Auteur Topic: FM vs NFM  (gelezen 6327 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Ejans

• Gast
FM vs NFM
« Gepost op: 27 februari 2012, 15:24:43 »
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen FM (niet WFM) en NFM ?
Thnx

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
Re: FM vs NFM
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2012, 15:29:46 »
Kan iemand mij het verschil uitleggen tussen FM (niet WFM) en NFM ?

FM is bedoeld voor signalen in een 20 of 25 kHz-raster. NFM voor een 10 of 12.5 kHz-raster. In dat laatste geval is het middenfrequentfilter wat smaller en heb je minder last van naastliggende frequenties.

Als je een FM-signaal beluistert op de stand NFM kan er vervorming optreden, omdat de bandbreedte van een FM-signaal breder is (door een grotere zwaai) dan die van een NFM-signaal.

Offline MTH

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 29 februari 2012, 19:26:10 »
En mocht je in het bezit zijn van een Uniden ontvanger en je moet de keuze maken tussen FM of NFM, kies dan NFM.

NFM is namelijk iets gevoeliger, althans, dit bemerkte ik destijds bij mijn 780 en 800.

Marc

Offline Asterix900

• Top Lid
« Reactie #3 Gepost op: 9 april 2012, 13:41:49 »
Zijn er nog zo een regels zoals Discriminator heeft aangehaald die handig zijn bij het gebruik van een scanner? Inzake FM, NFM en WFM heb ik al de meest uiteenlopende theorieën gehoord over wat je nou het beste gebruikt bij een bepaalde band. Kan iemand dit nou eens voor eens en voor altijd duidelijk uitleggen?  ;)

Op welke banden kan je ook in AM terecht? Ik dacht dat AM in de ruimtevaart wordt gebruikt in dezelfde VHF-band waarop luchtvaart in NFM zit. Is er nog zo een dubbel gebruik?
"Well-informed people know it is impossible to transmit the voice over wires. Even if it were, it would be of no practical value." (Boston Post, 1865)