Auteur Topic: BAF vraagstuk  (gelezen 5470 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1775
    • 24 December 1944
BAF vraagstuk
« Gepost op: 22 april 2008, 17:53:36 »
Hallo allen,

Je rijdt op weg naar huis en in die 80Km dat ik moet afleggen dwalen mijn gedachten wel eens af..
Zo nu ook vanavond, dit keer over de BAF.

Wat is het geval, een en ander is mij in ieder geval opgevallen en ik wou graag eens weten of anderen dat ook opgevallen is en eventueel antwoorden heeft.

Wat is mij opgevallen, Belgen vliegen bijna altijd de grens over als BAFxxx met uitzondering van Nederland waar ze regelmatig als Tiger, Mace, Matrix en ook wel als Sting overkomen.

Aansluitend daarop, als BAF-16's bijvoorbeeld naar JoJo track zijn geweest (als BAFxxx) gaan ze weer terug naar België om te werken met Efflux. Vaak veranderd dan hun callsign dan naar Tiger, Mace etc etc. Daar valt bij op dat bijv BAF421 > Tiger 21 wordt en zijn wingmannen van 421B naar Tiger 22, 421C > Tiger23 etc.

Daar weer aansluitend op, Belgen vliegen altijd met een hele Rits Tigers, Mace etc etc. Krijg niet echt de indruk dat het lekker op volgorde loopt, dus flight van bijv Tiger 21-24, Tiger 31-34, Tiger 41-22, maar vaak zit er ook een Tiger 71-72 bij.
Dat kan ik dus niet rijmen.

Volgende vragen komen zo in mij op en kunnen we wellicht eens lekker over prakiseren.

Wat zou een reden kunnen zijn dat Belgen altijd als BAFxx vliegen als ze over de grens gaan m.u.v. Nederland. Daar waar Nederlanders altijd met hun tactisch c/s de grens over gaan voor een missie (ferry buite beschouwing gelaten).
Heb er zelf natuurlijk ook over nagedacht, enige wat ik mij kan bedenken is dat er een verschil zit tussen BAFxxx c/s en bij Tiger en dat is wellicht OAT en GAT vliegen. Anders iets zou kunnen zijn dat Nederland en België afspraken hebben gemaakt waardoor het mogelijk is voor hun met Tactisch c/s over ons land te vliegen. Of denk ik te veel door en zou de oplossing simpeler zijn? Moet er wel bij zeggen dat dit mijn eigen waarneming is en natuurlijk niet altijd luister.

De numerieke aanduiding achter het c/s. Wat zou dat kunnen zijn. Heb er zelf niet goed op gelet maar wellicht, 2x 4x 6x dus even nummers voor Kleine Brogel en 3x 5x 7x (oneven) voor Florrennes of soortgelijk systeem. (systeem wat 492FS en 494FS op Lakenheath hanteren zeg maar).

En dan, hebben die nummers dan ook nog specifieke betekenis? (Tiger 21 vlucht 1 van 31Sm o.i.d)Systeem wat iig bij de Cougars van toepassing is. Daar waar bij de KLu vaak uit de callsigns het type missie vandaan gehaald kan worden

Kortom ik dacht wellicht leuk om daar eens gedachten over uit te wissellen.

En al komen we er niet uit..Hebben we toch weer lekker naar de Belgen geluisterd!!
Ben benieuwd!

Grtz
Joost

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1775
    • 24 December 1944
Re: BAF vraagstuk
« Reactie #1 Gepost op: 22 april 2008, 20:00:04 »
Wordt op mijn wenken bediend,

Quid66 komt eraan dus ook de belgen...

BAF451A-D <140.275> 337.975 > 373.550 > 371.500 > {306.400} FA123 FA118 FB20 FA69> 371.500 > 314.600 > 373.550 > Blue 344.800 <140.325>/Red 386.725 <140.275> [138.375] > 373.550 (A+B) > 337.975 (A+B)/ 373.550 (C+D) <140.325> > 278.475...current

BAF455A-B <141.375> 373.550 > 371.500 > {306.400} FB18 FB24 > 371.500 > 314.600 > ? > 356.425 [138.375] > 278.475 > 337.975...current

BAF481A-D <142.725> 337.975 > ? > 371.500 > {306.400} FA119 FA81 FA132 FA104 > 371.500 (C+D) <143.375>? > 373.550 > 344.800/386.725 VIPER1+2/VIPER3+4......current

BAF471A-B <143.375> 337.975> 278.475 > 371.500 > 314.600 > ???? > 337.975 > (B) 373.550 > ?

Dus weer als BAF de grens over alleen nu met Efflux werd het nu "Gewoon" Blue/Red en Viper

Grtz
Joost

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: BAF vraagstuk
« Reactie #2 Gepost op: 26 april 2008, 21:07:53 »
Ey joost.

Ik zat eerst te denken aan diplomatic clearance (MDCN, military diplomatic clearance number). NL heeft met veel landen afspraken over permanente diplomatic clearance. Echter uit een aantal fpl's die ik net ff bekeken heb zie ik dat de belgen dat sowieso met duitsland ook hebben (MDCN/PER (permanent)). Deze redenering gaat dus niet op. Echter, misschien dat "politieke" motieven toch wel een rol spelen. Met een tactisch callsign maak je niet echt duidelijk wie je bent, met baf of naf wordt het een stukje transparanter....
"Kick the tire and light the fire!!"

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1775
    • 24 December 1944
Re: BAF vraagstuk
« Reactie #3 Gepost op: 26 april 2008, 21:39:25 »
Citaat
Met een tactisch callsign maak je niet echt duidelijk wie je bent, met baf of naf wordt het een stukje

Mee eens, maar Nederlanders gebruiken als ze naar Duitse TRA's gaan nooit NAF c/s. Daarom dus voor mij onduidelijk waarom de belgen dan wel als BAF de grens over gaan.. (en dan alleen voor de tanker, ik heb ze in ieder geval nog nooit gehoord in Duitse TRA's). En dan wat ik ook al memoreerde, vluchten naar Nederland doen ze wel regelmatig dus met tactisch c/s
Wellicht wel gewoon procedures die gehanteerd worden bij de BAF en denk ik teveel door..of zie jij dat anders?

Maar dank voor de input!

Grtz
Joost

Offline Captain Flintstone

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 137
Re: BAF vraagstuk
« Reactie #4 Gepost op: 29 april 2008, 20:11:51 »
Citaat van: "joost"
Wellicht wel gewoon procedures die gehanteerd worden bij de BAF en denk ik teveel door..of zie jij dat anders?

Nope...met je eens. Denk idd een cultuurverschil.
"Kick the tire and light the fire!!"

Offline MYSTERYLINER

  • Nieuw Lid
  • *
  • Berichten: 1
Re: BAF vraagstuk
« Reactie #5 Gepost op: 5 mei 2009, 11:01:20 »
Al van een tijdje terug maar ja,

de callsigns zijn zo ingedeeld dat je precies weet wie er vliegt en geeft al een kleine indicatie wat hij zou gaan doen of waar hij naartoe gaat
vb.
Basic     OPS  OCS
Cotton   31Sm
Devil     10w
Mace     349Sm
Paddy    OPS  10w
Tiger     31Sm
zo ook dus voor koksijde, florenne....

met daarbij horende A-A freq.
TIGERS gaan dan oa naar 142.675     31Sm A-A
i.p.v. 142.525   11w  A-A

Zo heeft Efflux of belgaradar ook direct meer info over wat ze gaan doen

als Tiger 81 richting de belgische grens gaat en contact heeft met belga radar

Tiger 81 would like to RTB
dan moet de controller niet kijken of er traffic is op weg naar florenne of koksijde

al iets duidelijker

Offline Spine24

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 175
    • http://link2radio.net/
Re: BAF vraagstuk
« Reactie #6 Gepost op: 5 mei 2009, 13:00:47 »
Misschien nog eens reageren en dan wat uitgebreider, ik snap werkelijk niets van je post.
DEVIL is allang overleden ten tijde van het opheffen van 23 Sm.

Ennuuh, welkom hier!

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1775
    • 24 December 1944
Re: BAF vraagstuk
« Reactie #7 Gepost op: 5 mei 2009, 13:18:09 »
Tja, allereerst welkom en dank voor je input.

Is voor mij ook een beetje krypto.

Denk ook dat je de vraag verkeerd heb begrepen.
Ga er van uit dat ik op de hoogte wie met welk callsign vliegt, en ook op welke freqs ze uitkomen.
en Devil is meen ik ook voltooid verleden tijd, wat spine al zei.

Ging me meer om wanneer BAF c/s en wanneer Tactisch c/s wordt gebruikt. En dan ook nog de logica van de nummering.

Grtz

Offline Freebird

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
Re: BAF vraagstuk
« Reactie #8 Gepost op: 7 mei 2009, 12:59:30 »
Ik zal hier een paar oude logs zetten waar we misschien iets mee kunnen...
Dag1
Tiger 11  FA118
Tiger 12  FA135
Mace 81  FA119
Mace 82  FA110
Mace 91  FA77
Mace 71  FA81
Mace 72  FA86
Tgeri 21  FA103
Tiger 22  FA107
Namiddag
Basic 41  FB09
Basic 42  FB23
Tiger 31  FA132
Tiger 32  FA114
Tiger 33  FA70
Tiger 34  FA119
Tiger 11  FA81
Tiger 12  FA77
Basic 51  FA118
Basic 52  FB10
Basic 61  FB24
Basic 62  FA135

Dag daarop
Tiger 21  FA86
Tiger 22  FA70
Tiger 11  FA87cs
Tiger 12  FA114
Tiger 13  FA103
Tiger 14  FA107
Basic 49  FB05 FS
Tiger 31  FA134
Tiger 32  FA136

Volgende dag
Mace 79  FA120
Tiger 19  FA136
Tiger 11 FA119
Tiger 13 FA132
Tiger 14  FA114
Tiger 21  FA86
Tige r22  FA110
Tiger 23  FA70
Basic 41 FA134
Tiger 17  FB23
Basic69 FA134  

Nog eentje
Lion  FA131 Testvlucht Supersonic
Tiger 19  FA107
Basic 42  FB10
AL01  FA70 QRA
AL02  FA110 QRA
Basic 51 FB05FS
Basic 52  FA118

Ik zie niet dadelijk een patroon maar ga mee helpen zoeken...
UBC125XLT - Diamond RH707 - D777, UBC280XLT

Offline Spine24

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 175
    • http://link2radio.net/
Re: BAF vraagstuk
« Reactie #9 Gepost op: 7 mei 2009, 15:28:28 »
Citaat van: "Freebird"
Ik zal hier een paar oude logs zetten waar we misschien iets mee kunnen...
*knip*
Ik zie niet dadelijk een patroon maar ga mee helpen zoeken...

Ik zie wel een patroon, maar dat bedoelde Joost niet met zijn vraag.

Voor jou patroon: neem even het Tiger c/s van het 31e.
Tiger21/22: eerste missie van de dag.
Tiger22/23: tweede missie van de dag.
Voor die andere callsigns geldt precies hetzelfde, hiermee is Joost zijn vraag natuurlijk niet beantwoord, maar jouw patroon wel.  ;)

Offline Freebird

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
Re: BAF vraagstuk
« Reactie #10 Gepost op: 7 mei 2009, 18:37:51 »
Ja dat ik joost zijn vraag niet ging oplossen met een lijst te plaatsen wist ik ook wel...
Ik probeer alleen maar mee te denken...
UBC125XLT - Diamond RH707 - D777, UBC280XLT

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1775
    • 24 December 1944
Re: BAF vraagstuk
« Reactie #11 Gepost op: 7 mei 2009, 18:39:09 »
Citaat van: "Freebird"
Ja dat ik joost zijn vraag niet ging oplossen met een lijst te plaatsen wist ik ook wel...
Ik probeer alleen maar mee te denken...

Wordt gewaardeerd..

Offline Freebird

  • Gevorderd Lid
  • ***
  • Berichten: 203
Re: BAF vraagstuk
« Reactie #12 Gepost op: 7 mei 2009, 18:57:26 »
Het enige dat ik je nu zeker kan zeggen wat de 41 31 of andere nummers betreft is dat...
Als er een 11, 21, 31, 41, 51, 61 of zelfs 71 in de lucht zit hij niet alleen vliegt..
*1 betekent minstens een 2-ship.
Piloten die alleen vliegen is dan bijv Tiger 46,37,84,59..
Onze Demo piloot vliegt altijd met "mace 95" vliegt trouwens vanaf KB.

Heb deze vraag ook op het KBforum gesteld en kreeg daar volgende opmerking in verband met BAF niet over Nederland.

Wat betreft Nederland:
Dit is al lang zo, heeft misschien iets te maken met een of ander benelux akkoord.
UBC125XLT - Diamond RH707 - D777, UBC280XLT

Offline Lord Flashheart

  • Top Lid
  • ****
  • Berichten: 1775
    • 24 December 1944
Re: BAF vraagstuk
« Reactie #13 Gepost op: 7 mei 2009, 19:25:25 »
Citaat van: "Freebird"
Het enige dat ik je nu zeker kan zeggen wat de 41 31 of andere nummers betreft is dat...
Als er een 11, 21, 31, 41, 51, 61 of zelfs 71 in de lucht zit hij niet alleen vliegt..
*1 betekent minstens een 2-ship.
Piloten die alleen vliegen is dan bijv Tiger 46,37,84,59..
Onze Demo piloot vliegt altijd met "mace 95" vliegt trouwens vanaf KB.

Heb deze vraag ook op het KBforum gesteld en kreeg daar volgende opmerking in verband met BAF niet over Nederland.

Wat betreft Nederland:
Dit is al lang zo, heeft misschien iets te maken met een of ander benelux akkoord.

Ok rgr, zal eens letten op die 46 e.d.

Ik heb jullie demo vlieger ook wel eens aan STING gehoord (2007 meen ik, was nog niet met de FA-107), maar tijdens ferry is het altijd BAF491 meen ik (of 495 afgaande op je Mace c/s)
Maar dat zal wel komen doordat er andere Demo vliegers nu zijn van andere eenheid als het weer een Florrenes vlieger wordt, zal het callsing wel BAF291 (295) worden.

In Nederland, is het sinds een tijdje altijd 2x serie bij de F-16's met uitzondering van TIGER 8x en basis oefeningen.
Dit omdat er wel eens 3 STINGS actief waren (SP, FS en VK).

Grtz en tkx