Ook zou ik kiezen voor kwalitatief wat betere merken antennes.
Ik vind persoonlijk de sd1300 een vrij goede antenne.
Je zou bijvoorbeeld de 2 sd1300's op een horizontale "balk" naast elkaar kunnen plaatsen (een meter en een half of zo ertussen). En dan met een zijprofiel de luchtvaart-antenne => hiervoor zou ik eventueel een ander type overwegen (de SD1300 heeft trouwens ook vrij goede resultaten op luchtvaart hoor).
Wil je toch een exteren antenne voor P2000 zou ik gaan voor een gepiekte groundplane (al dan niet zelfbouw). Die kun je wat lager hangen op de mast of vanop de dwarsbalk naar de andere kant zodat je een soort kruis krijgt op de top van de mast, zorg wel dat er voldoende plaats is tussen de antennes om interferentie te voorkomen, maar dat valt best mee als er geen zendantenne bijstaat. Je kan ook wat spelen met de hoogte van de antennes op de dwarsbalken.
Ik weet niet hoe het in Nederland juist in elkaar zit, maar in België hebben we een vrij strenge antenne-wetgeving (iets wat de zend-amateurs wel zullen kennen), en natuurlijk weet ik niet hoe de buren er tegenover staan. Wat je doet op je eigen grond is je eigen zaak, natuurlijk maar sommige buren vinden een antenne-constructie niet zo leuk.