Auteur Topic: Newbie met een (dove??) UBC3500XLT  (gelezen 7922 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline stef_r

• Beginnend Lid
  • **
Newbie met een (dove??) UBC3500XLT
« Gepost op: 14 maart 2012, 20:25:49 »
Een goede avond iedereen hier op dit mooie forum  :P

Via via heb ik een nette Uniden UBC3500 weten te bemachtigen.
Ik had een leuk CB setje waar ik eigenlijk niets meer mee deed sinds ik van baan ben veranderd en iemand vroeg me of ik deze wilde ruilen voor een paar maanden oude Uniden 3500. Na even wat ge-google leek het me wel een leuke scanner dus de deal was rond.

En toen....
Was het een beetje stil...
Op de terugweg eigenlijk constant op CB kanaal 19 laten luisteren (27.185MHz) maar het bleef akelig stil.
Ook thuis en de afgelopen dagen eigenlijk weinig gehoord op de scanner.
één keer heb ik even een FM radio frequentie gehoord, maar als ik bijvoorbeeld de frequentie van 3FM in toets (96.8MHz / 90.9MHz) dan blijft het ook erg stil.
Met de squelsh helemaal uit alleen een hoop ruis.

Ik heb er verder geen andere antenne bij als de originele "rubber-Duck" die in de doos erbij zat.
Wel zat er nog een programmeerkabel (USB) bij.
Ik heb een aantal frequenties geprogrammeerd (9 systems, 55 groups en 1358 channels in totaal)

Ook al veel op dit fora rond gekeken en heb wel hier en daar een post gelezen over een 3500 die bijna niets ontving.
Doe ik mischien iets fout?
De vorige eigenaar heeft hem bij Truckerswereld.nl gekocht en zoals gezegd, een paar maanden oud, zit er dus nog gewoon garantie op.
(Heb de originele aankoop bewijzen etc. meegekregen.)

Iemand tips en/of suggesties?

Offline Janos

• Gevorderd Lid
Re: Newbie met een (dove??) UBC3500XLT
« Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2012, 08:26:39 »
Zelf gebruik ik al enige jaren de 3500 en voor mij is het nog steeds een van de beste mobiele scanners, al gebruik ik hem vrijwel uitsluitend met vaste antennes.
Ik weet niet waar je woont maar probeer met de search functie eens te luisteren naar b.v. de civiele luchtvaart band of 2 meter amateur band. Ook op UHF zo rond de 430 MHz moet voldoende te horen zijn. Rond de 27 MHz hoor ik hier wel eens iets maar het CB gebeuren interesseerd me niet en hier luister ik dus zelden naar. Maar er moet genoeg te ontvangen zijn.
Eigenlijk heb ik nooit gehoord dat een 3500 doof is en volgens mij is het zelden of nooit nodig dat er een naar de dokter moet.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline Grasklokje

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2012, 08:31:40 »
Dit verhaal doet met denken aan die TV reclame van die rode auto van dat oude vrouwtje wat ze verkocht aan die jongen...

Hij kan aan de buitenkant netjes uitzien, maar je weet niet wat er mee gebeurd is...
Natuurlijk zou ik ook willen ruilen... Klinkt of diegene van zijn spul af wilde.

Maar als je een aankoopbewijs heb met garantie zou ik maar terug gaan...
Meestal niet zo'n probleem toch?!

Succes!

Offline www.SemafoonWinkel.nl

• Top Lid
    • http://www.SemafoonWinkel.nl
« Reactie #3 Gepost op: 16 maart 2012, 10:47:38 »
172.4500 en 169.6500 erin zetten.
zijn semafoon freq.
je moet binnen 5 min. pieptonen horen.

Offline sadelo

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 18 maart 2012, 10:23:13 »
Ik zou zeggen begin eens lekker basaal te denken en begin bij de antenne die je erbij hebt. Is deze wel goed en heb je al een andere antenne geprobeerd?
Icom IC-R9000, Hoka Code 3, AEA PK232MBX, DX-0ne Pro, Diamond X50N, AOR AR8200MKII

Offline stef_r

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 18 maart 2012, 20:01:33 »
Ik zou zeggen begin eens lekker basaal te denken en begin bij de antenne die je erbij hebt. Is deze wel goed en heb je al een andere antenne geprobeerd?

Moet wel toegeven, de scanner voornamelijk binneshuis gebruikt te hebben. En dus icm de originele antenne.
Heb een aantal gewone FM radio stations die ik er op kon ontvangen dus lijkt de indruk ontstaat dat het toch niet aan de scanner zelf ligt.

Dus maar eens rond gekeken, zowel met Google als op dit forum, en gezocht naar een antenne met een bereik wat voor mij interessant lijkt.
Dat is ondermeer de civiele luchtvaartband, militaire luchtvaart, CB (voor zover mogelijk) en wat 70CM en 33cm band.
Uiteindelijk gekomen tot de keuze voor de Diamont SRH999, mede na het lezen van elnkele reviews en dus de geboden frequentie bereik.
Misschien niet de meest compacte antenne, en er zullen zeker nog wel 'betere' antennes zijn, maar voor 25 euri is de investering nog wel te overzien  ;D

Ook maar eens rond gekeken waar ik 'm kon bestellen en als het goed is moet ik 'm eind v/d week in huis hebben.
Zullen dan nog eens kijken wat de scanner presteert met de nieuwe antenne.

To be continued...

Offline stefanny

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2012, 17:56:47 »
stef ik heet stefanny, en heb sinds vandaag de 3500xlt, maar weet niet hoe hij werkt kun jij me helpen?
email@ claassen.vandijk@wanadoo.nl (helmond)

Ron 01

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2012, 20:52:05 »
Ondanks dat het een erg goede scanner is, is het voor een newbie best wel een ingewikkeld ding.
Het is ook niet in drie zinnen uit te leggen hoe alles werkt.
Probeer eens bij een lid van het forum die in je woonplaats/omgeving woont of hij/zij je even verder helpt.
Als je in de buurt van Tilburg woont wil ik dat wel doen, maar Helmond is me iets te ver weg

Gr, Ron

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2012, 08:49:43 »
Ik heb hem al enige jaren en met behulp van de handleiding is er makkelijk uit te komen.
Je pakt gewoon die handleiding er bij en gaat aan de hand van instructies bij het begin beginnen.
Je zal merken dat er diverse functies zijn die je nooit zal gebruiken. Gewoon voor jezelf bepalen wat je er mee wilt gaan doen. Mocht je er dan nog niet helemaal uitkomen dan kan je altijd nog op dit forum zoeken of vragen stellen. Om via een berichtje de volledige werking uit te leggen is echt niet te doen.
Ik weet niet of je ervaring hebt met oude Realistic of Commtel scanners bijvoorbeeld.
Je moet je dan wel realiseren dat de 3500 een heel ander iets is met een volledig andere werking.
Maar met de aanschaf van je 3500 heb je wel een van de beste scanners die op dit moment te koop is.
UBC3500XLT, UBC220xlt, COM213 met discr. uitg., COM202 met discr. uitg. , RTL-SDR stick, 3x JPole 144-300-430 MHz, 7 el. Yagi 435 MHz, 6 el. Yagi 260 MHz, 5 el. Yagi 145 MHz, QFH 137 MHz, QFH 435 MHz, Helical 260 MHz  all Home made. Sab Titan 1 HD TV sat ontv., 1 m Tratec schotelant., univ. LNB

Offline stefanny

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2012, 15:17:19 »
gisteren de 3500 xlt thuis gekregen, moeilijk in het begin maar kreeg info via dit forum van stef_r .helmond.
nu zover dat ik eigenlijk de hele dag verkeer in de lucht heb gehad goede ontvangst met standaart antenne.
gewoon de frequenties vanaf ongeveer 108.000 tot 137.00 laten scannen.

just for the beginning!! ;)

Offline Janos

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 24 maart 2012, 17:00:23 »
Dus alleen geluisterd naar burger luchtvaart. Maar er is nog veel meer mee te horen hoor.

Offline stef_r

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 24 maart 2012, 20:12:08 »
Ondanks dat het een erg goede scanner is, is het voor een newbie best wel een ingewikkeld ding.
Het is ook niet in drie zinnen uit te leggen hoe alles werkt.

Nou het programmeren van de verschillende frequenties en dergelijke dat lukt me wel.
En als ik de handleiding erbij pak kom ik inderdaad ook al wel een aardig eindje.

Gisteren heb ik de Diamond SRH999 binnen gekregen en ik moet zeggen dat het ontvangst wel iets beter is is geworden.
Dat wil zeggen; van de omroep band , dus de gewone radio stations ergens tussen de 90 en 105MHz ontvang ik vrij goed.
Het lukt me alleen nog niet om echt spraakverkeer te vinden in mijn omgeving, terwijl ik het vermoeden heb dat dit er meer dan voldoende moet zijn.
Ook op de airband (108-137MHz) blijft het akelig stil.
Wel vind ik vrij veel frequenties die alleen een soort van ruis uitzenden, of waarvan ik alleen ruis ontvang.

Daarom dacht ik dat ik in het begin iets verkeerd deed, een instelling niet goed had staan ofzo.
Maar als ik in het menu naar Search ga, en vervolgens de Air band laat scannen, blijft het ook daar erg stil.
Soms stopt ie wel even om wat ruis te laten horen maar spraak heb ik anders nog nergens op één frequentie gehoord...

Offline Rene

• Gevorderd Lid
  • Groningen
« Reactie #12 Gepost op: 24 maart 2012, 20:43:23 »
Stef,
Gebruik alleen antennes waarmee je de banden scant, mooi om extra banden te hebben, maar waar je waarschijnlijk toch niet naar luistert.
Maar gaat ten koste van de andere banden.
Ow hoe weet ik dat??? Getest met dezelfde antenne met de AOR 8200 en 9000XLT.

Offline stef_r

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 24 maart 2012, 21:00:24 »
Stef,
Gebruik alleen antennes waarmee je de banden scant, mooi om extra banden te hebben, maar waar je waarschijnlijk toch niet naar luistert.
Maar gaat ten koste van de andere banden.
Ow hoe weet ik dat??? Getest met dezelfde antenne met de AOR 8200 en 9000XLT.

Nou, om eerlijk te zijn weet ik nog niet welke banden ik straks allemaal wil beluisteren.
Daarom had ik in eerste instantie ook voor deze specifieke antenne gekozen.
Omdat ie een groot bereik heeft en volgens sommige reviews echt een verbetering as ten opzichte van de standaard antenne.
Ik geloof meteen dat ik voor bijvoorbeeld de airband vast wel een betere antenne antenne kan krijgen.
Maar om nu meteen voor elke band een specifieke antenne aan te schaffen ging me toch net te ver.

Offline Rene

• Gevorderd Lid
  • Groningen
« Reactie #14 Gepost op: 25 maart 2012, 00:07:19 »
In vergelijking met een duabander 2 en 70 cm was het verschil op 2 mtr behoorlijk. Wat ver in de ruis was, kwam op de duobander stukken beter binnen. Die duobander was een Midland/High Gain 5/8 portable en vooral omdat het een 5/8 golf was.
Zie link: http://tinyurl.com/7znpr24 en http://tinyurl.com/6ngo6o7
Die antennes zijn van een maat van me, hij was er toen bij.