Auteur Topic: kan iemand me helpen welke antenne ik nodig heb?  (gelezen 8845 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline leipotje

• Beginnend Lid
  • **
kan iemand me helpen welke antenne ik nodig heb?
« Gepost op: 1 juni 2008, 17:44:28 »
hallo allemaal, ik heb een vraagje, ik heb een realistic pro-35 scanning reciever ofzo soort portofoon ding achtig. eveneens een realistic pro-2002 50 channel direct entry scanner. en als laatste een Yaeso FRG-7700. nu is mijn vraag welke antenne kan ik het best gebruiken. ik heb het liefst een die met een 75-Ohm coaxkabel kan worden aangesloten omdat ik een verdubbelaar heb zodat ik mijn pro-2002 altijd ontvangst heeft en de FRG-770 of de pro-35. die splittingsunit is van philips.

de antenne die ik nu gebruik is de standaard antenne van de pro-35 en die dan verbonden met een coaxkabel.
de antenne moet niet te duur zijn, desnoods zelfmaak, ik wil vooral goede dekking voor militaire en burgerluchtvaaart, en scheepvaart en normale dekking voor +/- 95mHz tot +/- 140mHz

heeft imand ideen? ik hoor ze graag :)

alvast bedankt

maarten
| Realistic pro-35 | Realistic pro-2002 | Yaesu FRG-7700 | PDW V2.53

Offline maikelv

• Gevorderd Lid
Re: kan iemand me helpen welke antenne ik nodig heb?
« Reactie #1 Gepost op: 1 juni 2008, 22:35:58 »
Zowiezo moet je die 75 ohm kabel vervangen voor een 50 ohm kabel. De kabel die jij gebruikt is niet geschikt voor je scanners en heeft erg veel verlies. Die kabel wordt alleen voor tv ontvangst gebruikt. Ook je splitter zal naar alle waarschijnlijkheid niet geschikt zijn  ;) Goede 50 ohm kabel is bijvoorbeeld RG 58  :)

Offline leipotje

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 2 juni 2008, 16:02:39 »
ok alvast bedankt voor de tip, maar hoe kan ik zeker weten welke weerstand mijn kabel heeft , ik neem dit alleen maar aan, ik weet het niet zeker, en zou een kabel met minder weerstand, bijv. een gewone electrisiteitskabel nog minder verlies geven of is dat weer te weinig?? en wat is dan wel een goede splitter?, en hoe weet ik of dat de mijne is? ;)

groet,

maarten

Offline Hunter

• Beheerder
  • PE1RFR
« Reactie #3 Gepost op: 2 juni 2008, 18:48:54 »
Citaat van: "leipotje"
ok alvast bedankt voor de tip, maar hoe kan ik zeker weten welke weerstand mijn kabel heeft , ik neem dit alleen maar aan, ik weet het niet zeker, en zou een kabel met minder weerstand, bijv. een gewone electrisiteitskabel nog minder verlies geven of is dat weer te weinig?? en wat is dan wel een goede splitter?, en hoe weet ik of dat de mijne is?

75 Ohm Radio/TV coax is meestal wit, 50 Ohm meestal zwart. Impedantie en weerstand worden weliswaar beiden uitgedrukt in "Ohm", maar de impedantie van coaxkabel kun je niet meten zoals je weerstand meet, maar ik wil het niet te ingewikkeld maken.

Vroeger gebruikte ik weleens een eenvoudig BNC T-stuk. Theoretisch niet geschikt voor wat jij wilt, aangezien de ontvangers niet van elkaar gescheiden zijn. Persoonlijk vond ik het uitstekend werken, de theoretische verliezen daar merkte ik in elk geval erg weinig van. Als kabel zou je zoals maikelv al zei RG58 kunnen gebruiken, ook wel "dunne coax" genoemd. Voor korte afstanden (minder dan 10 meter) volstaat dit prima, wordt de kabel langer dan wordt het verlies te groot en kun je beter RG213 ("dikke coax") of Aircell-7 (tussenmaatje) gebruiken.

Groeten, Peter.

Offline leipotje

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 2 juni 2008, 19:14:22 »
Ok bedankt, ik zal binnekort iig nieuwe kabels kopen en ff kijken voor zo'n splitter :)

ik zit even rond te neuzen op internet, en is dit een goede 50ohm kabel? http://www.baco-army-goods.nl/product_355.html
en de splitter: http://www.baco-army-goods.nl/product_1019.html

Offline xidewinder

• Beginnend Lid
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 22 januari 2009, 19:21:30 »
Hallo,

Iemand met 0 ervaring hier. Ik heb een Yupiteru MVT-7100 pas gekocht en luister nu zo'n beetje mee met het nachtvliegen van Volkel. Ik heb hem gekocht voor het beluisteren van (militaire) luchtvaart (airshows e.d.). Nu is het natuurlijk ook erg leuk om zo 's avonds naar het nachtvliegen te luisteren en zo.
Ik merk helaas dat met mijn telescoopantenne het ontvangst niet optimaal is.
Kan ik met een discone antenne mijn bereik vergroten? Ik wil graag meer kunnen ontvangen, krijg nu met mijn huidige antenne heel soms Eindhoven Approach door.

Kunnen jullie mij helpen?

mvg

Offline Lootje

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 22 januari 2009, 19:44:42 »
Vreemd dat er bij de actieve antenne die ik kort geleden heb aangeschaft http://www.meylink.net/N_frame.html?http://www.meylink.net/aktieve-antenne-type-2--N_art_19.html een 5 mtr RG59 kabel 75 ohm bijgeleverd werd terijl jullie het hebben over rg58 kabel 50 Ohm? Ikheb er nu dus 17 meter RG59 75Ohm aanvast zitten, dat is dus niet goed?
Uniden Bearcat 9000 XLT

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 23 januari 2009, 07:51:58 »
Citaat van: "Lootje"
Vreemd dat er bij de actieve antenne die ik kort geleden heb aangeschaft http://www.meylink.net/N_frame.html?http://www.meylink.net/aktieve-antenne-type-2--N_art_19.html een 5 mtr RG59 kabel 75 ohm bijgeleverd werd terijl jullie het hebben over rg58 kabel 50 Ohm? Ikheb er nu dus 17 meter RG59 75Ohm aanvast zitten, dat is dus niet goed?

Nee, in de videowereld en kabelTV wordt 75 Ohm gebruikt. In de radiocommunicatie is 50 Ohm de standaard. Bovendien is 17 meter RG58/59 een te lang stuk. De verliezen zijn voor luisteren te accepteren tot ongeveer 10 meter lengte en wordt de kabel langer, dan moet je een beter type coax nemen. RG213 geeft al de helft minder verlies en Aircom is nog beter. Die leverancier snapt het dus niet helemaal.

Offline Lootje

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 23 januari 2009, 08:10:21 »
er zat 5 meter standaard verlengkabel RG59 bij, ik heb zelf plaatselijk een dikkere RG59 kabel laten maken van 17mtr.
Maar als je kijkt tussen het verschil rg58 (50 Ohm) en rg59 (75 Ohm) is dat dan een probleem?
wat wordt er precies bedoeld met verlies bij langere afstanden, wordt de geluidskwaliteit minder of komen bepaalde signalen gewoon niet binnen?
Sorry hoor, maar ik ben echt nog een leek op dit gebied
Uniden Bearcat 9000 XLT

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 23 januari 2009, 10:56:57 »
er zat 5 meter standaard verlengkabel RG59 bij, ik heb zelf plaatselijk een dikkere RG59 kabel laten maken van 17mtr.
Maar als je kijkt tussen het verschil rg58 (50 Ohm) en rg59 (75 Ohm) is dat dan een probleem?
wat wordt er precies bedoeld met verlies bij langere afstanden, wordt de geluidskwaliteit minder of komen bepaalde signalen gewoon niet binnen?
Sorry hoor, maar ik ben echt nog een leek op dit gebied

Met verlies bedoelen wij het volgende: geen enkele coax is ideaal en in de coax raak je signaal kwijt door de eigenschappen van de kabel. Begin je dus met de volle mep signaal dan komt er aan het andere eind van de coax nog maar een gedeelte daarvan uit. Een korte coaxkabel geeft geringe verliezen en dat loopt op naarmate de coax steeds langer wordt. Door een coax te nemen met betere eigenschappen is het verlies per meter kabel lager en hou je dus meer signaal bij de antenneplug op je scanner over. In principe wil niemand verlies hebben, maar de ideale coaxkabel is nog niet uitgevonden. Er zijn wel hele goede. Als het een dikkere kabel is ,dan kan het nooit een RG59 kabel zijn. Je zal er overigens wel mee ontvangen, maar echt optimaal op elkaar afgestemd is je installatie zo niet. Antenneversterkers worden in goede systemen ook niet toegepast. Een PROCOM antenne met een goed stuk coax levert heel vaak betere resultaten op. Kijk eens op dit forum rond en lees wat topics over antenne`s. Ik denk dat je daar heel veel aan hebt.

Offline Lootje

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 23 januari 2009, 11:43:43 »
maar kun je beter RG58 (50 Ohm) hebben ipv RG59 (75 Ohm) als je onder de 10 meter blijft, dan verplaats ik de scanner gewoon naar boven en kort ik de kabel een stuk in. Mij is alleen nog niet duidelijk wat het verschil tussen RG58 en RG59 is voor de scanner. :oops:

Leendert
Uniden Bearcat 9000 XLT

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 23 januari 2009, 12:10:00 »
maar kun je beter RG58 (50 Ohm) hebben ipv RG59 (75 Ohm) als je onder de 10 meter blijft, dan verplaats ik de scanner gewoon naar boven en kort ik de kabel een stuk in. Mij is alleen nog niet duidelijk wat het verschil tussen RG58 en RG59 is voor de scanner. :oops:

Leendert

Wat verliezen betreft zijn ze gelijk in kwaliteit, maar de impedantie (dat is die waarde in Ohm) verschilt. RG59 werkt wel, maar het werkt niet "lekker" met je scanner samen. Kan met hele technische termen aankomen, maar probeer je dat toch in Jip-en-Janneketaal te vertellen. Ben ook geen leraar, maar een simpele techneut  ;) . Er zijn mogelijk wel forumleden die het beter kunnen uitleggen.... Een zo kort mogelijke coax gebruiken is een goed begin. Coax met betere kwaliteit de volgende stap.

Offline Lootje

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 23 januari 2009, 13:16:16 »
Zou mijn actieve binnenantenne geen problemen hebben met RG58?
Uniden Bearcat 9000 XLT

Stubbe

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 9 februari 2009, 15:54:19 »
Goede dag

Ik heb een Uniden 3500 XLT met de originele rubberen antenne.

Nu gebruik ik de scanner het meest in en om de auto, maar niet in huis.
Ik probeer via de CC functie zoveel mogelijk frequenties te verzamelen ,en om deze later weer met het forum te delen , in het Rotterdamse, Amsterdamse enAntwerpse haven gebied en een container terminal in Utrecht.
Tevens ligt mijn interesse ook in de luchtvaart.

Wat voor soort antenne kan ik hiervoo het beste gebruiken ???

Jan

Offline Ft.zoeker

• Nieuw Lid
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 19 februari 2009, 19:43:05 »
In jouw geval,Stubbe,zou ik een discone van Diamond,type D130,op het dak zetten. Grtn. Abel