Even twee topics samengevoegd (en opgeschoond) en de titel veranderd.
Ik heb me nooit zo beziggehouden met dit project, maar ik weet dat het rond 2000 al bestond en zijn oorsprong vond in Rokkeveen (Zoetermeer-Zuid, alles onder de A12). Op de
website van de gemeente Zoetermeer staat hierover meer informatie.
In elk geval, dit gebeuren heeft recentelijk mijn aandacht getrokken nadat ik een bijzonder onprofessioneel gemonteerde 0dB Kathrein op een flat in Noordhove (Zoetermeer-Noord) tegenkwam. Hier bleken twee gekoppelde Motorola mobilofoons aan te hangen, geleverd/geïnstalleerd door
AECOM. De zendfrequentie bleek 469.5300 te zijn, RX onbekend maar vermoedelijk 10MHz lager.
Toevalligerwijs viel in korte tijd mijn aandacht op diverse, soortgelijke antenne-opstellingen op andere flats in Zoetermeer. Nu blijken er in totaal 5 teams te zijn en die antenne-opstellingen zouden wel heel erg goed in het plaatje passen.
Nu kwam ik in een
posting van Robert Elsinga een paar frequenties tegen en zou ik het plaatje graag compleet willen krijgen :
Team | Zenderlokatie | Frequentie | TQ |
Rokkeveen | Granietgroen | 467.3900 MHz | 103.5 Hz |
Noordhove/Seghwaert | Ruimtebaan | 459.5300 MHz | 177.3 Hz |
Palenstein | Willem van Cleeflaan | 469.5900 MHz | ? |
Driemanspolder/Meerzicht (3zicht) | Savelsbos | 469.5500 MHz | 136.5 Hz |
Dorp (Centrum) | Engelandlaan | 469.4700 MHz | ? |
Buytenwegh/de Leyens | Leopoldhove | 464.9250 MHz | 156.7Hz |
Oosterheem | Schuddebeursstraat | 454.9000 MHz | 123.0Hz |
Nu zie ik in dat lijstje 467.47000 voor Zoetermeer-Centrum, maar "Centrum" is een beetje vaag. Zou misschien 3zicht kunnen zijn, maar dan zal ik het eens uit moeten luisteren. Dan ontbreken er dus nog twee frequenties en 1 zenderlokatie. Iemand enig idee? Helaas heb ik zowel een praktisch als een luxe probleem. Ik heb geen scanner (meer), maar moet het doen met een Kenwood amateurradio. Daarnaast wordt dit apparaat op mijn hoogte (13 hoog) overladen met sterke signalen en is scannen bijzonder lastig. De 3 bovenstaande frequenties lopen in elk geval mee, maar op veel frequenties in die band heb ik doorspettering van diverse TETRA/Entropia netwerken. Daarnaast ben ik iets meer van het uitpluizen van zenderlokaties dan frequenties. Meestal zou je dan eerst de frequentie moeten weten, maar de eerste vier had ik toch al gevonden zonder frequentie, dus het kan

Iemand meer inzicht in dit gebeuren?