Hoewel in de praktijk anders, is een RS232 poort niet hot-swappable. (in tegenstelling tot een USB poort) Je kan dan bijvoorbeeld een USB > RS232 converter gebruiken. Dat doe ik ook en kan dan diverse apparatuur programmeren zonder telkens de PC uit en aan te hoeven schakelen. (als ik bijvoorbeeld 2 verschillende scanners achter elkaar ga programmeren)
In principe kan je het audiokabeltje gewoon in en uitpluggen als de PC aangeschakeld is, maar zorg dan op zijn minst dat de PC degelijk geaard is. Dus met een randaarde wandcontactdoos en niet via bijvoorbeeld de centrale verwarming.
In een PC zit een netfilter, die een deel van de spanning afvoert naar aarde, gebruik je geen aarde, dan staat de kast en de aansluitingen onder spanning! Ik heb menig (onboard) geluidskaarten en RS232 poorten defect zien raken door dit verschijnsel.
Zorg er ook voor dat alles wat op de computer is aangesloten op een en dezelfde randaarde wandcontactdoos of stekkerdoos is aangesloten, dit om eventuele potentiaalverschillen te elimineren.