Auteur Topic: Bekabeling tussen PC en scanner  (gelezen 4677 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
Bekabeling tussen PC en scanner
« Gepost op: 10 februari 2008, 09:03:13 »
Hallo allen, als ik een scanner aan de PC koppel dmv een serie ële kabel en een audio kabel, dan schakel ik altijd beide apparaten uit. Is dat de manier om het te doen óf mag je het ook volstaan met (bijv.) het alleen uitschakelen van de scanner? Ik draai W2000Pro en het duurt ff voor dat opgestart is, zou dus mooi zijn als de PC kon blijven draaien. Wie weet raad?
Luisterspulletjes :)

Offline Remon

• Top Lid
Re: Bekabeling tussen PC en scanner
« Reactie #1 Gepost op: 10 februari 2008, 20:47:50 »
Hoewel in de praktijk anders, is een RS232 poort niet hot-swappable. (in tegenstelling tot een USB poort) Je kan dan bijvoorbeeld een USB > RS232 converter gebruiken. Dat doe ik ook en kan dan diverse apparatuur programmeren zonder telkens de PC uit en aan te hoeven schakelen. (als ik bijvoorbeeld 2 verschillende scanners achter elkaar ga programmeren)

In principe kan je het audiokabeltje gewoon in en uitpluggen als de PC aangeschakeld is, maar zorg dan op zijn minst dat de PC degelijk geaard is. Dus met een randaarde wandcontactdoos en niet via bijvoorbeeld de centrale verwarming.

In een PC zit een netfilter, die een deel van de spanning afvoert naar aarde, gebruik je geen aarde, dan staat de kast en de aansluitingen onder spanning! Ik heb menig (onboard) geluidskaarten en RS232 poorten defect zien raken door dit verschijnsel.

Zorg er ook voor dat alles wat op de computer is aangesloten op een en dezelfde randaarde wandcontactdoos of stekkerdoos is aangesloten, dit om eventuele potentiaalverschillen te elimineren.

Offline Remon

• Top Lid
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2008, 14:03:35 »
Kan je wat met deze informatie?

Offline Henri le Beau

• Top Lid
  • Apres moi le deluge
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2008, 14:06:39 »
ja zeker dank u hartelijk  :)
Luisterspulletjes :)

Offline Scannernet.nl

• Gevorderd Lid
    • Scannernet.nl
« Reactie #4 Gepost op: 1 oktober 2008, 16:57:07 »
Hallo,

doordat ik al 2 apparaten heb gekoppeld aan mijn PC's (weerstation & AIS-receiver) heb ik geen seriele poort meer over voor mijn beide 780xlt's. Nu is mijn vraag of er ook forumleden zijn die hun 780xlt aan de pc hebben gekoppeld met een USB -> serial converter.

Ik ben van plan om ARC780 van Butel te gaan gebruiken. Van horen en zeggen heb ik gehoord dat de volgende converter goede resultaten geeft: zie hier
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

PD1EU

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 1 oktober 2008, 17:22:45 »
Deze Eminent-converter is uitstekend te gebruiken.
Ik heb er alleen maar positieve resultaten mee behaald en heeft me nog nooit in de
steek gelaten.
Even "googlen"voor het goedkoopste adres,want de prijzen verschillen behoorlijk.
Ed.

Offline Scannernet.nl

• Gevorderd Lid
    • Scannernet.nl
« Reactie #6 Gepost op: 1 oktober 2008, 20:47:19 »
OK,

bedankt voor de reactie. Aan welke prijzen moet ik dan denken. Ik heb de kabel ergens gezien voor 29,95. Is dit een beetje een schappelijke prijs?

Groet,

Sebastiaan
Kijk ook eens op Scannernet.nl voor Live Scanners, Live AIS, Flightradars & meer.....

Volg ook onze Twitter & Facebook

PD1EU

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 2 oktober 2008, 06:10:52 »
Dat is een redelijke prijs Sebastiaan.
Let wel,deze converter is vaak ook in een computerzaak te verkrijgen.
Dan heb je natuurlijk geen verzendkosten.
Mooi meegenomen.
Ed.