Auteur Topic: Ontvangst problemen  (gelezen 16714 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Rega

• Beginnend Lid
  • **
Re: Ontvangst problemen
« Reactie #15 Gepost op: 25 mei 2010, 16:36:40 »
Hallo Jan,

Bedankt voor de reactie met nuttige informatie.

Als ik de formule eens invul met een voorbeeld:
Mijn antenne hoogte is 8 meter.
Antenne hoogte van motorschip ong. 4 meter.
Als ik deze getallen invul in de formule en de antwoorden optel, komt er ong. 17 uit.
ik ga ervanuit dat dit 17 km betekend?

Ik heb ooit eens een keer op een radio-site een ontvangst-afstand calculator gezien.
Niet dat ik te lui ben om te rekenen, maar met deze calculator kon je simpel de verschillende afstanden vergelijken.
Iemand enig idee waar deze ontvangst-calculator te vinden is?

Sluizen van Lelystad (houtribsluizen) hebben trouwens ook 2 verschillende land-schip frequenties (VHF 20). Kleine motorjachten in de haven ontvang ik wel, de sluiswachter zelf ontvang ik niet, terwijl deze antenne bovenop de sluis is gemonteerd, en de afstand grotendeels open zee is. (beide frequenties luister ik uit)
Wel ontvang ik de algemene scheepvaart berichten op VHF 20, die naar mij weten, vanaf dezelfde antenne worden gezonden (Centrale meldpost IJsselmeer zit ook op deze sluis VHF1,) deze ontvang ik ook enkel alleen het schip. Iemand enig idee of deze sluizen een apate frequentie gebruiken? of is het zendvermogen laag?

Alvast bedankt.  :D
Uniden UBC780XLT
Albrecht AE230H
VHF-UHF basis antenne
Ontvangst: West-friesland

Offline j.d.

• Gevorderd Lid
« Reactie #16 Gepost op: 25 mei 2010, 19:33:28 »
Hi Rega,

Gezonde achterdocht is niet verkeerd.....
Antenne hoogte is 8 meter boven het maaiveld toch?
Je kan er iets bij optellen of aftrekken als het getal respectievelijk
positief of negatief is volgens:

http://www.ahn.nl/viewer

Enkhuizen invoeren en dan op het kaartje klikken waar je woont...oh nee !! waar je antenne staat!

Ben werkelijk benieuwd of dat meer of minder is dan 8 meter.

We gaan door tot het lek gedicht is....zei de loodgieter.
Er klopt hier iets niet...... zei de hart chirurg.
Voel me niet safe....zei de brandkast.
Heb een opgeblazen gevoel......zei de luchtballon.
Het haring seizoen zit er aan te komen en voel nattigheid.....zie de haring.
Dan graag zonder uitjes die haring, want van die combinatie ga ik huilen.....zei jan.

Groet: jan

Offline Rega

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 25 mei 2010, 21:25:48 »
Hallo Jan,

Bedankt voor de reactie.

Op de antenne locatie zitten we op -1,90m. DIt moeten we dus van de antenne hoogte aftrekken, 8 -1,90 = 6,10 = 6,1M daadwerkelijke hoogte.
Dit in de formule invoeren levert inderdaad een kortere ontvangst afstand.

Heeft u/iemand ook toevallig een idee over het verhaal over de Houtribsluizen ontvangst?  :o

Bedankt.
Uniden UBC780XLT
Albrecht AE230H
VHF-UHF basis antenne

Offline j.d.

• Gevorderd Lid
« Reactie #18 Gepost op: 25 mei 2010, 23:19:55 »
Houtribsluizen??
Ken wel dit als je "line of sight" door google heb laten zoeken.
http://onkayaks.squarespace.com/journal ... sight.html

Moet bekenen dat dit zo langzamerhand vervelend begint te worden.
Je wilt een  bevestging van je onvermogen gezien je situatie.
Dit moet je zelf uitvinden en je erbij neerleggen.

Groet:
jan

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 26 mei 2010, 05:41:36 »
Citaat van: "Rega"
Heeft u/iemand ook toevallig een idee over het verhaal over de Houtribsluizen ontvangst?  :o
Bedankt.

Bij bruggen en sluizen is het niet toegestaan om een groot zendvermogen te gebruiken. In de praktijk wordt 5 km voor en na de sluis als werkbaar gebied aangehouden. Veelal worden er richtantenne`s gebruikt zodat de zendenergie in het verlengde van de sluis wordt uitgestraalt. Schepen dienen ook aan te roepen met maximaal 1 Watt zendvermogen. Schepen zenden op 157 MHz en de sluismeester is te horen 4,6 MHz hoger. Voor kanaal 20 op 161,600 MHz. Bij een marifoon is dat zo voorgeprogrammeerd.

Offline bluethunder

• Gevorderd Lid
« Reactie #20 Gepost op: 26 mei 2010, 07:25:43 »
Ik woon aan de oostkant van Lelystad, ongeveer 8 kilometer bij de Houtribsluizen vandaan. Als het heel mooi weer is kan ik de sluiswachter horen op 161.6000 Mhz. Is het weer wat minder dan valt het al in de ruis.
De schepen die zich melden krijg ik goed mee op 157.0000 Mhz.

Johan
2x realistic pro-2021, realistic pro-26, uniden xlt3500, 4x ubc9000xlt

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 26 mei 2010, 07:39:39 »
Citaat van: "bluethunder"
Ik woon aan de oostkant van Lelystad, ongeveer 8 kilometer bij de Houtribsluizen vandaan. Als het heel mooi weer is kan ik de sluiswachter horen op 161.6000 Mhz. Is het weer wat minder dan valt het al in de ruis.
De schepen die zich melden krijg ik goed mee op 157.0000 Mhz.

Johan

Zie mijn verklaring op de vorige pagina. Je woont duidelijk buiten het gebied waar met de sluis gewerkt moet kunnen worden. Schepen hebben 1 Watt zendvermogen en een rondstralende antenne en niet altijd wordt er handmatig teruggeschakeld naar die ene Watt en wordt er met 25 watt gezonden. Mag niet, maar het gebeurd gewoon. Als zo'n sluiswachter dan `s nachts wakker geblazen wordt door een schip wat helemaal niet voor die sluis roept, mag je gegarandeerd de andere dag op komen draven om de installatie na te kijken :wink:

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #22 Gepost op: 26 mei 2010, 07:55:37 »
Hier hetzelfde met kanaal 21 (161.6500) van Verkeerscentrale Scheveningen. Ik zit 2 km achter die centrale en ontvang het maar net aan. Er staat hier op de vuurtoren een steunzender op kanaal 1 (160.6500) van Maas Approach en die knalt er weer uit.

PD1EU

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 26 mei 2010, 11:14:48 »
Ik heb nu een Diamond X50 "kloon" op zolder hangen

Wellicht een reden om een X50 aan te schaffen waar de kwaliteit van bekend is ?

Heb vorige week de N connector losgehaald en de binnenste gouden pin goed geschuurd.
Ook het N female deel dicht geknepen zodat de pen stevig in de "koker"zit

Schuren aan de centerpin van een connector is uit den boze.
Het "gouden" laagje is er om oxidatie te voorkomen,haal je dat weg dan gaat het juist wel corroderen.
Bij een kwaliteits connector is reinigen met alcohol bijvoorbeeld voldoende.
Heb je de centerpin wel goed aan de coax gesoldeerd ?

Citaat van: "j.d."
Houtribsluizen??
Ken wel dit als je "line of sight" door google heb laten zoeken.
http://onkayaks.squarespace.com/journal ... sight.html

Moet bekenen dat dit zo langzamerhand vervelend begint te worden.
Je wilt een bevestging van je onvermogen gezien je situatie.
Dit moet je zelf uitvinden en je erbij neerleggen

Wat een vreemde reactie.

-Ed

Offline Rega

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 27 mei 2010, 20:36:58 »
Hallo Allemaal,

Dat is dan inderdaad de mogelijke oorzaak, het lage zendvermogen rondom de sluis.

@PD1EU de kloon is een lafayette MA-1500. De spec's op de verpakking zijn vrijwel hetzelfde als bij de originele X50.
Over het "reinigen" van de connector, inderdaad is schuren een groot woord, ik heb met een stevige doek het pinnetje schoongemaakt.
Voor zover ik weet zit de pin goed op de coax gesoldeerd, heb het gedaan volgens een van de 100e handleidingen op internet, het solderen van een N connector op aircell 7. Het is wel frapant dat de ontvangst veel beter werd toen ik de pin heb gereinigd, ik ga ervan uit dat dit meestal gewoon "schoon" is.

@ J.D. ik ben aan het proberen/testen of mijn antenne goed is, en dus het ontvangst. Aangezien de Houtribsluizen enkel doorkomen, was mijn vraag op het forum of dit normaal is. Na een uitleg van Leen heb ik dus mijn antwoord gevonden. Bedankt!
Uniden UBC780XLT
Albrecht AE230H
VHF-UHF basis antenne

Offline Rega

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #25 Gepost op: 7 september 2010, 18:26:46 »
Hallo,

Van de week een UBC 780 XLT scanner aangeschaft, super apparaat.
Deze scanner aangesloten op de antenne en direct een grote verbetering qua ontvangst te merken.
VHF 1 walstation is nu zonder ruis goed te ontvangen, ook zijn alle zendlocaties van het weerbericht van de Houtribsluis goed te ontvangen.

De handscanner was dus blijkbaar, zoals sommige als voorspelden, niet erg geschikt voor deze antenne.
Ik ga ervan uit dat ik mijn antenne qua ontvangst nu volledig benut. En dat er verder nu geen problemen meer zullen optreden.
Uniden UBC780XLT
Albrecht AE230H
VHF-UHF basis antenne

Offline Rega

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 29 september 2011, 19:04:47 »
Hallo,

Heb besloten om me toch wat meer te focussen op het VHF gebied.
Nu is deze antenne vooral geschikt voor de amateur banden, maar ik zou graag een breed VHF bereik willen hebben, ong. 140-170 mhz.

Iemand een idee welke antenne voor mijn opstelling geschikt is?
Mijn voorkeur gaat uit naar een "Witte vlaggenmast" antenne maar ik heb gelezen dat de Sirio GPA antennes ook zeer goed presteren op de VHF band?

Graag reactie.

Groeten,
Uniden UBC780XLT
Albrecht AE230H
VHF-UHF basis antenne

Offline rs-power

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 1 oktober 2011, 11:21:34 »
kijk gewoon eens op de site's van de fabricanten zoals diamond,sirio en zo zijn er nog meer.
belangrijk is gewoon het frequentie bereik,het oog wil ook wat dat begrijp ik.
de beste antennes zien er vaak niet uit als je b.v. kijkt naar richtantennes.
maar goed er zijn antennes genoeg kijk vooral goed naar de specificaties.
groeten rene
ubc780xlt/ubc60xlt-2/ubc120xlt
uniden 2830,midland 8001,2 x shakespeare abs 1620,discone antenne

19dig2830

Offline Rega

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #28 Gepost op: 6 oktober 2011, 19:46:44 »
Hier en daar wat rond gevraagd, huidige antenne blijkt toch aardig goed te presteren op de VHF band (150<).
Antenne gaat nu een kleine meter de lucht in, zodat de antenne echt vrij staat en niet tegen de dakgoot aanstaat. (8 meter hoogte)
Hebben de radialen van de diamond X50 ook enig nut indien deze alleen voor ontvangst gebruikt wordt? Die zitten namelijk een beetje in de weg op dit moment. ;D
Uniden UBC780XLT
Albrecht AE230H
VHF-UHF basis antenne

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 7 oktober 2011, 06:07:10 »
Die radialen maken dat je antenne goed gaat werken. Ze zijn dus nodig, ook als je er alleen maar mee ontvangt. Als ze niet nodig waren had de fabrikant ze zelf wel weggelaten. Er zijn wel antenne`s die deze constructie niet hebben, b.v. basispostantenne`s van PROCOM. Die gebruiken we beroepshalve, maar zijn ook duurder. Soms heb je de mazzel dat je voor weinig geld aan een gebruikte antenne kan komen. Voor alle antenne`s is het nog steeds zo dat ze vrij zicht moeten hebben, zo hoog mogelijk moeten staan en niks naast zich moeten hebben wat de goede werking kan verstoren.