Auteur Topic: Programmeerkabel Trident TRX-200  (gelezen 11492 keer)

0 leden (en 2 gasten) bekijken dit topic.

Offline TheoA

• Nieuw Lid
  • *
Programmeerkabel Trident TRX-200
« Gepost op: 3 januari 2009, 22:05:25 »
Goedenavond.

Mijn 'kabelprobleem' bracht me op dit forum en zoekende op trefwoorden leek me dit een topic wat een beetje aansloot.
Sinds kort heb ik een (tweedehands) Trident TRX-200, met eigelijk als grootste doel, het kunnen meeluisteren op luchtvaartshows. Al lezende in de bijgeleverde boekjes ontdekte ik ook dat er sprake was van het kunnen aansluiten op de computer.
Alleen verwijst I.D.A. naar zijn eigen website voor een 'wiring diagram of cable' en de PC control software. Die software heb ik kunnen vinden, maar een schema van die kabel niet. En dan heb je dus ook niet zoveel aan de software.. :(
Misschien is hier iemand die het 'wiring diagram of cable' heeft?

Dan wel, de mogelijkheid om toch iets met USB te doen. Ik zag dat de laatste reacties in dit topic van begin september zijn..

Verder ben ik geen techneut, dus mocht iemand mij op het goede spoor kunnen zetten, zodat ik thuis, via de computer mijn kleine vriendje zou kunnen programmeren... graag! :)

Een prettige voortzetting van 2009!

Theo

Offline Remon

• Top Lid
Re: Programmeerkabel Trident TRX-200
« Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2009, 23:22:40 »
Hallo Theo,

Ik heb je bericht even uit een andere (niet gerelateerde) onderwerp gesplitst.

Het PDF'je in je bericht bevat alleen maar uitleg over een seri ële RS232 naar USB adapter. Iets wat wellicht bruikbaar kan zijn als je de uiteindelijke echte programmeerkabel voor je scanner hebt gevonden.

Ik ga even mee zoeken op Google. Op Trident TRX-200 heb ik niet veel kunnen vinden, maar wellicht lukt dat wel met de zoektermen Camnis HSC-350, Stabo XR1810 of Alinco DJ-X5. Dit zijn precies dezelfde ontvangers onder een ander merk en type.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2009, 23:44:47 »

PD1EU

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2009, 23:52:24 »
Ja Theo,die kabel bestaat,maar die is als je hem zelf niet wil maken in Duitsland te koop Bij Thiecom.
http://www.thiecom.de/trx200-trident-handscanner.html
http://www.thiecom.de/trx100xlt-1.html
De software is als freeware ook te downloaden.
Voor het gebruik met een USB-poort moet je bovendien een USB-RS232-convertertje aan deze kabel koppelen.
Zelf gebruik ik voor dit soort doeleinden een Eminent-EM-1016 convertertje.
http://www.eminent-online.com/producten ... 1016&pg=27
Alles bij elkaar is het niet goedkoop,maar als je het zo graag wil realiseren dan kan het dus.
Succes.......Ed.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2009, 23:57:28 »
Als je handig bent kan je dit kabeltje voor 5 euro zelf maken.

PD1EU

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2009, 01:40:32 »
Citaat van: "Remon"
Als je handig bent kan je dit kabeltje voor 5 euro zelf maken.

Erg optimistisch Remon als je dit alles in SMD-componenten wilt uitvoeren op een zelf te
maken pcb'tje en dan ook nog een bijpassend kastje vinden waar de connectors ook nog
netjes inpassen en dat allemaal voor €5.00 ??
En dan is er nog de vraag of het schema daadwerkelijk doet wat het moet doen.
Meestal ben ik wat huiverig met dit soort schema's als ik via internet nergens kan vinden
of meerdere mensen dit projectje met succes hebben gebouwd en in gebruik hebben.
Temeer omdat Theo ook nog een USB-RS232-converter eraan moet koppelen,zou ik het
risico te groot vinden om zoveel moeite te doen met de kans op een mislukking.
Maarja,dat is mijn visie,al kun je op een experimenteer printje en conventionele componenten
best wel een poging wagen natuurlijk.
Het USB-RS232-convertertje zou ik sowieso kopen (met de bijgeleverde driver).
Die kun je voor andere doeleinden ook nog eens toepassen.

Ed.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2009, 03:49:20 »
Onderdelenlijstje:

1x DB9 stekker
1x 3.5mm stereo jackplug
3x transistor
5x weerstand
3 x diode

Zei ik 5 euro? Dat kost bij elkaar nog geen 2 euro! Met een beetje handigheid kan je dit in de behuizing van de stekker bouwen. Is wel een verschil met dat kabeltje van Thiecom van 40 euro exclusief de verzendkosten die circa 15 euro bedragen.

Voor die 2 euro heb je niet veel te verliezen mocht het niet werken. Zo'n overpriced kabel kopen kan dan altijd nog.

Offline TheoA

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2009, 09:36:20 »
Dank voor alle antwoorden vrienden! :)

Even wat dingen eruit gelicht; het linkje naar de .pdf plaatste ik omdat Ed in dat andere topic zich afvroeg of het gebruik van 'usbdriver.zip' voldoende was om een USB poort te laten denken dat hij een RS232 poort is.
Ik denk ook dat je nog steeds een adapter nodig hebt en het zipje alleen de driver is.

Het kabeltje van Thiecom is inderdaad behoorlijk aan de prijs! Alleen ben ikzelf geen 'soldeerder', dus zal ik eens op zoek gaan naar een handig persoon.

Verder bracht ik USB ter sprake als òf-optie, mijn computer heeft nog steeds een 9-pins connector, waar vroeger de muis op aangesloten was.. Dat is toch de COM-1 poort die ik nodig heb?
Of zit ik er hardwaretechnisch nu weer verschrikkelijk naast.. :oops:

Theo ;)

PD1EU

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 4 januari 2009, 11:00:15 »
In het configuratiescherm/prestaties en onderhoud/systeem/hardware/apparaatbeheer (bij win-xp),
kun je zien of er een RS232-aansluiting aanwezig is.
Als je die hebt,dan hoef je dus geen gebruik te maken van een USB/RS232-adapter.

Ed

Offline TheoA

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 5 januari 2009, 07:56:28 »
Ik ben weer wat wijzer, een RS232 is een serial port, een COM1 ook, maar een COM1 is nog geen RS232.

Voorlopig blijf ik maar even rechtstreeks op de scanner werken, wellicht dat we later toch nog met een kabeltje gaan werken.

Bedankt voor het meedenken iedereen!

Theo

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2009, 16:05:40 »
Een COM1 poort in een gewone computer is in 99,9999% van de gevallen een RS232 poort. In industri ële toepassingen kan een ander protocol worden gebruikt.

Offline PA7AP

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 5 januari 2009, 20:03:30 »
Ik heb zelf ook een trx-200.
Gebruik als kabel een usb datakabel van een siemens telefoon, de DCA-510.
Hierin zit een een usb/rs232 omzetter. Ik heb daarvan de rx en tx draad
samen verbonden via 2 weerstandjes van 100 ohm en die komen dan aan de middelste top van
oortelefoon plugje. Je hoeft dan verder geen interface te bouwen.
Het rs232 gedeelte van deze kabel werkt meteen op 3.3v of zelfs nog lager.
Je installeert alleen de driver van de kabel.
Dus als je nog een oude datakabel hebt liggen.
Dat gaat perfect

Arend
Yaesu vr5000, AOR AR8600mk2, Icom ic-pcr1500, Yaesu FTM400, Daiwa sr1000e, Scooper galaxie, Yaesu FT991, RSP1A | Discone, V2000 en een voor HF een kattensnor en loopantenne.

PD1EU

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 5 januari 2009, 21:30:05 »
Dat vindt ik nu eens een creatieve oplossing Arend,die wellicht ook bij andere ontvangers
toegepast zou kunnen worden !
Twee vliegen in een klap...... ;)

Ed.

Offline PA7AP

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 5 januari 2009, 22:24:32 »
Zeker het werkt ook met andere ontvangers, Ik programmeer zo ook motorola porto's oa.
Trouwens de software voor de trx-200 zitten wel wat bugs in helaas.
Als je de step verandert gaat de frequentie mee op de scanner maar op je computer niet.
Ik doe er dan ook alleen mijn kanaal beheer mee.
Wat verder wel mooi van de software is dat je de standaard zoekbandjes kunt veranderen
die onder toets ESY zitten.

Arend
Yaesu vr5000, AOR AR8600mk2, Icom ic-pcr1500, Yaesu FTM400, Daiwa sr1000e, Scooper galaxie, Yaesu FT991, RSP1A | Discone, V2000 en een voor HF een kattensnor en loopantenne.

PD1EU

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 5 januari 2009, 23:49:50 »
Misschien zijn andere datakabels van andere merken telefoons(ook mobiel) ook wel te gebruiken,
vraag ik ma dan af.
Had jij een scope gebruikt om het data-niveau te meten aan de rs232-kant,bij het data verzenden
vanuit je PC ,of heb je het anders gedaan om te kijken of je kabel geschikt was ?
Bij RS232 is een logische-1 een negatief niveau en een logische-0 een positief niveau,maar waar betrek
je dan die 3,3V bij ?
M.a.w. waar meet je die 3,3V......aan de datakant naar je ontvanger en is dat dan het logische-0 niveau ?

Ed.