Was nog van plan hier wat nader op in te gaan, en nu neem ik daar dus even de tijd voor.
Elk vliegtuig wat vliegt in opdracht van AMC (Air Mobility Command) vliegt met een Reach callsign.
Dat moet je eigenlijk zo zien dat de vlucht betaald wordt uit het budget van de AMC.
In de praktijk houdt dat dus in dat transportkisten van bijvoorbeeld van bijv ANG (Air National Guard) of AFRC (Air Force Reserve Command) maar ook civiele kisten kunnen vliegen met een Reach callsign.
Nu zijn er meerdere mogelijkheiden van hoe een RCH c/s is opgebouwd.
Callsign aan de hand van hun Tailnummer (registratie nummer):
Tailnummer bij de Amerikanen is opgebouwd uit een 2 cijferig nummer gevolg door een 4 cijferig nummer (US Army zelfs 5)
Eerste 2 geven aan het Fiscale jaar waarin het betreffende toestel is besteld/betaald en is dus NIET het bouwjaar.
De volgende 4 zijn het volgnummer. Snel voorbeeld:
95-0105, Besteld/Betaald in 95 met volgnummer 0105.
Nu komt het mooie, zijn Reach Callsign bestaat uit het laatste cijfer van zijn fiscal year en de laatste 3 van zijn volgnummer.
Het wordt dan dus : RCH5105
Dit gaat (bijna) altijd op, zijn er uitzonderingen..Jawel!
Als voorbeeld, er vliegt een C-5 rond als 87-0043 en een C-17 als 97-0043. Beide zouden dus als RCH7043 door het leven kunnen gaan. Stel als beide kisten Airborne zijn, zou het AMC moeilijk beide vluchten kunnen volgen. C-17 97-0043, hoor je dan ook vrij regelmatig als RCH9743 voorbij komen. Maar dit geldt maar voor een paar kisten.
Dan zijn er ook nog 4 cijferige RCH callsigns die niet een afgeleide zijn van hun Tail nummer.
2 tal voorbeelden hiervan:
RCH181x/182x serie, Dit zijn diplomatieke vluchten en worden altijd uitgevoerd door een C-17 van 437AW.
RCH1000/101x/102x, Dit zijn altijd wel leuke en komen ook nog wel eens over Nederland, dit betreft een speciale variant van de C-130, waaronder AC-130U Gunship.
Er zijn ook andere 4 cijferige RCH c/s en die komt nog wel eens op Volkel
Dan zijn er nog de 3 cijferige RCH c/s, daar kan je feitelijk helemaal niks mee. Dit c/s is een deel van hun missie nummer en je kan er niet uit herleiden (althans ik niet) welk type vliegtuig, laat staan Tailnummer het beteft. Maar dan komt mijn SBS-1 speeltje weer om de hoek kijken...
Ook de civiele meuk vliegt met een 3 cijferig RCH c/s.
Van wat ik heb begrepen vliegen ze met een 3 cijferig RCH c/s als ze over landen vliegen waar Diplomatic clearence is vereist.
Wat hoor je nu veel boven Nederland, eigenlijk alles!!
Je hoort heel veel RCHxxx kisten Westbound gaan en die komen vaak ook gruwelijk hoog Nederland binnen. 9 van de 10 keer zijn dit KC-135's die naar Mildenhall gaan, ze zullen zakken naar FL240 bij Navpi (Is meen ik een afspraak tussen London en Dutch Mil). Zakken ze niet, dan weet je al bijna zeker dat ze de oceaan gaan oversteken.
Ook veel RCHxxx kisten die Eastbound gaan komen vaak vanaf Mildenhall en ook dit zijn vaak KC-135's, echter het wil nog wel eens voorkomen dat een kist vanuit de USA ook met een RCHxxx c/s vliegt.
Kisten die inbound Ramstein of Spangdahlem gaan, zakken altijd naar FL290 bij Milgi (ook dit is een afspraak tussen Lippe en Dutch Mil). Kisten die verder dan Ramstein of Spangdahlem gaan blijven gewoon op hoogte.
Nu zijn kisten die inbound Ramstein en Spangdahlem en vanuit de USA komen, bijna altijd vliegend met 4 cijferig c/s afgeleid van hun tailnummer. (zoals eerder gezegd, 3 cijferig komt ook nog wel eens voor).
Andersom, Vanuit Ramstein en Spangdahlem richting USA is ook vrijwel altijd een 4 Cijferig RCH c/s
Beide velden moet je zien als een AMC hub, vanwaar ze hun missie's vliegen naar de zandbak en dan zullen ze wel een 3 cijferig RCH c/s hebben, alleen horen wij die hier niet.
Zelfde geldt eigenlijk ook wel voor Mildenhall, is de tanker hub. Van/naar de USA vanaf Mildenhall is 4 cijferig RCH c/s, die horen wij in Nederland dus niet.
Van/naar Mildenhall vanuit de zandbak is een 3 Cijferig RCH c/s en die horen wij dus wel!
Wellicht iets duidelijker nu???
Grtz
PS, en zojuist dus zo een uitzondering over Nederland: RCH235 was outbound Ramstein en vliegt naar de USA. Dus dit keer geen 4 cijferig RCH c/s (zou dan RCH1266 geweest zijn een KC135)