Het is de ontvanger die de positie verkeerd of onnauwkeurig vertaalt. Het doorvoeren van ADS-B in de luchtvaart, (multilateratie bij de NSAA is één onderdeel daarvan) is gestoeld op professionele apparatuur op de grond, niet op SBS-1 ontvangers of Airnav, waar ATCBOX, Casper etc gebruik van maken.
Een kist zien landen op 18L kan prima als je naar SBS-1 of AIRNAV kijkt. Voor hetzelfde geld is de map die wordt gebruikt op die SBS-1 niet correct.
Dat een radarbundel maar 1x per 10 of 30 seconden een kist zou aanstralen is niet correct. Alleen al in ons samengestelde radarplaatje zitten 9 of 10 radarbronnen, inclusief de Mode-S radars op de militaire vliegvelden, 2 radars in België, 1 in Engeland en 2 in Duitsland. Al deze draaiende magnetronnetjes stralen meerdere keren éénzelfde kist aan. De refreshrates van onze schermen zijn 1x per 6 seconden in een soort van ronddraaiende clockwise motion, terwijl het realtime zou kunnen zijn, deze refreshrate is op basis van "het ouderwetse gevoel van vroeger" van een draaiend refreshpatroon en om de historydots achter de kisten voor tijds- en afstandsbepaling te kunnen gebruiken. Van zoveel verschillende kanten worden vliegtuigen aangestraald dat er een continu proces van positiebepaling mogelijk is, dus 1x 10 of 30 seconden beweren is correct als je het hebt over 15 jaar geleden.
ADS-B zal in Nederland ook alleen in combinatie met radar-data gebruikt gaan worden, niet als stand-alone systeem voor positiebepalingen zoals bijv. Noorwegen dat wel doet met off-shore heli's. Deze zenden naast ADS-B ook nog een (hiervan weet ik niet de hoed en de rand) satelliet-signaal waarvan weer het gecombineerde plaatje een soort van radarpicture oplevert. Voor de offshore helicopters boven de Noordzee, in de NL-FIR, zal de invoering van ADS-B het mogelijk maken om de heli's op het dek van de platforms, en low-level shuttles vluchten tussen de platformen zelf te zien. In de hoge noordwest-hoek van de FIR zal het vooral winst opleveren qua identificatie. Het voorkomen van runway-incursions is inderdaad één van de "improved safety's" maar ook in de torens worden betere apparatuur dan SBS-1 of Airnav gebruikt


daar klopt de positie wel op de schermen, ook al zou je dat na de KLM-er vanaf de taxi-way opstijgende in twijfel trekken.

ADS-B is niet heiligmakend, het is een extra tool voor identificatie en plaatsbepaling. Het is de ontvanger die het verschil uitmaakt hoe die ontvangen data wordt gepresenteerd.