@ Joost: Klopt, heroverweging van de taken van mil. Dutchmil is met name 'handig' voor specifieke militaire zaken (fighter ops, qra, alle bijzonderheden zeg maar.) Het afhandelen van enroute verkeer op de Tacan routes is eigenlijk alleen maar lastig (shaded area, kruisers coordineren met de civvies, separatieverantwoordelijkheidafspraken maken, fpl's uitwisselen etc. noem het maar op). Helemaal als je kijkt naar de aard van de kisten, m.n. transport, zeker in de nachtelijke uren. Dat kan iedereen

Is dus veel efficienter (bv. qua luchtruimgebruik) om deze bij civiel weg te zetten. Die paar kunnen ze er wel bij hebben 's nachts ;-)
Op termijn gaan de Tacan permanent over naam civiel, linksom (zij gaan ook OAT doen) of rechtsom (Tacans verdwijnen en kisten moeten verplicht GAT filen).
Kisten moeten dus GAT gaan filen omdat Ams ze anders niet wil (mag, juridisch idd) afhandelen. Maar dat is geen probleem, meeste kisten filen het hele stuk al GAT behoudens dat kwartiertje EHAA, doen ze speciaal OAT.
Overigens geldt bovenstaande ook voor Muac. Die mogen officeel ook enkel GAT doen (in EHAA fir).
Genomen maatregelen hebben uiteraard wel de nodige consequenties.
- Wat te doen met vluchten die geen GAT kunnen filen (zie reactie Huub hierboven, bv. boordwapens is lastig onder GAT

) en toch 's nachts willen oversteken. Daar zal een mouw aangepast moeten worden. Dutch on request, ppr idee.
- De yanks kunnen als GAT geen 'intercepts' meer aanvragen, dat was toch wel de voornaamste reden voor hun om OAT te filen ;-)
- Er moet betaald worden voor de diensten van Muac en ACC, gaat per strekkende mijl volgens mij (aan hun salarissen te zien althans)
- De militaire vluchten met de STS uitzonderingen moeten worden ingepast in de civiele sop's.
- De UHF's zullen wellicht afgestoft moeten worden. Muac heeft deze standaard uit staan, worden eigenlijk alleen bijgezet indien nodig. ACC dito mogelijk?
Werkzaamheden van Dutch zullen mn gericht zijn op afhandelen specifieke fighter ops op alle levels (wil je niet aan civiel overlaten, complexiteit) en werkzaamheden u.h.v. lower airspace (vfr, monitoring en approach voor de velden).
Over een paar maanden gaat het lower luchtruim behoorlijk op de schop (ams krijgt weer eens extra ruimte), daar zul je de eerste contouren van het gewijzigde beleid al gaan merken.
Grtz