geprobeerd, maar zonder resultaat. Beide ontvangers dus maar weer verkocht. Terwijl ik nou net de hobby vol goede moed weer op wilde gaan pakken. Jammer, sommige dingen lopen soms anders ;)

Het leuke van dit scannertje is dat ik 'em mee kan nemen. Lekker naar buiten, geen last van de stoornevel.

Alleen... hij moet dus nog 'even' ingericht worden.
Ik voel wat wat voor de manier waarop jij je systems en je groups hebt ingesteld.
Is het het handigst om van frequentiesonline.nl de hele frequentiedatabase in 1x in BcTools te laden, en vervolgens die te gaan bewerken? Want het moet dus beginnen met een enorme berg frequenties beschikbaar te hebben, waaruit ik kan kiezen.

Ik wil me wel eens een beetje in gaan lezen op sommige antennetypes die jij hebt. Zelfbouw is ook leuk zeg. Ik ben een no-no met metaal, electronica, enz., enz. Maar het 'prikkelt' wel.
En ik wil er een goeie spriet op hebben voor thuis en onderweg.

Geen idee of op een goed binnensprietje ook buitenlandse stations ontvangen kunnen worden (in geval van condities). En anders wil ik een buitenantenne proberen,maar ja, die gaat geheid last hebben van de stoornevel...

Zaterdag was ik even bij de Luchtvaart Hobby Shop in Aalsmeer. Daar hadden ze een Deens flexibel sprietje, voor dik in de 20 euro. Het telescoopje dat ik tegelijk met mijn scanner bij Scanman besteld had, was al slapjes op de koppeling, kon niet goed in 1 positie worden vastgedraaid.
Denk dat ik ergens een Diamond moet zien te vinden. Liefst in een gewone winkel, met een deur. Waar je naar binnen kunt, af rekenen, en meenemen. Geen gezeur met wachten op de postbode.

BcTools werkt inderdaaad okee. Ik heb geen vergelijkingsmateriaal, maar ik wil de originele software ook wel eens 'aan het werk'  zien. Wie weet schaf ik die ook wel aan dan. Deze methode van scannerluisteren (de frequenties via de PC beheren) is helemaal nieuw voor me, dus ik moet er natuurlijk ook even handigheid in krijgen.

Ik vind tot nu toe de audio van de UBC35000XLT wat magertjes. Misschien vergelijk ik 'em nog teveel met de Yupiteru MVT9100 die ik vroeger had.
Ik weet dat ik aan de gang moet met programmeren van de scanner. Wil er niet alleen scan-systems in zetten, maar ook search-systems. En gewoon wat 'losse'  frequenties. Het even een frequentie in een kanaaltje zetten is er niet meer bij tegenwoordig, haha.

vriendelijke groet,
Ron
Uniden UBC3500XLT