Auteur Topic: Ontvangst marifoon 16  (gelezen 26053 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Jeroen...

• Gevorderd Lid
    • http://www.hulpverleningsfotografie.nl
Ontvangst marifoon 16
« Gepost op: 22 juli 2010, 22:38:17 »
Hoi allen,

Even een vraagje.
Momenteel luister ik met een mobilofoon naar marifoon16. Ik heb een VHF antenne op het dak staan. Echter vind ik het ontvangst niet zo denderend.

Kan iemand mij zeggen wat ongeveer het ontvagstbereik is van marifoon16?
Ik ben woonachtig in de Zaanstreek.

Is het ontvangst eventueel te verbeteren dmv met een marifoon te gaan luisteren? (ipv via mobilofoon).

Ik hoor het graag,

Grt. Jeroen
http://www.hulpverleningsfotografie.nl \";)\"

2x Uniden Bearcat UBC 60 XLT-2 | Realistic Pro 2006 | 6 x Motorola MX 3000 | 2x Portavox 3165 | MTS2000 | Discone X50 | 2x Jupiter | Bravo 802 | Galaxy v8.2

Leen Ansems

• Gast
Re: Ontvangst marifoon 16
« Reactie #1 Gepost op: 23 juli 2010, 06:27:17 »
Citaat van: "Jeroen..."
Hoi allen,

Even een vraagje.
Momenteel luister ik met een mobilofoon naar marifoon16. Ik heb een VHF antenne op het dak staan. Echter vind ik het ontvangst niet zo denderend.

Kan iemand mij zeggen wat ongeveer het ontvagstbereik is van marifoon16?
Ik ben woonachtig in de Zaanstreek.

Is het ontvangst eventueel te verbeteren dmv met een marifoon te gaan luisteren? (ipv via mobilofoon).

Ik hoor het graag,

Grt. Jeroen

Ik ben niet zo op de hoogte met antenne`s van de walposten van de kustwacht, maar waar jij woont is niet echt het doelgebied van de kustwacht en het kan zijn dat ze met richtantenne`s het IJsselmeer en de Noordzee opstralen. Dan zit je buiten de bundel en zal het signaal minimaal zijn. Een marifoon is over het algemeen niet zo gevoelig van ontvangt. Dat hoeft ook niet, want het meeste radioverkeer is over een korte afstand. Je mobilofoon kan dan de betere ontvanger zijn. Ik schrijf kan, want ook daar zit "brandhout" tussen. Als je zelf programmeert, dan moet een marifoonkanaal met 25 kHz raster geprogrammeerd worden. Ook daar worden verschrikkelijk veel fouten mee gemaakt.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #2 Gepost op: 23 juli 2010, 07:31:14 »
Wat Leen al zegt, er wordt met richtantennes gewerkt. De dichtstbijzijnde zender voor jou is IJmuiden en ook die zal op zee gericht zijn . En ja in dat geval zit jij achter de antenne en dus niet echt in het bereik er van.

Offline gerrit63

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 23 juli 2010, 08:29:02 »
johan,is er geen overzicht van deze zenders?
zodat we kunnen zien of we in de bundel v.d. antennes zitten.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #4 Gepost op: 23 juli 2010, 08:35:48 »
Citaat van: "gerrit63"
johan,is er geen overzicht van deze zenders?
zodat we kunnen zien of we in de bundel v.d. antennes zitten.

http://www.kustwacht.nl/sites/default/f ... etwerk.pdf

Offline gerrit63

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 23 juli 2010, 08:38:35 »
dank je wel jo.

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #6 Gepost op: 23 juli 2010, 10:07:43 »
Hallo Jeroen,

Als ik jouw item lees vraag ik me af wat ontvang je niet zo best, het walstation, schepen wellicht beiden ?

Men kan verschillende zenderlocaties

Ik ben woonachtig in Assendelft  (buurtgemeente Krommenie) en heb een mooi signaal. Dit is echter wel afhankelijk van welke zender men gebruikt (zie kaartje).

Gisteren was er nog een Frans schip in moeilijkheden voor de kust van IJmuiden, ik kon alle partijen goed ontvangen hier op een disconne op ongeveer 5 meter hoogte, dus niet echt speciaal.

Vraag me dus af of de ontvangst continu tegenvalt, of net als bij ons allen, afhankelijk van de zenderkeuze?

Groeten,
Peter

Offline Jeroen...

• Gevorderd Lid
    • http://www.hulpverleningsfotografie.nl
« Reactie #7 Gepost op: 23 juli 2010, 10:09:52 »
Citaat van: "counterstrike"
Hallo Jeroen,

Als ik jouw item lees vraag ik me af wat ontvang je niet zo best, het walstation, schepen wellicht beiden ?

Men kan verschillende zenderlocaties

Ik ben woonachtig in Assendelft  (buurtgemeente Krommenie) en heb een mooi signaal. Dit is echter wel afhankelijk van welke zender men gebruikt (zie kaartje).

Gisteren was er nog een Frans schip in moeilijkheden voor de kust van IJmuiden, ik kon alle partijen goed ontvangen hier op een disconne op ongeveer 5 meter hoogte, dus niet echt speciaal.

Vraag me dus af of de ontvangst continu tegenvalt, of net als bij ons allen, afhankelijk van de zenderkeuze?

Groeten,
Peter

Hallo Peter,

Ik heb het over het ontvangst van de KWC zelf, dus niet de schepen. Die hoor ik bijna nooit. Heel af en toe.
Het KWC komt wel gewoon binnen, maar erg zacht en veel ruis.

Het ontvangst valt eigenlijk continu tegen, dus niet af en toe. Wel verschilt het per keer hoeveel het ruist.
http://www.hulpverleningsfotografie.nl \";)\"

2x Uniden Bearcat UBC 60 XLT-2 | Realistic Pro 2006 | 6 x Motorola MX 3000 | 2x Portavox 3165 | MTS2000 | Discone X50 | 2x Jupiter | Bravo 802 | Galaxy v8.2

Offline Discriminator

• Moderator
  • Rene - Capelle a/d IJssel
    • https://www.discriminator.nl
« Reactie #8 Gepost op: 23 juli 2010, 11:04:35 »
disconne

viewtopic.php?f=1&t=17602&p=158168

Offline counterstrike

• Top Lid
« Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2010, 16:29:27 »
Citaat van: "Discriminator"
disconne

viewtopic.php?f=1&t=17602&p=158168

:oops:

Voor straf:  

Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven, Ik mag nooit meer disconne schrijven.  :mrgreen:

Offline jomaco

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 24 juli 2010, 12:10:05 »
Geheel andere regio, Limburg, maar ook hier is onlangs weer eens flink geknepen in het zendvermogen van Sluizen; ook ontvangstmatig stelt het niet veel meer voor. Binnenvaart dient nu binnen 500 mtr tot max. 1 km. van de sluis te zijn, worden anders niet meer gehoord door sluizen.

Zelfs met VHF antenne op 12 mtr. hoogte hoor je de sluizen nog maar tot 6-8 km.  :-(

Alhoewel de sluizen hier geen direkte taak in hebben, is bij calamiteit, vooral bij recreatievaart,
hier het nadeel aan verbonden, dat recreavaart sluizen niet meer kan oproepen.
Uiteraard werkt hun GSM hier overal, maar de overgrote meerderheid van de pleziervaart heeft geen
weet van op welke grindplas men zit.
Alternatief, de KNBRD, werkt alleen op hun eigen mob-freq.; is 's-avonds en 's-nachts ook niet bezet.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 24 juli 2010, 12:46:50 »
Citaat van: "jomaco"
Binnenvaart dient nu binnen 500 mtr tot max. 1 km. van de sluis te zijn, worden anders niet meer gehoord door sluizen.

Oei, dat is wel een hele korte afstand. Ik heb altijd een afstand van 5 km voor en na de sluis aangehouden en daar was in de praktijk goed mee te werken. De ontvangers zijn bewust flink doof gemaakt voor brug en sluis gebruik en er wordt met richtantenne`s gewerkt. Een jacht met een vaste marifoon en binnenvaartschip zal geen moeite om zich in te melden, maar tegenwoordig mag je ook op een jacht een goedgekeurde porto(mari)foon gebruiken en zijn er ook binnenvaartschepen waarvan de antenne horizontaal ligt bij een gestreken mast. In deze twee gevallen moet er ook verbinding gemaakt kunnen worden en dat wordt erg griezelig.

Offline sparkle

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 25 juli 2010, 10:35:38 »
Citaat van: "jomaco"
Geheel andere regio, Limburg, maar ook hier is onlangs weer eens flink geknepen in het zendvermogen van Sluizen; ook ontvangstmatig stelt het niet veel meer voor. Binnenvaart dient nu binnen 500 mtr tot max. 1 km. van de sluis te zijn, worden anders niet meer gehoord door sluizen.

Zelfs met VHF antenne op 12 mtr. hoogte hoor je de sluizen nog maar tot 6-8 km.  :-(

Alhoewel de sluizen hier geen direkte taak in hebben, is bij calamiteit, vooral bij recreatievaart,
hier het nadeel aan verbonden, dat recreavaart sluizen niet meer kan oproepen.
Uiteraard werkt hun GSM hier overal, maar de overgrote meerderheid van de pleziervaart heeft geen
weet van op welke grindplas men zit.
Alternatief, de KNBRD, werkt alleen op hun eigen mob-freq.; is 's-avonds en 's-nachts ook niet bezet.

Hallo,

Een marifoon kent 3 verschillende zend vermogens.
De echte binnenvaart marifoons hebben 1 watt kanalen, en 25 watt kanalen.
De marifoons die voornamelijk voor kustvaart(zeevaart) gebruikt worden hebben vaak meer dan 30 watt zendvermogen.

Sluizen en bruggen werken meestal (afhankelijk van locatie) op 1 watt vermogen, dat zijn meestal kanalen 18,20,22, ect.
Meldposten (kanalen 60, 62, ect......) werken vaak weer met 25 watt kanalen.
Kanaal 16 is altijd officieel 25 watt.

Dus het zendvermogen is afhankelijk van het kanaal waarop gewerkt wordt.
De meeste plezier vaart hebben maar een simpele goedkope marifoon die vaak niet goed gekeurd is door agentschap telecom.
Probleem met deze marifoons is dat ze vaak te veel of te weinig zendvermogen en vaak is de installatie ook om te janken.
Portofoons mogen alleen gebruik worden in de beroepsvaart met toestemming van agentschap telecom.
Dus deze zullen bijna niet in de pleziervaart gebruikt mogen worden.

Marifoon frequenties hebben nog wel eens voordeel van het weer. Ik lig regelmatig in Culemborg en in de avond met goede condities kan ik meldpost IJsselmeer ontvangen met de weer en navigatie berichten.

Ik hoop dat men hier wat aan heeft.

Groeten,

Richard

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 25 juli 2010, 12:08:56 »
Citaat van: "sparkle"
Een marifoon kent 3 verschillende zend vermogens.
De echte binnenvaart marifoons hebben 1 watt kanalen, en 25 watt kanalen.
De marifoons die voornamelijk voor kustvaart(zeevaart) gebruikt worden hebben vaak meer dan 30 watt zendvermogen.

Sluizen en bruggen werken meestal (afhankelijk van locatie) op 1 watt vermogen, dat zijn meestal kanalen 18,20,22, ect.
Meldposten (kanalen 60, 62, ect......) werken vaak weer met 25 watt kanalen.
Kanaal 16 is altijd officieel 25 watt.

Dus het zendvermogen is afhankelijk van het kanaal waarop gewerkt wordt.
De meeste plezier vaart hebben maar een simpele goedkope marifoon die vaak niet goed gekeurd is door agentschap telecom.
Probleem met deze marifoons is dat ze vaak te veel of te weinig zendvermogen en vaak is de installatie ook om te janken.
Portofoons mogen alleen gebruik worden in de beroepsvaart met toestemming van agentschap telecom.
Dus deze zullen bijna niet in de pleziervaart gebruikt mogen worden.

Groeten,

Richard

Ik weet niet waar je dat allemaal vandaan hebt, maar in je verhaal zitten waarheden en onwaarheden. Marifoons hebben inderdaad vermogens van 1 en 25 Watt. Vroeger werd dat zendvermogen automatisch aan een kanaal gekoppeld en waren alleen kanalen met hoog zendvermogen terug te schakelen op 1 Watt. Na klachten dat in bergachtig gebied zoals op de Rijn en Moezel op de laagvermogenkanalen de verbinding zeer moeizaam verliep, is er een besluit genomen om de verantwoordelijkheid voor het benodigde vermogen bij de schipper te leggen. Sindsdien mag de schipper weer zelf schakelen tussen 1 en 25 Watt zendvermogen. Je bewering dat een sluis of brug 1 watt zendvermogen gebruikt en een verkeerscentrale 25 Watt is onwaar. In een vorig verhaal heb ik dat al eens uitgelegd en lees dat nog maar eens goed door. Mocht je aan mijn kennis twijfelen, ik doe de radiocommunicatie nog maar 37 jaar als beroep...

Offline sparkle

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 25 juli 2010, 18:39:46 »
Hallo,

Ik twijfel zeker niet aan uw reactie hoor. En ik zal zeker wel een foutje er tussen hebben.
Maar als schipper zijn dit mij ervaringen.
De meeste marifoons die ik ben tegen gekomen hebben geen mogelijkheid om je zendvermogen te selecteren.
Maar dat komt dan ook dat de meeste schippers pas apparatuur vervangen als het kapot is. Dus niet altijd het nieuwste van het nieuwste hebben.

Dan heb je vaak nog dat bruggen en sluizen geen grote afstanden hoeven te zenden.
Meldposten en centrale posten vaak wel. Uit ervaring weet ik dat daar wel verschil in zit, het kan inderdaad dat het veranderd is, dat zal ik zeker niet tegen spreken.