Hallo allen,
Je rijdt op weg naar huis en in die 80Km dat ik moet afleggen dwalen mijn gedachten wel eens af..
Zo nu ook vanavond, dit keer over de BAF.
Wat is het geval, een en ander is mij in ieder geval opgevallen en ik wou graag eens weten of anderen dat ook opgevallen is en eventueel antwoorden heeft.
Wat is mij opgevallen, Belgen vliegen bijna altijd de grens over als BAFxxx met uitzondering van Nederland waar ze regelmatig als Tiger, Mace, Matrix en ook wel als Sting overkomen.
Aansluitend daarop, als BAF-16's bijvoorbeeld naar JoJo track zijn geweest (als BAFxxx) gaan ze weer terug naar België om te werken met Efflux. Vaak veranderd dan hun callsign dan naar Tiger, Mace etc etc. Daar valt bij op dat bijv BAF421 > Tiger 21 wordt en zijn wingmannen van 421B naar Tiger 22, 421C > Tiger23 etc.
Daar weer aansluitend op, Belgen vliegen altijd met een hele Rits Tigers, Mace etc etc. Krijg niet echt de indruk dat het lekker op volgorde loopt, dus flight van bijv Tiger 21-24, Tiger 31-34, Tiger 41-22, maar vaak zit er ook een Tiger 71-72 bij.
Dat kan ik dus niet rijmen.
Volgende vragen komen zo in mij op en kunnen we wellicht eens lekker over prakiseren.
Wat zou een reden kunnen zijn dat Belgen altijd als BAFxx vliegen als ze over de grens gaan m.u.v. Nederland. Daar waar Nederlanders altijd met hun tactisch c/s de grens over gaan voor een missie (ferry buite beschouwing gelaten).
Heb er zelf natuurlijk ook over nagedacht, enige wat ik mij kan bedenken is dat er een verschil zit tussen BAFxxx c/s en bij Tiger en dat is wellicht OAT en GAT vliegen. Anders iets zou kunnen zijn dat Nederland en België afspraken hebben gemaakt waardoor het mogelijk is voor hun met Tactisch c/s over ons land te vliegen. Of denk ik te veel door en zou de oplossing simpeler zijn? Moet er wel bij zeggen dat dit mijn eigen waarneming is en natuurlijk niet altijd luister.
De numerieke aanduiding achter het c/s. Wat zou dat kunnen zijn. Heb er zelf niet goed op gelet maar wellicht, 2x 4x 6x dus even nummers voor Kleine Brogel en 3x 5x 7x (oneven) voor Florrennes of soortgelijk systeem. (systeem wat 492FS en 494FS op Lakenheath hanteren zeg maar).
En dan, hebben die nummers dan ook nog specifieke betekenis? (Tiger 21 vlucht 1 van 31Sm o.i.d)Systeem wat iig bij de Cougars van toepassing is. Daar waar bij de KLu vaak uit de callsigns het type missie vandaan gehaald kan worden
Kortom ik dacht wellicht leuk om daar eens gedachten over uit te wissellen.
En al komen we er niet uit..Hebben we toch weer lekker naar de Belgen geluisterd!!
Ben benieuwd!
Grtz
Joost