Auteur Topic: Geen Dutch Mil (OAT)Comms meer in het weekend en 's nachts??  (gelezen 8379 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1775
    • 24 December 1944
Geen Dutch Mil (OAT)Comms meer in het weekend en 's nachts??
« Gepost op: 17 januari 2010, 10:19:49 »
Ik ben bang dat we tijdens het weekend geen USAF traffic meer zullen horen op Dutch Mil :

M0045/10 - TACAN ROUTES TR1, TR1N, TL3, TL3N AND TB6 WITHIN EHAAFIR CLOSED
ABOVE FL245. OAT IS NOT ALLOWED ABOVE FL245 IN EHAAFIR. MILITARY
FLIGHTS ABOVE FL245 SHALL FILE A GAT FPL VIA GAT DCTS AS PUBLISHED
IN THE NL ROUTE AVAILABILITY DOCUMENT AND WILL BE HANDLED BY
MAASTRICHT UAC. MON-THU 2100-0400 EXC APR 05, FRI 2100-MON 0400 AND APR 05 H24,
26 MAR 21:00 2010 UNTIL 14 APR 04:00 2010 ESTIMATED. CREATED: 12 JAN 10:23 2010

M0043/10 - TACAN ROUTES TR1, TR1N, TL3, TL3N AND TB6 WITHIN EHAAFIR CLOSED
ABOVE FL245. OAT IS NOT ALLOWED ABOVE FL245 IN EHAAFIR. MILITARY
FLIGHTS ABOVE FL245 SHALL FILE A GAT FPL VIA GAT DCTS AS PUBLISHED
IN THE NL ROUTE AVAILABILITY DOCUMENT AND WILL BE HANDLED BY
MAASTRICHT UAC. MON-THU 2200-0500, FRI 2200-MON 0500, 11 MAR 22:00 2010 UNTIL
26 MAR 05:00 2010. CREATED: 12 JAN 10:20 2010

TACAN ROUTES TR1, TR1N, TL3, TL3N AND TB6 WITHIN EHAAFIR CLOSED. OAT
IS NOT ALLOWED ABOVE FL195 IN EHAAFIR. MILITARY FLIGHTS ABOVE FL245
SHALL FILE A GAT FPL VIA GAT DCTS AS PUBLISHED IN THE NL ROUTE
AVAILABILITY DOCUMENT AND WILL BE HANDLED BY MAASTRICHT UAC.
MILITARY FLIGHTS BETWEEN FL195-FL245 SHALL FILE A GAT FPL VIA ATS
ROUTE NETWORK AND WILL BE HANDLED BY ATC THE NETHERLANDS. MON-THU 2200-0500
AND FRI 2200-MON 0500, 14 JAN 22:00 2010 UNTIL 11 MAR 05:00 2010. CREATED: 07
JAN 14:34 2010

Grtz
Joost

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2432
  • Apres moi le deluge
Re: Geen Dutch Mil (OAT)Comms meer in het weekend en 's nachts??
« Reactie #1 Gepost op: 17 januari 2010, 10:36:50 »
Welke UHF wordt dan interessant Joost? 278.250 toch?
Luisterspulletjes :)

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1775
    • 24 December 1944
Re: Geen Dutch Mil (OAT)Comms meer in het weekend en 's nachts??
« Reactie #2 Gepost op: 17 januari 2010, 10:40:07 »
Citaat van: "Henri le Beau"
Welke UHF wordt dan interessant Joost? 278.250 toch?

Vooralsnog ga ik van VHF uit Henri maar die UHF klinkt me wel bekend.
Boven Nederland zitten ze toch al vaak naar een AMCC te roepen op UHF
Ikzelf schat in Maastricht : 132.635 en wellicht ook 135.980 / Amsterdam 123.700, 125.750, 124.875 voor het betere C-130 werk.

Grtz
Joost

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2432
  • Apres moi le deluge
Re: Geen Dutch Mil (OAT)Comms meer in het weekend en 's nachts??
« Reactie #3 Gepost op: 17 januari 2010, 10:48:59 »
Citaat van: "joost"
Citaat van: "Henri le Beau"
Welke UHF wordt dan interessant Joost? 278.250 toch?

Vooralsnog ga ik van VHF uit Henri maar die UHF klinkt me wel bekend.
Boven Nederland zitten ze toch al vaak naar een AMCC te roepen op UHF
Ikzelf schat in Maastricht : 132.635 en wellicht ook 135.980 / Amsterdam 123.700, 125.750, 124.875 voor het betere C-130 werk.

Grtz
Joost

Volgens mij had ik gisteren al een Herc die naar A'dam VHF ging. Ff checken...
Luisterspulletjes :)

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2432
  • Apres moi le deluge
Re: Geen Dutch Mil (OAT)Comms meer in het weekend en 's nachts??
« Reactie #4 Gepost op: 17 januari 2010, 10:54:02 »
Citaat van: "Henri le Beau"
Citaat van: "joost"
Citaat van: "Henri le Beau"
Welke UHF wordt dan interessant Joost? 278.250 toch?

Vooralsnog ga ik van VHF uit Henri maar die UHF klinkt me wel bekend.
Boven Nederland zitten ze toch al vaak naar een AMCC te roepen op UHF
Ikzelf schat in Maastricht : 132.635 en wellicht ook 135.980 / Amsterdam 123.700, 125.750, 124.875 voor het betere C-130 werk.

Grtz
Joost

Volgens mij had ik gisteren al een Herc die naar A'dam VHF ging. Ff checken...

Ah! Gisterenmorgen al RCH 219 van Jackson-Evers International Airport die MAM - NAVPI - MAXID vloog en vanaf 233.725 met SSR 3333 naar 132.085 ging.
Luisterspulletjes :)

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1775
    • 24 December 1944
Re: Geen Dutch Mil (OAT)Comms meer in het weekend en 's nachts??
« Reactie #5 Gepost op: 17 januari 2010, 10:57:01 »
Gister ook al RCH390
RCH4136 die ik al helemaal miste en plots opdook op 131.080.

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2432
  • Apres moi le deluge
Re: Geen Dutch Mil (OAT)Comms meer in het weekend en 's nachts??
« Reactie #6 Gepost op: 17 januari 2010, 11:18:01 »
Dus in grote lijnen: eastbounds gaan na 135.625 of 233.725 naar 't A'dam of Eurocontrol, nou dat schiet lekker op dan  :(

Edit: UHF voor Eurocontrol 278.250 & voor A"dam 231.700.
Luisterspulletjes :)

Offline Henri le Beau

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 2432
  • Apres moi le deluge
Re: Geen Dutch Mil (OAT)Comms meer in het weekend en 's nachts??
« Reactie #7 Gepost op: 17 januari 2010, 11:37:27 »
Zou het begin van het eind van Dutch kunnen inluiden....nu alleen nog 'overdag' Dutch, straks alles naar A'dam en Eurocontrol.
Luisterspulletjes :)

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1775
    • 24 December 1944
Re: Geen Dutch Mil (OAT)Comms meer in het weekend en 's nachts??
« Reactie #8 Gepost op: 17 januari 2010, 11:39:13 »
Citaat van: "Henri le Beau"
Zou het begin van het eind van Dutch kunnen inluiden....nu alleen nog 'overdag' Dutch, straks alles naar A'dam en Eurocontrol.

ben er ook bang voor. lijkt een beetje op de situatie bij onze Zuider buren

Offline metar

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 25
Re: Geen Dutch Mil (OAT)Comms meer in het weekend en 's nachts??
« Reactie #9 Gepost op: 17 januari 2010, 19:34:56 »
Er staat een aanvangsdatum en een einddatum bij dus het lijkt mij een tijdelijke maatregel?

Metar
Yupiteru MTV-7100   Commtel COM102 STANDARD GX2310S marifoon  antennes: Diamond 150-MV en RF systems MT-A (GMDSS versie)

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1775
    • 24 December 1944
Re: Geen Dutch Mil (OAT)Comms meer in het weekend en 's nachts??
« Reactie #10 Gepost op: 17 januari 2010, 20:14:28 »
Citaat van: "metar"
Er staat een aanvangsdatum en een einddatum bij dus het lijkt mij een tijdelijke maatregel?

Metar

Die einddatum zou zomaar een datum kunnen zijn dat de nieuwe supplementen uitgegeven worden en dat daarin deze veranderingen in zijn opgenomen. Met andere woorden, dan vervalt de notam.

Offline fopneus

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 199
    • Aviation Digital fotografie
Re: Geen Dutch Mil (OAT)Comms meer in het weekend en 's nachts??
« Reactie #11 Gepost op: 18 januari 2010, 17:08:11 »
Amsterdam handelt alleen verkeer af onder FL245, en daarnaast handelt Amsterdam ACC géén OAT traffic af. De militairen zullen dus een GAT vliegplan moeten filen willen ze door ons afgehandeld worden, wat ook betekent dat ze gewoon op de VHF zullen moeten zitten. Onze UHF frequentie hebben we al jaren niet meer gebruikt, sinds Amsterdam ACC geen OAT vluchten meer mocht afhandelen (juridisch verhaal).

Verkeer wat boven Fl245 zit, en dus bij Maastricht werkt, zal wel op de UHF te beluisteren zijn, aangezien Maastricht wel de bevoegdheid heeft om OAT verkeer af te handelen.
MVT7100, UBC125XLT, Uniden Bearcat, div. porto's en mobi's

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1775
    • 24 December 1944
Re: Geen Dutch Mil (OAT)Comms meer in het weekend en 's nachts??
« Reactie #12 Gepost op: 18 januari 2010, 17:25:20 »
Duidelijk verhaal Fopneus, maar dat was meen ik toch al zo?

Enige verschil nu is dat er geen OAT traffic meer kan/mag  zijn op genoemde tijdstippen en dat de TACAN routes dicht zijn.
de Transport bakken zullen wel gewoon op VHF te horen zijn, was dit weekend ook. Mede vanwege het feit dat ze vaak al boven Nederland op UHF met Ops aan het praten zijn.

En gister ook inderdaad een Herky op VHF Amsterdam freqs gehoord.. neem aan dat 231.700 nog wel current is maar dan onder een stoflaag?

Wellicht kan/mag/wil je een antwoord geven op de vraag: Waarom ineens geen OAT en Tacan routes dicht op die tijden?!?!
Is dit het begin van het einde van Dutch Mil?

Grtz
Joost

Offline BlackBox

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1287
Re: Geen Dutch Mil (OAT)Comms meer in het weekend en 's nachts??
« Reactie #13 Gepost op: 18 januari 2010, 19:07:43 »
'Ben heel benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen, ik dacht namelijk wel eens vernomen te hebben dat bepaalde USAF bakken alléén OAT mogen vliegen. Dit kan betekenen dat routes over de plas verlegd gaan worden en ten zuiden van ons gerouteerd gaan worden. Slechte ontwikkeling!
Good monitoring!
Frequency Monitor Centre

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: Geen Dutch Mil (OAT)Comms meer in het weekend en 's nachts??
« Reactie #14 Gepost op: 18 januari 2010, 19:10:35 »
@ Joost: Klopt, heroverweging van de taken van mil. Dutchmil is met name 'handig' voor specifieke militaire zaken (fighter ops, qra, alle bijzonderheden zeg maar.) Het afhandelen van enroute verkeer op de Tacan routes is eigenlijk alleen maar lastig (shaded area, kruisers coordineren met de civvies, separatieverantwoordelijkheidafspraken maken, fpl's uitwisselen etc. noem het maar op). Helemaal als je kijkt naar de aard van de kisten, m.n. transport, zeker in de nachtelijke uren. Dat kan iedereen :P
Is dus veel efficienter (bv. qua luchtruimgebruik) om deze bij civiel weg te zetten. Die paar kunnen ze er wel bij hebben 's nachts ;-)
Op termijn gaan de Tacan permanent over naam civiel, linksom (zij gaan ook OAT doen) of rechtsom (Tacans verdwijnen en kisten moeten verplicht GAT filen).

Kisten moeten dus GAT gaan filen omdat Ams ze anders niet wil (mag, juridisch idd) afhandelen. Maar dat is geen probleem, meeste kisten filen het hele stuk al GAT behoudens dat kwartiertje EHAA, doen ze speciaal OAT.
Overigens geldt bovenstaande ook voor Muac. Die mogen officeel ook enkel GAT doen (in EHAA fir).

Genomen maatregelen hebben uiteraard wel de nodige consequenties.

- Wat te doen met vluchten die geen GAT kunnen filen (zie reactie Huub hierboven, bv. boordwapens is lastig onder GAT :P) en toch 's nachts willen oversteken. Daar zal een mouw aangepast moeten worden. Dutch on request, ppr idee.
- De yanks kunnen als GAT geen 'intercepts' meer aanvragen, dat was toch wel de voornaamste reden voor hun om OAT te filen ;-)
- Er moet betaald worden voor de diensten van Muac en ACC, gaat per strekkende mijl volgens mij (aan hun salarissen te zien althans)
- De militaire vluchten met de STS uitzonderingen moeten worden ingepast in de civiele sop's.
- De UHF's zullen wellicht afgestoft moeten worden. Muac heeft deze standaard uit staan, worden eigenlijk alleen bijgezet indien nodig. ACC dito mogelijk?


Werkzaamheden van Dutch zullen mn gericht zijn op afhandelen specifieke fighter ops op alle levels (wil je niet aan civiel overlaten, complexiteit) en werkzaamheden u.h.v. lower airspace (vfr, monitoring en approach voor de velden).

Over een paar maanden gaat het lower luchtruim behoorlijk op de schop (ams krijgt weer eens extra ruimte), daar zul je de eerste contouren van het gewijzigde beleid al gaan merken.

Grtz
"Kick the tire and light the fire!!"