Auteur Topic: D777 en 10 meter Aircell-7 probleem ontvangst  (gelezen 17026 keer)

0 leden (en 4 gasten) bekijken dit topic.

Offline jeffrey1200

• Gevorderd Lid
Re: D777 en 10 meter Aircell-7 probleem ontvangst
« Reactie #15 Gepost op: 22 oktober 2009, 16:40:47 »
Citaat van: "Remon"
Ik hoor met regelmaat communicatie op 119.2250 MHz, maar signaal is maar S-1. Misschien wel een andere tower?

Dat hoor ik ook, maar hoor je ook de ATC controller? Dus beide kanten van het gesprek?
Afluisteren wat niet voor je oren bedoeld is

2x UBC 780XLT | Zendamateur

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #16 Gepost op: 22 oktober 2009, 16:49:26 »
Ik zal even luisteren!

Hoor dat signaal echt zo zacht te zijn in midden Nederland?

Offline Johan Beck

• Moderator
  • Scheveningen
    • Frequentiedatabase
« Reactie #17 Gepost op: 22 oktober 2009, 16:57:05 »
119.225 is Schiphol Tower Primary en is bij geen enkel ander station in Nederland in gebruik.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #18 Gepost op: 22 oktober 2009, 16:59:30 »
Maar dat signaal moet hier toch hard binnenkomen in Vianen of heb ik dat mis? Signaal zit diep in de ruis hier. Misschien is er wat mis hier qua ontvanger, antenne of bekabeling.  :|

Offline John R

• Gevorderd Lid
    • http://www.home.zonnet.nl/john-r
« Reactie #19 Gepost op: 22 oktober 2009, 17:09:19 »
Is je dak mogelijk geisoleerd met isolatie materiaal dat bedekt is met alu folie?? Dit verstoord je ontvangst behoorlijk.

groet...  John R

Offline jeffrey1200

• Gevorderd Lid
« Reactie #20 Gepost op: 22 oktober 2009, 17:14:54 »
Ja, ik hoor hem wel met deze antenne. Net even in paint gemaakt. Formule van de antenne weet ik niet zo gauw meer. Meeluisteraar zou die misschien nog weten:

John, wel met isolatiemateriaal (in ieder geval, ik weet niet 'hoe goed geïsoleerd het is'), maar waarom wel met deze antenne en niet met de D777.. Ik heb de kabels opnieuw bekeken, even opnieuw de connectors vastgemaakt.. maar ik hoor nog niks op ATIS.

Offline Peko

• Gevorderd Lid
« Reactie #21 Gepost op: 22 oktober 2009, 21:01:16 »
Citaat van: "jeffrey1200"
Ja, ik hoor hem wel met deze antenne. Net even in paint gemaakt. Formule van de antenne weet ik niet zo gauw meer. Meeluisteraar zou die misschien nog weten:

John, wel met isolatiemateriaal (in ieder geval, ik weet niet 'hoe goed geïsoleerd het is'), maar waarom wel met deze antenne en niet met de D777.. Ik heb de kabels opnieuw bekeken, even opnieuw de connectors vastgemaakt.. maar ik hoor nog niks op ATIS.

Hoi Jeffrey,
Ik kan me je teleurstelling voorstellen, een goede antenne en géén verbetering. :(
Ik gebruik ook de D-777 met Aircell-7 en heb hier, in Hoogland bij Amersfoort een prima ontvangst.
Zelfs de Schiphol Ground freqs komen goed, met weinig ruis door.
Ik heb mijn antenne met een pijp  door het schuine dakvlak van het huis geplaatst.
Als waterdichte doorvoer een loden pan over een dakpan  gemaakt met daarin een vastgesoldeerde koperen pijp.
Door die pijp loopt de antennemast met daar omheen weer een waterdicht manchet. Kortom, het is even een gedoe met een constructie maar het resultaat mag er zijn.
En als je de doorvoer zo hoog mogelijk in de zolder maakt en dan een alu buis van drie meter als mast gebruikt zit je al snel op 11 meter boven het maaiveld.
Ik zou zeggen, als je de mogelijkheid hebt om dit netjes te maken, gewoon doen want het levert zeker resultaat op.
De D-777 presteert best goed mits hij juist is opgesteld.
Tot slot, weet je 100% zeker dat je connectoren goed zijn gesoldeerd en dat er geen sluiting in de kabel zit???
In ieder geval succes met het oplossen van het probleem.

Best 73's

Peter
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline jeffrey1200

• Gevorderd Lid
« Reactie #22 Gepost op: 22 oktober 2009, 22:37:46 »
Maar dat signaal moet hier toch hard binnenkomen in Vianen of heb ik dat mis? Signaal zit diep in de ruis hier. Misschien is er wat mis hier qua ontvanger, antenne of bekabeling.  :|

Mogelijk dat hij toch alleen presteert wanneer de antenne echt buiten is... Remon, is er voor jou ook 'geen' mogelijkheid om hem buiten te zetten?

Citaat van: "Peko"
Tot slot, weet je 100% zeker dat je connectoren goed zijn gesoldeerd en dat er geen sluiting in de kabel zit???

Ja, het is een teleurstelling, omdat ik nu niet direct weet of hij wel juist presteert zoals het zou moeten. Houten ligt hemelsbreed bijna op dezelfde afstand als jou woonplaats, dus het is mogelijk! Een antenne door het dak gaat niet lukken. Ik slaap zelf op zolder namelijk. Een antenne door het dak is niet zo mooi. Liever niet zichtbaar als ik wakker word. Je kan zeker voor mij niet testen met je antenne hoe goed het signaal is op de ATIS frequentie? dmv. je buis langzaam naar beneden te halen. Want in dat geval kan je makkelijk zien hoeveel verschil de hoogte uit maakt. Als dat niet gaat wat is het signaal dat je nu op ATIS 132.9750 MHz ontvangt?

Ik ga het gewoon nog een paar keer wat testjes doen.. misschien even andere scanner erbij pakken.. en zien of het uitmaakt.(stom, dacht even dat die commtel ook luchtvaart kon). Voor zover iedereen bedankt. Als iemand een opmerking of idee heeft dan hoor ik het graag.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #23 Gepost op: 23 oktober 2009, 06:02:43 »
Om te controleren of je geen sluiting in de pluggen gemaakt hebt bij het solderen kan je het beste bij een bouwmarkt een goedkope universeelmeter kopen.(bij de electramaterialen) Daar zit een stand op voor weerstandmeting. Als je de pennen tegen elkaar houdt moet de meter nul Ohm aanwijzen en sommige modellen geven er een pieptoon bij. Koppel je coaxkabel los van de antenne en meet of je datzelfde effect hebt als je ene pen op de buitenkant van de plug zet en de andere meetpen tegen de binnenpen van de plug. Gebeurt er niks dan is je coax met pluggen ok. Geeft de meter nul Ohm aan of piept hij, dan zit er storing bij een van de pluggen op je coax. Kost je misschien 15-25 euro voor zo'n metertje, maar dan weet je ook wat. Mocht je sommige fabrieksantenne`s zo zelf willen doormeten, schrik dan niet als je nul Ohm meet. Dat is volkomen normaal. Vandaar dat ik je vraag om de coax los van de antenne te meten. Het metertje kan je voor veel meer dingen gebruiken, dus het is geen weggegooid geld. Wil je echt in de electronica verder, dan zijn er uiteraard betere, maar ook duurdere meters te koop.

PD1EU

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 23 oktober 2009, 08:23:33 »
Karwei heeft een aardig multimetertje (Elro) voor ik meen nog net geen €8,00.
Het hangt een beetje onzichtbaar tussen wat elektramateriaal en is zwart van kleur.
Prima te gebruiken voor deze hobby en een must voor iedere scannerluisteraar !!
(Praxis heeft die ook maar is wat duurder).
-Ed

Offline jeffrey1200

• Gevorderd Lid
« Reactie #25 Gepost op: 23 oktober 2009, 15:45:40 »
Multimetertje heb ik wel. Net Ohm gekeken. Wanneer er dus wel contact loopt tussen die pinnen schiet hij onregelmatig omhoog (merendeels 0 Ohm), maar aan dat apparaat te zien blijkt de verbinding verder goed te zijn. Heb ook nog even apart gekeken of het signaal van de kern en buitenkant wel goed doorgegeven word.. blijkt goed te zijn. Wanneer ik de kabel aan me scanner koppel, de squelsh open en daarna de kabel aan de antenne maak hoor ik ook een ander soort 'signaal' / 'geluid' eruit komen..(de ruis klinkt anders) dus het lijkt of dat ook verder goed is.

Is er ook een methode dat ik met de multimeter het algemene signaal kan controleren? (Dus als bijvoorbeeld de antenne op een slechte positie staat, dat hij XX Ohm aangeeft en wanneer hij op een betere positie staat dat het Ohm meer richting de 0 gaat?) Ik weet niet of dit zo te controleren is..?

Offline Peko

• Gevorderd Lid
« Reactie #26 Gepost op: 23 oktober 2009, 16:02:36 »
Citaat van: "jeffrey1200"

Mogelijk dat hij toch alleen presteert wanneer de antenne echt buiten is... Remon, is er voor jou ook 'geen' mogelijkheid om hem buiten te zetten?

Ja, het is een teleurstelling, omdat ik nu niet direct weet of hij wel juist presteert zoals het zou moeten. Houten ligt hemelsbreed bijna op dezelfde afstand als jou woonplaats, dus het is mogelijk! Een antenne door het dak gaat niet lukken. Ik slaap zelf op zolder namelijk. Een antenne door het dak is niet zo mooi. Liever niet zichtbaar als ik wakker word. Je kan zeker voor mij niet testen met je antenne hoe goed het signaal is op de ATIS frequentie? dmv. je buis langzaam naar beneden te halen. Want in dat geval kan je makkelijk zien hoeveel verschil de hoogte uit maakt. Als dat niet gaat wat is het signaal dat je nu op ATIS 132.9750 MHz ontvangt?

Ik ga het gewoon nog een paar keer wat testjes doen.. misschien even andere scanner erbij pakken.. en zien of het uitmaakt.(stom, dacht even dat die commtel ook luchtvaart kon). Voor zover iedereen bedankt. Als iemand een opmerking of idee heeft dan hoor ik het graag.

Hallo Jeffrey,
Om te beginnen, ik ontvang hier de ATIS van SPL op 132.975 goed hoorbaar maar iets in de ruis.
Ik heb géén S-meter op de ontvanger zitten dus kan ik ook niet exact meten hoe sterk het signaal binnen komt.
Maar ik krijg wel duidelijk verstaanbaar de ground freqs binnen dus 121.700, 121.800, 121.975 enz. binnen en dat zijn echt niet de zenders met het hoogste vermogen.
En nee, het is niet mogelijk om mijn D-777 te laten zakken, dan moet ik bijna een halve dag op dak en op de vliering gaan "zitten" en dat gaat me net iets te ver ;)
Ik heb ook even gekeken hoe ver we beiden globaal van Schiphol af zitten ( ongeveer 45 - 50 km ) en dat ontloopt elkaar niet veel, ik denk zelfs dat jij nog iets dichter bij woont.
Verder is de meet-tip van Leen een hele goede, zo doe ik het ook altijd, dan weet je dat er geen sluiting tussen de mantel en de kern van de coax zit en of de connectoren goed aangesloten zijn.
Verder kan ik je ook niet helpen, het blijft toch, als het kan, echt buiten plaatsen en hoe hoger hoe beter.
En ik hoop voor jou dat er niet veel hoogbouw in je directe omgeving staat want dat heeft ook behoorlijk invloed.
Rest me nog om je véél succes toe te wensen met de plaatsing én de luister hobby.
Best 73's

Peter
Happy listening,

Peter ( Peko )

Offline dirkie

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 23 oktober 2009, 18:10:54 »
Let er wel op bij het doormeten, dat je niet door je lichaam meet. Is mij op mijn werk al eens gebeurd. (wel wat duurdere meter)

Offline jeffrey1200

• Gevorderd Lid
« Reactie #28 Gepost op: 23 oktober 2009, 19:12:36 »
Rest me nog om je véél succes toe te wensen met de plaatsing én de luister hobby.
Best 73's

Peter

Bedankt, ik hoop dat ik na het plaatsen wel goede ontvangst heb. Anders baal ik echt. Zit alleen nog met de woningbouw, ivm huurwoning. Onder de 5 meter mag ik hem plaatsen zonder vergunning dus dat zal geen probleem zijn.

Citaat van: "dirkie"
Let er wel op bij het doormeten, dat je niet door je lichaam meet. Is mij op mijn werk al eens gebeurd. (wel wat duurdere meter)

Ik heb de meetpunten niet aangeraakt en zo stil mogelijk tegen de kabel aangehouden, want beweging had ook invloed zag ik.

Dus tot zover weet ik wat me te doen staat.. Alleen nog even uitzoeken of ik het wel voor elkaar ga krijgen, want het dakje waar ik op moet staan bij de buren is erg laag. Als ik hem dan 4 meter boven me huis moet krijgen dan zou ik een ladder moeten gebruiken. Wat helemaal shit is wat ik me net zit te bedenken is dat dit pas volgend jaar gedaan kan worden ivm. Winter. Denken jullie dat het verantwoord is om een beugel te boren(weet niet of dit mag van de woningbouw, moet nog langs de gemeente) met deze kou en op een ladder staan?

Offline dirkie

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #29 Gepost op: 23 oktober 2009, 20:09:05 »
ik zou hem bij een huurwoning in de voeg boren... is zo weer te repareren als ze iets te zeuren hebben