Auteur Topic: Ontvangst marifoon 16  (gelezen 27090 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Ron-Zwaag

• Vrijwilliger Veteranen Search Team
  • Top Lid
  • Qua Patet Orbis
Re: Ontvangst marifoon 16
« Reactie #15 Gepost op: 25 juli 2010, 19:23:35 »
Citaat van: "sparkle"
De meeste plezier vaart hebben maar een simpele goedkope marifoon die vaak niet goed gekeurd is door agentschap telecom.

Nou dit verhaal lijkt me heel erg sterk, want dan zou het AT bij de pleziervaartcontrole wel heel erg veel marifoons inbeslag nemen en dat is tot nu toe niet het geval.

Offline sparkle

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 25 juli 2010, 20:56:42 »
Ik praat uit ervaring wat betreft de marifoon installaties op de pleziervaartuigen.
Niet of slecht verstaanbaar.
Geen atis aanwezig.
Te veel of te weinig zend vermogen.

En zo kan ik nog wel doorgaan.

http://www.binnenvaartkrant.nl/2/artikel.php?artikel_id=1564&artikel_type=nieuws

De link hier boven geeft toch wel aan dat het niet goed zit.

Offline Ron-Zwaag

• Top Lid
  • Qua Patet Orbis
« Reactie #17 Gepost op: 25 juli 2010, 21:00:54 »
Tja ik heb er niet zoveel verstand van, maar door mijn werk ben ik nog wel eens aanwezig bij gezamelijke inspectie's waarbij ook het AT aanwezig is. En er worden zogoed als geen "foute"marifoons aangetroffen bij die controle's.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 25 juli 2010, 21:24:19 »
Citaat van: "RonAlmere"
Tja ik heb er niet zoveel verstand van, maar door mijn werk ben ik nog wel eens aanwezig bij gezamelijke inspectie's waarbij ook het AT aanwezig is. En er worden zogoed als geen "foute"marifoons aangetroffen bij die controle's.

Het bericht in de binnenvaartkrant spreekt dan ook over het ontbreken van een vergunning of een foutieve ATIScode die niet bij het schip hoort. (Dat hoor je meestal al heel snel van een sluiswachter :wink: ). Een vergunning is geheel gratis mits je een bedieningscertificaat marifonie kan overleggen. Een foutieve ATIScode kan alleen als er gerommeld is. Beide feiten zijn niet slim, maar nog steeds geen technisch falen.

Offline Daaf

• Top Lid
« Reactie #19 Gepost op: 5 augustus 2010, 16:21:16 »
Citaat van: "Johan Beck"
Citaat van: "gerrit63"
johan,is er geen overzicht van deze zenders?
zodat we kunnen zien of we in de bundel v.d. antennes zitten.

http://www.kustwacht.nl/sites/default/f ... etwerk.pdf

Zo staat er, volgens het antenneregister van AT, geen TX punt te Hoorn, maar in Enkhuizen. Voor de kanalen 00, 16, 67 en 73.
Ik vraag me af of dat antenneregister wel voor alle info up-to-date is?

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 5 augustus 2010, 19:12:55 »
Citaat van: "Daaf"
Zo staat er, volgens het antenneregister van AT, geen TX punt te Hoorn, maar in Enkhuizen. Voor de kanalen 00, 16, 67 en 73.

Ik heb zo'n idee dat het in Enkhuizen de kanalen zijn van de reddingsbrigade. Kan 16 is het enige kustwachtkanaal. De rest is voor onderlinge communicatie.

Offline Daaf

• Top Lid
« Reactie #21 Gepost op: 5 augustus 2010, 19:20:38 »
Citaat van: "Leen Ansems"

Ik heb zo'n idee dat het in Enkhuizen de kanalen zijn van de reddingsbrigade. Kan 16 is het enige kustwachtkanaal. De rest is voor onderlinge communicatie.

Nee Leen. Dat zeer zeker niet. Ook het KWC kan uitkomen op de marifoonkanalen 00, 16, 67 en 73. Al heb ik het idee dat marifoonkanaal 97H (162.4750) in de plaats is gekomen voor kanaal 73, als commandokanaal kustwacht luchtsurveillance.

Bij Hoorn staat dus niets qua KWC tx punten, echter staat dat wel in de genoemde PDF-file...

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #22 Gepost op: 5 augustus 2010, 20:02:54 »
Al heb ik het idee dat marifoonkanaal 97H (162.4750) in de plaats is gekomen voor kanaal 73, als commandokanaal kustwacht luchtsurveillance.

Dat klopt inderdaad Daaf, is mij ook eens verteld door iemand van de Kustwacht.

Offline marc

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 9 augustus 2010, 15:11:25 »
Openbare kanalen:
Kanaal 16 is het kanaal voor nood-, spoed- en veiligheidsverkeer. Vroeger was ieder schip verplicht dit kanaal uit te luisteren. Het KWC luistert kanaal 16 ook ECHT 24 uur per dag uit.
Kanaal 67 is het Search-and-Rescue kanaal. Complexe, grote reddingsacties gaan via 67.
Kanaal 73 is het oliebestrijdingskanaal. Ooit is in een VN-verdrag over oliebestrijding vastgelegd dat ieder land kanaal 73 daarvoor vrij moet houden.
Kanalen 23 en 83: werkkanalen van het KWC.

Prive kanalen:
Kanaal 0 is het prive kanaal van de KNRM; het KWC heeft daar toegang toe.
Kanaal 79H is het prive kanaal van KWC met KW-schepen (en schepen van douane, etc.). In de praktijk gebruikt ook gebruik voor oliebestrijding.

Werkwijze:
Het KWC roep je altijd op via 16. Daarop wordt geluisterd, op andere kanalen niet altijd. Het KWC leidt je dan naar 23 of 83.

Verder nog het kanaal voor digitale oproepen: 70.

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #24 Gepost op: 9 augustus 2010, 17:27:12 »
Citaat van: "marc"
Kanaal 79H is het prive kanaal van KWC met KW-schepen (en schepen van douane, etc.). In de praktijk gebruikt ook gebruik voor oliebestrijding.

Kanaal 97H, 162.4750 MHz.

Offline Ron-Zwaag

• Top Lid
  • Qua Patet Orbis
« Reactie #25 Gepost op: 9 augustus 2010, 18:00:06 »
Zaterdagavond werd de reddingsboot Kapiteins Hazewinkel & Willemtje van station Urk door de kustwacht naar kanaal 67 gestuurd ivm een zoekslag naar een bootje op het Ijsselmeer. Daar was de com tussen de reddingsboten en de kustwacht te horen.

Offline Patrick (delfzijl)

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 9 augustus 2010, 23:01:55 »
Kanaal 67 (156.3750) is bij mij ook bekend als het Reddingskanaal.
De Reddingsboot, in mijn geval Jan en Titia Visser (Eemshaven), meldt zich na hun alarmering in op kanaal 16.  De overige communicatie tijdens de inzet/redding gebeurd op kanaal 67.
Ik heb op deze frequentie ook communicatie tussen de reddingsboot en de SAR-heli gehoord.
In gebruik: Albrecht AE39H, UBC60XLT-2, UBC280XLT, Jupiter Pro v9.1 (2x)

Collectie: SCOOPER Mini Skycross, Albrecht AE41H, UBC50Xl, UBC65XLT

Offline Daaf

• Top Lid
« Reactie #27 Gepost op: 6 september 2010, 18:34:42 »
Nou ben ik even de Nederlandse kust langs gegaan en volgens www.antenneregister.nl staan er voor marifoonkanaal 16 op de volgende plekken zenders:
Enkhuizen
Marken
urk
Lemmer
Harlingen
De Marne
Eemshaven
Schiermonnikoog
Ameland
Nes
Terschelling
West-Terschelling
Vlieland
de Cocksdorp
De Koog
Den-Helder
Callantsoog
Petten
Egmond aan Zee
Wijk aan Zee
IJmuiden
Zandvoort
Noordwijk aan Zee
Katwijk aan Zee
Scheveningen
Ter Heijde
Stellendam
Goedenreede
Noordland
West-Kapelle
Breskens
Cadzand

Oftewel, niet echt geloofwaardig.

Het enige betrouwbare overzicht: http://www.kustwacht.nl/sites/default/f ... etwerk.pdf

Offline spoorfan

• Top Lid
« Reactie #28 Gepost op: 7 september 2010, 10:35:21 »
Zijn dit niet allemaal boothuizen van de reddingsboten? Ik ben er laatst eens in één geweest en dit had inderaad voor alle KW kanalen een zenderstaan.

Dat is wat anders dan de officiele kustwacht zender opstellingen.

Spoorfan

Offline Daaf

• Top Lid
« Reactie #29 Gepost op: 7 september 2010, 17:05:58 »
Citaat van: "spoorfan"
Zijn dit niet allemaal boothuizen van de reddingsboten? Ik ben er laatst eens in één geweest en dit had inderaad voor alle KW kanalen een zenderstaan.

Dat is wat anders dan de officiele kustwacht zender opstellingen.

Spoorfan

Nou, daar zou je eens behoorlijk gelijk in kunnen hebben zeg. Stom van me...