ok alvast bedankt voor de tip, maar hoe kan ik zeker weten welke weerstand mijn kabel heeft , ik neem dit alleen maar aan, ik weet het niet zeker, en zou een kabel met minder weerstand, bijv. een gewone electrisiteitskabel nog minder verlies geven of is dat weer te weinig?? en wat is dan wel een goede splitter?, en hoe weet ik of dat de mijne is?
75 Ohm Radio/TV coax is meestal wit, 50 Ohm meestal zwart. Impedantie en weerstand worden weliswaar beiden uitgedrukt in "Ohm", maar de impedantie van coaxkabel kun je niet meten zoals je weerstand meet, maar ik wil het niet te ingewikkeld maken.
Vroeger gebruikte ik weleens een eenvoudig BNC T-stuk. Theoretisch niet geschikt voor wat jij wilt, aangezien de ontvangers niet van elkaar gescheiden zijn. Persoonlijk vond ik het uitstekend werken, de theoretische verliezen daar merkte ik in elk geval erg weinig van. Als kabel zou je zoals
maikelv al zei RG58 kunnen gebruiken, ook wel "dunne coax" genoemd. Voor korte afstanden (minder dan 10 meter) volstaat dit prima, wordt de kabel langer dan wordt het verlies te groot en kun je beter RG213 ("dikke coax") of Aircell-7 (tussenmaatje) gebruiken.
Groeten, Peter.