Auteur Topic: Reach 1187  (gelezen 10948 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline EHAM

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 87
    • http://www.aviaspotters.nl
Reach 1187
« Gepost op: 19 december 2008, 10:38:41 »
Reach 1187 net ingecheckt bij Dutch Mil, direct MILGI.
Yupiteru MVT-7100

Offline EHAM

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 87
    • http://www.aviaspotters.nl
Re: Reach 1187
« Reactie #1 Gepost op: 19 december 2008, 10:43:31 »
En alweer door naar NAVPI.
Yupiteru MVT-7100

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1304
Re: Reach 1187
« Reactie #2 Gepost op: 19 december 2008, 15:46:06 »
beginnersvraagje................ :oops:
wat betekent dat Reach, ik hoor dat geregeld voorbij komen........
m.vr.gr John ;)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1780
    • 24 December 1944
Re: Reach 1187
« Reactie #3 Gepost op: 19 december 2008, 16:44:26 »
REACH is het Callsign van het Air Mobility Command van de Amerikaanse luchtmacht.

Onder dat commando vallen bijna alle transport vliegtuigen.
Dus als je een RCH hoort, heb je te maken met vliegtuigen welke een C in hun type aanduiding hebben, zoals bijvoorbeeld C-17 maar ook KC-10 of KC-135 kunnen met REACH vliegen

Grtz

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1304
Re: Reach 1187
« Reactie #4 Gepost op: 19 december 2008, 17:24:38 »
en weer wat geleerd!!
Dank je Joost.
m.vr.gr John ;)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1780
    • 24 December 1944
Re: Reach 1187
« Reactie #5 Gepost op: 30 december 2008, 09:39:49 »
Was nog van plan hier wat nader op in te gaan, en nu neem ik daar dus even de tijd voor.

Elk vliegtuig wat vliegt in opdracht van AMC (Air Mobility Command) vliegt met een Reach callsign.
Dat moet je eigenlijk zo zien dat de vlucht betaald wordt uit het budget van de AMC.
In de praktijk houdt dat dus in dat transportkisten van bijvoorbeeld van bijv ANG (Air National Guard) of AFRC (Air Force Reserve Command) maar ook civiele kisten kunnen vliegen met een Reach callsign.

Nu zijn er meerdere mogelijkheiden van hoe een RCH c/s is opgebouwd.
Callsign aan de hand van hun Tailnummer (registratie nummer):
Tailnummer bij de Amerikanen is opgebouwd uit een 2 cijferig nummer gevolg door een 4 cijferig nummer (US Army zelfs 5)
Eerste 2 geven aan het Fiscale jaar waarin het betreffende toestel is besteld/betaald en is dus NIET het bouwjaar.
De volgende 4 zijn het volgnummer. Snel voorbeeld:

95-0105, Besteld/Betaald in 95 met volgnummer 0105.
Nu komt het mooie, zijn Reach Callsign bestaat uit het laatste cijfer van zijn fiscal year en de laatste 3 van zijn volgnummer.
Het wordt dan dus : RCH5105

Dit gaat (bijna) altijd op, zijn er uitzonderingen..Jawel!
Als voorbeeld, er vliegt een C-5 rond als 87-0043 en een C-17 als 97-0043. Beide zouden dus als RCH7043 door het leven kunnen gaan. Stel als beide kisten Airborne zijn, zou het AMC moeilijk beide vluchten kunnen volgen. C-17 97-0043, hoor je dan ook vrij regelmatig als RCH9743 voorbij komen. Maar dit geldt maar voor een paar kisten.

Dan zijn er ook nog 4 cijferige RCH callsigns die niet een afgeleide zijn van hun Tail nummer.
2 tal voorbeelden hiervan:

RCH181x/182x serie, Dit zijn diplomatieke vluchten en worden altijd uitgevoerd door een C-17 van 437AW.
RCH1000/101x/102x, Dit zijn altijd wel leuke en komen ook nog wel eens over Nederland, dit betreft een speciale variant van de C-130, waaronder AC-130U Gunship.

Er zijn ook andere 4 cijferige RCH c/s en die komt nog wel eens op Volkel  ;)

Dan zijn er nog de 3 cijferige RCH c/s, daar kan je feitelijk helemaal niks mee. Dit c/s is een deel van hun missie nummer en je kan er niet uit herleiden (althans ik niet) welk type vliegtuig, laat staan Tailnummer het beteft. Maar dan komt mijn SBS-1 speeltje weer om de hoek kijken... :P
Ook de civiele meuk vliegt met een 3 cijferig RCH c/s.
Van wat ik heb begrepen vliegen ze met een 3 cijferig RCH c/s als ze over landen vliegen waar Diplomatic clearence is vereist.

Wat hoor je nu veel boven Nederland, eigenlijk alles!!

Je hoort heel veel RCHxxx kisten  Westbound gaan en die komen vaak ook gruwelijk hoog Nederland binnen. 9 van de 10 keer zijn dit KC-135's die naar Mildenhall gaan, ze zullen zakken naar FL240 bij Navpi (Is meen ik een afspraak tussen London en Dutch Mil). Zakken ze niet, dan weet je al bijna zeker dat ze de oceaan gaan oversteken.
Ook veel RCHxxx kisten die Eastbound gaan komen vaak vanaf Mildenhall en ook dit zijn vaak KC-135's, echter het wil nog wel eens voorkomen dat een kist vanuit de USA ook met een RCHxxx c/s vliegt.
Kisten die inbound Ramstein of Spangdahlem gaan, zakken altijd naar FL290 bij Milgi (ook dit is een afspraak tussen Lippe en Dutch Mil). Kisten die verder dan Ramstein of Spangdahlem gaan blijven gewoon op hoogte.

Nu zijn kisten die inbound Ramstein en Spangdahlem en vanuit de USA komen, bijna altijd vliegend met 4 cijferig c/s afgeleid van hun tailnummer. (zoals eerder gezegd, 3 cijferig komt ook nog wel eens voor).
Andersom, Vanuit Ramstein en Spangdahlem richting USA is ook vrijwel altijd een 4 Cijferig RCH c/s
Beide velden moet je zien als een AMC hub, vanwaar ze hun missie's vliegen naar de zandbak en dan zullen ze wel een 3 cijferig RCH c/s hebben, alleen horen wij die hier niet.
Zelfde geldt eigenlijk ook wel voor Mildenhall, is de tanker hub. Van/naar de USA vanaf Mildenhall is 4 cijferig RCH c/s, die horen wij in Nederland dus niet.
Van/naar Mildenhall vanuit de zandbak is een 3 Cijferig RCH c/s en die horen wij dus wel!

Wellicht iets duidelijker nu???

Grtz

PS, en zojuist dus zo een uitzondering over Nederland: RCH235 was outbound Ramstein en vliegt naar de USA. Dus dit keer geen 4 cijferig RCH c/s (zou dan RCH1266 geweest zijn een KC135)

Offline Wolfhound

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1304
Re: Reach 1187
« Reactie #6 Gepost op: 30 december 2008, 12:29:58 »
Harstikke goed Joost!
de antenne staat nu op het dak, en het is goed koud, dus maar eens kijken hoe ver de golven reiken.
m.vr.gr John ;)
In grateful remembrance  of the 32nd T.F.S.  1954-1994.
                               " WOLFHOUNDS"
       Soesterberg Airbase.                Netherlands

Offline H.Rovers

  • Heftruckchauffeur
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 44
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Re: Reach 1187
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2009, 20:01:25 »
Hoi,
En als je Reach***Yankee hoort heeft het toestel soldaten aan boord.
Dit callsign veel op schiphol gehoord toen de amerikanen richting de golf gingen.

Herman
H.Rovers
Boekel

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1780
    • 24 December 1944
Re: Reach 1187
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2009, 20:34:58 »
Citaat van: "H.Rovers"
Hoi,
En als je Reach***Yankee hoort heeft het toestel soldaten aan boord.
Dit callsign veel op schiphol gehoord toen de amerikanen richting de golf gingen.

Herman

Dit Callsign is al een aantal jaar niet meer gehoord. (d.w.z. heb ik aantal jaar niet meer gehoord). Meende dat Y toendertijd stond dat het in het kader van Oorlog tegen Terrorisme was. Weet alleen eigenlijk niet meer wanneer men stopte met die xxxY aanduidingen. Zou zomaar eens 2003 geweest kunnen zijn, maar dat is puur gokwerk.
NW voert nu wel eens mil charters uit maar dan met eigen callsign op Schiphol. Ook veel civies met RCH c/s vliegen met normaal 3 cijferig RCH c/s tegenwoordig en die vervoeren ook troepen.

Je hoort nu vrij zelden een RCH met een letter erin, en vaak is het dan de T aan het eind. Deze schijnen verband te hebben met POTUS.

Grtz
Joost

Offline Daaf

  • Boardmoderator
  • *****
  • Berichten: 2175
Re: Reach 1187
« Reactie #9 Gepost op: 12 januari 2009, 08:24:06 »
Citaat van: "joost"
NW voert nu wel eens mil charters uit maar dan met eigen callsign op Schiphol.

De Northwest mil charters gebruiken wel degelijk een Reach callsign als ze op Schiphol komen. 9 van de 10 keer komen ze met een 747-200 en staan dan aan gate E24, èèn van de minder terrorisme-gevoelige opstelplaatsen.

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1780
    • 24 December 1944
Re: Reach 1187
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2009, 09:46:35 »
Citaat van: "Daaf"
Citaat van: "joost"
NW voert nu wel eens mil charters uit maar dan met eigen callsign op Schiphol.

De Northwest mil charters gebruiken wel degelijk een Reach callsign als ze op Schiphol komen. 9 van de 10 keer komen ze met een 747-200 en staan dan aan gate E24, èèn van de minder terrorisme-gevoelige opstelplaatsen.

Is dat niet NW98xx serie?, zo zie ik ze voorbij komen op Scramble.
Zou ik ook even mijn SBS-1 logs moeten nakijken, maar hun heb ik meen ik niet betrapt op RCH callsign. (Mode-s technisch).
ATC technisch zou ik het niet weten, ik luister niet zoveel meer naar Schiphol

Grtz
Joost

Offline Daaf

  • Boardmoderator
  • *****
  • Berichten: 2175
Re: Reach 1187
« Reactie #11 Gepost op: 12 januari 2009, 09:53:51 »
Citaat van: "joost"
Is dat niet NW98xx serie?, zo zie ik ze voorbij komen op Scramble.
Zou ik ook even mijn SBS-1 logs moeten nakijken, maar hun heb ik meen ik niet betrapt op RCH callsign. (Mode-s technisch).
ATC technisch zou ik het niet weten, ik luister niet zoveel meer naar Schiphol

Grtz
Joost

Was inderdaad een 4 cijferig Reach nummer. Wat er op de radar voor label achter hangt zou ik niet precies weten, maar het callsign was echt Reach. Er werden op het kanaal op het werk nog weleens vragen gesteld wat en wie dat callsign was. Vandaar dat dit me er nog van bij staat.

Ik heb die gasten echter al een tijdje niet meer gehoord en gezien.

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1780
    • 24 December 1944
Re: Reach 1187
« Reactie #12 Gepost op: 12 januari 2009, 10:03:46 »
Citaat
Ik heb die gasten echter al een tijdje niet meer gehoord en gezien.

Vanmiddag en morgen weer! N623US meen ik

Offline H.Rovers

  • Heftruckchauffeur
  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 44
  • Dag niet gelachen is een dag niet geleefd
Re: Reach 1187
« Reactie #13 Gepost op: 12 januari 2009, 10:14:52 »
Hoi Joost,
Het is idd rond die tijd geweest dat ze dat callsign gebruikte,ze kwamen met de maatschappij callsign op schiphol aan en vertrokken richting koeweit met reach***y.

Herman
H.Rovers
Boekel

Offline vliet74

  • Beginnend Lid
  • **
  • Berichten: 22
Re: Reach 1187
« Reactie #14 Gepost op: 12 januari 2009, 10:43:27 »
En zojuist Duitsland in gedoken een 2 cijferige Reach: RCH24

Arno