Auteur Topic: vraag over antenne versterker.  (gelezen 10602 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline vladi

• Gevorderd Lid
    • scannerforum.
vraag over antenne versterker.
« Gepost op: 6 april 2012, 10:08:57 »
Beste mensen ik heb een vraag over het versterken van mijn opgevangen signaal nog beter te kunnen ontvangen,zoals met minder ruis,wat zijn b.v de dingen die ik kan gaan proberen .Jullie zullen wel begrijpen dat ik een beginnend scannerfan ben met betrekking op de vraag.

groetjes Joop berends  :)
Uniden 3500/AOR8200./ROTOR:KENPRO KR-400RC.

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
Re: vraag over antenne versterker.
« Reactie #1 Gepost op: 6 april 2012, 10:14:39 »
Joop,

Stap 1 is een goede, het liefst hoog en vrij geplaatste buiten antenne, die ook nog eens afgestemd is voor de door jou gewenste frequentie(band).

Vertel eens wat je nu gebruikt, en welke frequenties of frequentiebanden jou interesse hebben.
73 es gud dx de eric pe7eb k

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 6 april 2012, 10:18:15 »
Versterken biedt over het algemeen meer ellende, doordat signalen te sterk worden en dan je scanner van alles door elkaar laat horen. Als je de hobby leuk vindt, geef dan geld uit aan een goede buitenantenne, verliesarme coax en pluggen van goede kwaliteit. Welke antenne je moet nemen hangt af van de banden waar je het meest naar luistert. Dat is 1 x geld uitgeven, maar daar krijg je gegarandeerd meer stations me binnen.

Offline vladi

• Gevorderd Lid
    • scannerforum.
« Reactie #3 Gepost op: 6 april 2012, 10:32:53 »
Goedemorgen alvast trouwens, mijn ontvanger is een Realistic pro-2022-200 channel.

de antenne is een Diamond X-30 .

de kabel is Aircel 5.

heb de antenne trouwens geplaatst ter hoogte van mijn tv-schotel maar steekt er zeker 1a1,5 meter bovenuit.

totaal denk ik een meter of 9.

groetjes joop.

Offline vladi

• Gevorderd Lid
    • scannerforum.
« Reactie #4 Gepost op: 6 april 2012, 10:42:20 »
Leen bedankt voor je reactie,en erik mijn belangstelling is het grootst bij de luchtvaart en de 2meter en70 , politie wel te verstaan in duitsland die ik goed kan ontvangen

dat zijnverschillende meldkamers + de autobhaanpolitsei  ;D

gr joop.

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #5 Gepost op: 6 april 2012, 10:47:35 »
Op 2m en 70cm zal de X-30 het goed doen, daar is hij tenslotte voor ontworpen :)
Luchtvaart zal ook nog wel lukken, een Diamond D-777 zal het daar wel beter doen.
Op welke frequenties zitten die Duitse stations die je wilt ontvangen?
Aircell 5 is een redelijke kabel, mits de lengte niet te groot wordt, persoonlijk zou ik Aircell 7 nemen, met, zoals Leen ook al aangaf goede connectoren.

Offline vladi

• Gevorderd Lid
    • scannerforum.
« Reactie #6 Gepost op: 6 april 2012, 10:58:22 »
de freqenties waar ik wil naar gaan luisteren zitten tussen de 118.000 en de 150.000 [dat is veel luchtvaart trouwens]

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 6 april 2012, 17:49:11 »
Ik weet dat veel forumleden het niet met mij eens zijn maar ik heb zeer goede resultaten met mijn zelfgemaakte antennes, eenvoudige kabel en goedkope antenneversterker.
Een goede buitenantenne is natuurlijk heel belangrijk, voor luchtvaart zou de D-777 het beste zijn,
al heb ik prima resultaat met mijn zelfgemaakte 137 MHz QFH antenne, civiel zowel als militair.
De kabel is minder belangrijk. Omdat de ingangsimpedantie van de meeste scanners geen 50 Ohm is zoals bij een zendontvanger maar ergens tussen de 75 en 90 Ohm ligt, heb ik zo'n 25 meter RG-59
(zwarte 75 Ohm coax) tussen mijn antennes en de scanners.
Van de antennes op mijn schuur (op 3 meter hoogte) gaat de kabel mijn woonhuis in. Hier zit zo'n vier meter kabel tussen. Hier ligt een goedkope (12,5 euro bij de bouwmarkt), eenvoudige Radio/TV antenneversterker tussen. De kabel gaat dan verder naar mijn hobbykamer op de derde verdieping
waar vlak voor de scanners nog een zelfde antenneversterker zit.
Zoals ik regelmatig op dit forum heb aangetoond zijn mijn ontvangsten op divers gebied zeer goed.
Ik wil graag personen die twijfels hebben bij deze opstelling uitnodigen om eens te komen luisteren.
Let wel, ik werk alleen met vier verschillende scanners. Als het gaat om zendapparatuur dan wordt het verhaal heel anders. Maar voor ontvangst kan je gerust wat experimenteren, het is niet zo kritisch als veel mensen denken.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Sigint

• Gevorderd Lid
  • COMSPEC
« Reactie #8 Gepost op: 6 april 2012, 18:33:53 »
Nog belangrijker dan de hoogte van versterking bij een antenneversterker is het ruisgetal,
dat moet niet hoger liggen dan 1,5-2 dB. ,hoe lager des te beter.
Vandaar dat breedband antenne versterkers voor TV. af te raden zijn.
Het verlies in lange kabels kan je met een versterker compenseren.
Vooral op hogere freqs. is een versterker een must om de kabeldemping te compenseren.
Denk bv. aan ontvangst van satellieten en andere low-power transmitters.
Kijk eens op UHF-Satcom voor voorbeelden.
Suc6.
Sigint
http://www.uhf-satcom.com/
"Monitoring till 12 GHz"

Offline kvenl

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 7 april 2012, 09:12:27 »
En misschien nog belangrijker: als je een signaalversterker gaat gebruiken, zet het dan direct aan de antenne, liefst in de mast.
Een versterker pas vlak voor de scanner heeft absoluut geen zin, omdat het mindere signaal dat je daar overhoudt, alleen maar wordt versterkt en dus slecht blijft.
De gedachte achter een signaalversterker is, het signaal dat aan de antenne wordt ontvangen (dat daar nog niet verzwakt/beinvloedt is door de kabel die er tussen zit) zodanig op te peppen, dat je nog een fatsoenlijk signaal bij de ontvanger overhoudt.

Aan de andere kant: een discone lijkt leuk, maar je kunt ook een willekeurige andere (vertikale) antenne gebruiken. Als ie maar redelijk hoog staat (het blijven tenslotte op die frequentie zichtverbindingen).
Ikzelf gebruik nu een GPA-30 (eigenlijk een antenne voor korte golf (14-30 MHz). En gaat best goed.
Ik ben het dan ook helemaal met Janos eens.

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 7 april 2012, 18:33:03 »
En misschien nog belangrijker: als je een signaalversterker gaat gebruiken, zet het dan direct aan de antenne, liefst in de mast.
Een versterker pas vlak voor de scanner heeft absoluut geen zin, omdat het mindere signaal dat je daar overhoudt, alleen maar wordt versterkt en dus slecht blijft.
De gedachte achter een signaalversterker is, het signaal dat aan de antenne wordt ontvangen (dat daar nog niet verzwakt/beinvloedt is door de kabel die er tussen zit) zodanig op te peppen, dat je nog een fatsoenlijk signaal bij de ontvanger overhoudt.

Dat is de theorie maar heb je het al eens in de praktijk geprobeerd ?
Kabelverliezen zijn bij lengtes tot zo'n 30 meter niet eens meetbaar, laat staan hoorbaar.
De eerste versterker versterkt het binnenkomende signaal en of je deze nu direct aan de antenne hangt
of een paar meter verderop maakt totaal niets uit. Een coaxkabel van zo'n 20 meter geeft vrijwel geen verlies en vangt onderweg niets op. De tweede versterker versterkt dus vrijwel alleen het binnenkomende signaal nog iets extra.
Ik gebruik deze opstelling voornamelijk voor de ontvangst van satellieten en ik kan je ruisvrije opnames laten horen van b.v. oefeningen van de Italiaanse Marine via de Sicral satelliet, prachtige SSTV plaatjes vanuit de ISS evenals ruisvrije voice en packet signalen. En er zijn niet veel amateurs die weersatellietfoto's ontvangen die beter zijn dan mijn ontvangsten.
De meeste hobbyisten houden zich te veel vast aan de theorieen die gemaakt zijn voor het gebruik van zendontvangers. Als je hierbij de aanpassingen niet in de gaten houdt kan je je zender opblazen maar een scanner krijg je alleen kapot als je hem tegen de muur gooit.
Durf eens te experimenteren. Je zult versteld staan van de resultaten.

Aan de andere kant: een discone lijkt leuk, maar je kunt ook een willekeurige andere (vertikale) antenne gebruiken. Als ie maar redelijk hoog staat (het blijven tenslotte op die frequentie zichtverbindingen).
Ikzelf gebruik nu een GPA-30 (eigenlijk een antenne voor korte golf (14-30 MHz). En gaat best goed.
Ik ben het dan ook helemaal met Janos eens.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline vladi

• Gevorderd Lid
    • scannerforum.
« Reactie #11 Gepost op: 7 april 2012, 18:53:35 »
Janos,Sigint,enKvenl allen bedankt voor jullie reactie je hebt gelijk je mag best wel een beetje experimenteren ,wat ik eigenlijk wil weten Sigint heb je een bepaald type of merknaam zelf in gebruik of gehoord van een mede Forum lid.ik heb gekeken op de site van Satcom maar naar welke link moet ik kijken .en Kvenl je gebruikt dus ook een signaalversterker heeft dat dus ook minder ruis ,daar gaat het mij om .

groetjes joop ;)

Offline kvenl

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 7 april 2012, 19:58:16 »
Hallo Joop,

Ik gebruik zelf GEEN versterker.
Gekker nog: mijn twee scanners (port en vaste) doen samen van 1 antenne (GPA-30), zonder versterker.
Heb er vandaag net een discone op zolder bijgezet, maar maakt (zoals verwacht) eigenlijk niet zo veel verschil.

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #13 Gepost op: 7 april 2012, 20:10:17 »
Voor welke frequenties gebruik je die kvenl?
De GPA-30 is voor zover ik weet namelijk een 3-banden vertical voor 14, 21 en 28 MHz van Fritzell.

Offline Sigint

• Gevorderd Lid
  • COMSPEC
« Reactie #14 Gepost op: 8 april 2012, 00:22:28 »
Hai,
Ik gebruik een breedbandversterker voor de discones ,BVV-250 van Strese Nachrichtentechnik.
Die loopt van 10-2500 MHz. met een ruisgetal van 1,5 dB. en een versterking van 20dB.
Voor het satellietgebeuren maak ik gebruik van een speciale LNA met een zeer laag ruisgetal,
de kop zit in een schotel gemonteerd, dit voor de Inmarsat comms.
Bye.
Sigint
http://microwave-technologies.com/index.php?option=com_content&view=article&id=58&Itemid=54
-
http://www.downeastmicrowave.com/cat-frame.htm
-
http://www.tgn-technology.com/Shop_/shop_.html
-
http://www.ssb.de/index.php?cat=c181_ohne-Umschaltung.html
"Monitoring till 12 GHz"