Auteur Topic: Ontvangst problemen  (gelezen 16719 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Rega

• Beginnend Lid
  • **
Ontvangst problemen
« Gepost op: 15 april 2010, 21:15:10 »
Hallo Forumleden,

Ik heb een vraag over de status van mijn ontvangst.
Ik heb voorheen gewerkt met een discone antenne, hiermee was geen super ontvangst verkrijgbaar.
Toen heb ik besloten om mijn ontvangst te beperken tot VHF en UHF. Ik heb nu een Diamond X50 "kloon" op zolder hangen.
Deze antenne is gepiekt op VHF en UHF. Als scanner gebruik in een AE 230 met 6 meter RG58 coaxkabel.
De antenne hangt hoog op zolder (7 meter vanaf de grond). Nu heb ik deze antenne alweer een aantal maanden in gebruik, maar mijn ontvangst blijft slecht.
Marifoon kanalen komen slecht door, ook mobilofoon verkeer van lokale bedrijven is onwijs slecht te volgen op een paar kilometer afstand.

Ter vergelijking heb in een mini-magneet antenne in gebruik, deze antenne ontvangt evenveel tot zelfs meer dan de "grote antenne" op zolder.

Kan iemand mij helpen wat het probleem kan zijn, ben nu zo'n 2 jaar al aan het proberen en testen zonder enig resultaat. Connectors zijn goed bevestigd, coaxkabel is 3 jaar oud.

Alvast bedankt.  :)
Uniden UBC780XLT
Albrecht AE230H
VHF-UHF basis antenne
Ontvangst: West-friesland

Leen Ansems

• Gast
Re: Ontvangst problemen
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2010, 08:29:02 »
Zoals je het nu beschrijft heb je de antenne op de zolder op 7 meter hoogte hangen en zit er 6 meter coax tussen de antenne en de scanner. Dan staat je scanner op een tafel van meer dan een meter hoog, anders hangt hij aan de coax te bungelen of heb je meer coax gebruikt dan je ons verteld? RG58 is prima voor zeer korte afstanden, maar RG213 is 2x beter en er zijn zelfs nog betere coaxsoorten. De manier hoe je de antenne vastmaakt is bepalend voor de goede werking. Nooit iets om de spriet heen doen, maar de antenne alleen beetpakken/vastmaken aan de voet. Alles wat je aan de spriet bevestigd ontregeld je antenne. Heb je wel eens de coax losgemaakt aan beide kanten en met een universeel meter getest op sluiting tussen binnenkern en gevlochte mantel van koperdraad? Die meter kan je in de bouwmarkt kopen voor pakweg 15 euro en je moet hem dan op weerstandmeting zetten.
Doe de meetpennen even tegen elkaar en kijk wat de meter dan doet. Dan de ene meetpen op de binnenpen van de plug en de andere meetpen op de buitenmantel. Slaat de meter uit alsof je de pennen direct tegen elkaar doet, dan is er sluiting aanwezig. Gebeurd er niks dan moet de coax in orde zijn. Laat ons eens weten wat je zoal gedaan hebt en met welke resultaten.
Nog een vraag: de zolder is toevallig niet voorzien van glaswolisolatie met aluminium folie?
Dan staat je antenne in een metalen kooi en dat noemen we een kooi van Faraday. Je ontvangt dan heel weinig daar binnen, zeker te weten.

Offline j.d.

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 16 april 2010, 10:17:53 »
Frequency Specs Diamond X50=144–146, 430–440 MHz
Hij zal het op andere frequenties ook wel doen maar dan toch minder
als de frequencies hierboven omschreven.
Ook meegenomen moet worden of het een handscanner is of een
tafel model. De handscanners zijn erg gevoelig en kunnen snel overstuurd worden.

Groet:
jan

Offline Rega

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 16 april 2010, 15:51:12 »
Hallo,

Ik heb mijn scanner op de verdieping onder de zolder op een bureau staan, de kabel hangt in een bocht door een opening in plafond heen.
Coax heb ik al in zijn totaal doorgemeten op de manier waarop u hem beschrijft, dit is in orde. Ook heb ik de connectors "geïsoleerd" door een stukje plakband om de kern van de connectoren te doen (aan de binnenzijde van de connector uiteraard).
Het zou inderdaad mogelijk zijn dat er isolatiefolie in het dak verwerkt zit, weet niet of dit dan het "grootste" probleem is?

Scanner Ae230H (USC230) is een handmodel. Ik ga er vanuit dat deze scanner de sterke signalen van de antenne aankan?
Uniden UBC780XLT
Albrecht AE230H
VHF-UHF basis antenne

Offline Rega

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 20 april 2010, 16:29:33 »
Gisteren even wat met de antenne bezig geweest. Ik sta voor een groot raadsel.
Toen ik de kabel doormeette maakte hij sluiting. Vervolgens de N connector onder de antenne losgeschroefd,
opnieuw inelkaar gezet en toen weer op de antenne geschroefd. Sluiting was over.
Heb toen de hele avond super ontvangst gehad, zelfs een moment de Teso parkeerdekken.
Uiteindelijk na een paar uur luisteren liep het ontvangst hoorbaar terug, en nu vandaag is het ontvangst weer zoals vanouds (slecht dus.)
Op dit moment maakt de kabel geen sluiting, maar evengoed is de ontvangst slecht.
Met deze test is dus wel degelijk bewezen dat het slechte ontvangst niet (helemaal) aan de antenne locatie ligt.

Iemand enig idee wat de oorzaak van deze storing kan wezen?  :|
Uniden UBC780XLT
Albrecht AE230H
VHF-UHF basis antenne

Offline PE7EB

• Gevorderd Lid
  • QTH Alkmaar JO22jp
« Reactie #5 Gepost op: 20 april 2010, 17:09:51 »
Hoe oost is Westfriesland-oost?  ;)

Ik kom regelmatig bij mijn zoon in Grootebroek, en ben eventueel wel bereid om even naar je probleem te kijken.
73 es gud dx de eric pe7eb k

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 20 april 2010, 17:49:02 »
Bij de N-connector aan de antenne zit duidelijk sluiting. Als de middenpen van de plug langzaam uit de binnenpen van de antenne was gegleden had je met de Ohmmeter een open verbinding gemeten. (oneindige weerstand).

PD1EU

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 20 april 2010, 19:02:48 »
Citaat van: "Rega"
Toen ik de kabel doormeette maakte hij sluiting. Vervolgens de N connector onder de antenne losgeschroefd,
opnieuw inelkaar gezet en toen weer op de antenne geschroefd. Sluiting was over.

Heb je de mogelijkheid om een foto te plaatsen van de connector (open geschroefd) ?

-Ed

Offline Rega

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 20 april 2010, 19:40:09 »
Bedankt voor de reacties en suggesties.

Allereerst zal ik een nieuwe N connector aanschaffen, omdat ik zelf hier mijn twijfels ook over had.  
Ook zal ik een nieuw stuk kwaliteit coax aanschaffen.

Ik ga dit proberen en laat z.s.m. weer wat van mij horen in deze topic.  :)
Uniden UBC780XLT
Albrecht AE230H
VHF-UHF basis antenne

Offline Rega

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 24 april 2010, 21:02:47 »
Vandaag de antenne onder de nok van het dak gemonteerd, zit nu op ongeveer 8m hoogte. Nieuwe Connectors aangeschaft en nieuwe coaxkabel
(aircell 7).
Antenne heeft nu dus vrij uitzicht. Ontvangst luchtvaart is bijzonder goed, terwijl de antenne gepiekt is op de VHF en UHF.
Zojuist geluisterd naar luchtballonnen, kwamen zeer helder door.

Marifoonverkeer komt minder sterk door. Ik weet niet of bijvoorbeeld scheepvaart op de Noordzee/Den helder te ontvangen moet wezen met mijn opstelling, locatie?

Bedankt voor de reacties.
Uniden UBC780XLT
Albrecht AE230H
VHF-UHF basis antenne

Offline j.d.

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 25 april 2010, 07:36:15 »
Citaat van: PE7EB
Hoe oost is Westfriesland-oost?  ;)
===================================================================
Als we dat weten kan er wat zinnigs geschreven worden.
Ballonnen en vliegtuigen varen en vliegen hoog en dat zal hun zendbereik vergroten.
Geen verstoring door obstakels.
Met schepen is dat beduidend allemaal minder en om op  VHF, of hoger, iets willen
te ontvangen moet je het schip kunnen zien.
Een programma als http://www.coaa.co.uk/shipplotter.htm plot schepen op
een kaart na ontvangst van een A.I.S. signaal. De tijd dat het schip op de kaart blijft
is in te stellen.(Omit ships after "xxxx" mimutes)
Een voortreffelijke site is die van Rene http://www.discriminator.nl/ais/index.html
Op die manier kan je wat over de marifoon ontvangst zeggen.

Groeten;
jan

Offline Rega

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 25 april 2010, 13:11:28 »
Ja mijn woonplaats is Enkhuizen, ik zal het meteen even veranderen in mijn profiel.

Ship-plotter is inderdaad een manier om de VHF ontvangst te testen.
Ik zit eerlijk gezegd nu te twijfelen aan mijn scanner (USC 230).

Ik heb voorheen met een Handic 0800 basisscanner gewerkt, en volgens mij ontving deze meer op de buiten-antenne.
Ik zal een deze dagen even een kennis vragen om met zijn scanner langs te komen, zodat ik misschien verschil kan ontdekken.

Ik houd jullie op de hoogte van vorderingen.

Uniden UBC780XLT
Albrecht AE230H
VHF-UHF basis antenne

Offline j.d.

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2010, 14:16:07 »
Ja mijn woonplaats is Enkhuizen, ik zal het meteen even veranderen in mijn profiel.

Ship-plotter is inderdaad een manier om de VHF ontvangst te testen.
Ik zit eerlijk gezegd nu te twijfelen aan mijn scanner (USC 230).

Ik heb voorheen met een Handic 0800 basisscanner gewerkt, en volgens mij ontving deze meer op de buiten-antenne.
Ik zal een deze dagen even een kennis vragen om met zijn scanner langs te komen, zodat ik misschien verschil kan ontdekken.

Ik houd jullie op de hoogte van vorderingen.

===================================================================
De USC 230 is handscanner en erg gevoelig. Een buitenantenne is niet echt geschikt voor deze scanner.
Weet niet of er een verzwakker (ATT) op zit. Zo ja dan hiermee experimenteren.
Handic 0800 (0008 of 0080?) is een basisscanner en heeft een buitenantenne nodig.

Ja, Enkhuizen....marifoon verkeer. Heb geen flauw idee hoe druk het is op het IJsselmeer.
Rekreatie vaart, dat weer wel en op mooie dagen de KNRM reddingsstations.

Groeten:
jan

Offline Rega

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 23 mei 2010, 21:51:16 »
Hallo weer even een update,

Heb vorige week de N connector losgehaald en de binnenste gouden pin goed geschuurd.
Ook het N female deel dicht geknepen zodat de pen stevig in de "koker"zit.
Ontvangst is hoorbaar beter geworden, zenders die in de ruis zaten, worden nu helder doorgelaten (ong. 10km afstand).
Feit is nogwel, dat de "landstations" rond het IJsselmeer nog niet binnenkomen, schepen wel.

Zou ik met deze opstelling bijvoorbeeld schepen rond Den Helder kunnen ontvangen, of is dit te hoog gegrepen?
Uniden UBC780XLT
Albrecht AE230H
VHF-UHF basis antenne

Offline j.d.

• Gevorderd Lid
« Reactie #14 Gepost op: 23 mei 2010, 23:21:36 »
Hallo weer even een update,

Heb vorige week de N connector losgehaald en de binnenste gouden pin goed geschuurd.
Ook het N female deel dicht geknepen zodat de pen stevig in de "koker"zit.
Ontvangst is hoorbaar beter geworden, zenders die in de ruis zaten, worden nu helder doorgelaten (ong. 10km afstand).
Feit is nogwel, dat de "landstations" rond het IJsselmeer nog niet binnenkomen, schepen wel.

Zou ik met deze opstelling bijvoorbeeld schepen rond Den Helder kunnen ontvangen, of is dit te hoog gegrepen?

Je ontvangst bereik is simpel te berekenen... 3,6 xÑ´h  = 3,6 keer/maal de wortel van de hoogte van de antenne...
De hoogte is die van boven het Amsterdams Peil....( polder?)
Dezelfde berekening loslaten op het station/ship wat je wil ontvangen maar daar weet je de hoogte van de zendantenne niet van...
De twee uitkomsten van voornoemde berekeningen mag je bij elkaar optellen en dat is je
ontvangst bereik.
Voorts heb je te maken met "obstakels". In jou geval dus het noorden van Noord-Holland als je
Den Helder e.o. wil ontvangen.

"of is dit te hoog gegrepen?" Mijns inziens wel..

"Feit is nogwel, dat de "landstations" rond het IJsselmeer nog niet binnenkomen, schepen wel."
Ship to shore freqency?  Shore to ship frequency?  Kunnen verschillen.

Het is ook niet onmogelijk dat landstations richt antenne's gebruiken om het "achterland" niet te vervuilen met signalen.

Genoeg stof om over na te denken in plaats  over een meubel boulevard te slenteren.

Zoek ook eens op het www naar een programma dat "Line of Sight" heet.

Succes!!
jan