Ik weet dat veel forumleden het niet met mij eens zijn maar ik heb zeer goede resultaten met mijn zelfgemaakte antennes, eenvoudige kabel en goedkope antenneversterker.
Een goede buitenantenne is natuurlijk heel belangrijk, voor luchtvaart zou de D-777 het beste zijn,
al heb ik prima resultaat met mijn zelfgemaakte 137 MHz QFH antenne, civiel zowel als militair.
De kabel is minder belangrijk. Omdat de ingangsimpedantie van de meeste scanners geen 50 Ohm is zoals bij een zendontvanger maar ergens tussen de 75 en 90 Ohm ligt, heb ik zo'n 25 meter RG-59
(zwarte 75 Ohm coax) tussen mijn antennes en de scanners.
Van de antennes op mijn schuur (op 3 meter hoogte) gaat de kabel mijn woonhuis in. Hier zit zo'n vier meter kabel tussen. Hier ligt een goedkope (12,5 euro bij de bouwmarkt), eenvoudige Radio/TV antenneversterker tussen. De kabel gaat dan verder naar mijn hobbykamer op de derde verdieping
waar vlak voor de scanners nog een zelfde antenneversterker zit.
Zoals ik regelmatig op dit forum heb aangetoond zijn mijn ontvangsten op divers gebied zeer goed.
Ik wil graag personen die twijfels hebben bij deze opstelling uitnodigen om eens te komen luisteren.
Let wel, ik werk alleen met vier verschillende scanners. Als het gaat om zendapparatuur dan wordt het verhaal heel anders. Maar voor ontvangst kan je gerust wat experimenteren, het is niet zo kritisch als veel mensen denken.