Auteur Topic: Tips/Hulp gevraagd Bij  (gelezen 6011 keer)

0 leden (en 1 gast) bekijken dit topic.

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
Tips/Hulp gevraagd Bij
« Gepost op: 14 januari 2008, 20:10:50 »
Zoals in een ander  topic al naar voren was gekomen  was ik weer lekker bezig , om een slechte antenne te kopen  , nu denk ik eigenlijk nog meer fouten gemaakt te hebben , namelijk het volgende :

1. Ik had nog een heel stuk (nieuwe) RG-58 kabel liggen , en die heb ik op die twee nieuwe antennes van mij gezet , betreft een  discone antenne en  een scan king antenne  , het betreft bij de beide antennes een kabellengte van ongeveer 9 a 10 Meter naar binnen  , Nu weet ik dat dit geen hadige zet was aangezien deze kabel dus redelijk veel  verlies heeft?! (Volgens de medewerkers van smorenberg  is 10 Meter nog door de vingers te zien) Wat denken jullie ??? Valt dit nog door de vingers te zien? of is het verlies zeer groot en moet ik  de boel weer afbreken en er rg-213 er tussen doen?? Of misschien iets anders? Ik heb er nu ook nog een aantal verloopjes tussen zitten , ik zit sowieso aan een verloopje vast van sma naar Bnc , dit geeft natuurlijk ook weer verlies , dus daar zal ik dan ook een oplossing voor moeten vinden.

2. Mijn oog was ook nog gevallen op een JIM Pre-Amplifier 24MHz - 2150MHz Type: M-75    
Is dit wat ? (Ik zou het dan willen gebruiken in combinatie met een Ubc - 3500 Xlt).

Ik hoor het graag.

Mvg , Ben.

Offline JohnG

• Beginnend Lid
  • **
Re: Tips/Hulp gevraagd Bij
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2008, 20:21:53 »
Hoi,

Ik zelf werk ook met de JIM M-75, ben hier best tevreden over. Deze pre-amplifier heb ik vlak bij de ontvanger aangesloten wat opzich niet de beste methode is (zit ongeveer 15 mtr aircell tussen) maar ik kan diverse signalen die ik in de ruis ontvang goed versterken (ruisvrij). Het voordeel is dat er een driestanden schakelaar op zit die filters inschakelen om tussen bepaalde frequenties te versterken, minder last van storingen van sterke zenders in de buurt zoals die van GSM.

Eigen is deze versterker gemaakt voor portable scanners maar in combinatie met mijn discone-antenne maak ik er een actieve antenne van.

Antenneversterker moet dus vlakbij de antenne aangesloten worden. (beste oplossing)

Een alternatief voor buitengebruik is de LNA 5000 van SSB, je kunt deze op de mast monteren.

Succes!!

John
Icom IC-R8500 - Icom IC-R8600 - Icom IC-R30 - JIM M-75 - Longwire - AOR LA400

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2008, 20:26:12 »
Citaat van: "JohnG"
Hoi,

Ik zelf werk ook met de JIM M-75, ben hier best tevreden over. Deze pre-amplifier heb ik vlak bij de ontvanger aangesloten wat opzich niet de beste methode is (zit ongeveer 15 mtr aircell tussen) maar ik kan diverse signalen die ik in de ruis ontvang goed versterken (ruisvrij). Het voordeel is dat er een driestanden schakelaar op zit die filters inschakelen om tussen bepaalde frequenties te versterken, minder last van storingen van sterke zenders in de buurt zoals die van GSM.

Eigen is deze versterker gemaakt voor portable scanners maar in combinatie met mijn discone-antenne maak ik er een actieve antenne van.

Antenneversterker moet dus vlakbij de antenne aangesloten worden. (beste oplossing)

Een alternatief voor buitengebruik is de LNA 5000 van SSB, je kunt deze op de mast monteren.

Succes!!

John

Bedankt John , ik denk dat ik de aanschaf van zo'n ontvangst versterker  maar is ga overwegen
Mvg , Ben

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2008, 19:33:21 »
Citaat van: "Ben-scan"
Citaat van: "JohnG"
Hoi,

Succes!!

John

Bedankt John , ik denk dat ik de aanschaf van zo'n ontvangst versterker  maar is ga overwegen
Mvg , Ben

Op domme vragen krijg ik geen antwoord hea mensen;)
Of het nou wel of niet kan  , die 10 Meter RG-58 , ik zal v/d week nog wel even naar de electronica zaak fietsen  , en ik zal even RG-213 Halen , en meteen de goeie connectoren , het enige waar ik een half jaar terug ook al mee zat was het volgende :
1. Die BNC Connectoren  en N connectoren solderen op RG-213 lukt mij nooit , dus deed ik altijd PL Pluggen erop met een verloopje , kost deze zet mij heel veel verlies??

2.Ik wil met alle plezier de pluggen goed solderen , alleen ik doe kennelijk wat verkeerd.
Zijn hier schema's van of iets dergelijks??

Mvg , Ben ;)

Offline BerendBotje

• Gevorderd Lid
    • https://www.qrz.com/db/PC4K
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2008, 21:15:30 »
IC705 - MD380 - 3500XLT

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2008, 07:16:22 »
Citaat van: "BerendBotje"
Ben, koop gewoon Aircell7.  :|

N connector male http://www.thiecom.de/pdf/mont-nm-aircell.pdf
UHF connector http://www.thiecom.de/pdf/mont-uhfsolder-aircell.pdf
BNC connector http://www.thiecom.de/pdf/mont-bnc-aircell.pdf

Dat wil ik best , maar het vervelende is , de ene prijst het de hemel in , en de ander zegt gewoon dat het klote kabel is , ook op dit forum heb ik al een aantal keren zien terugkomen   , dat mensen meer tevreden waren met RG-213 dan met aircell , terwijl aircell 7 kabel  toch  minder verlies heeft????
Mvg , Ben ;)

EDIT : Ik kan eventueel Aircell 7 Kabel kopen voor 2,40 De meter , is dit een redelijke prijs???
En de pluggen kan ik krijgen voor 11,95 per stuk.
Het betreft hier een lokaal electronica winkeltje.

Mvg , Ben ;)

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2008, 09:28:42 »
EDIT : Ik kan eventueel Aircell 7 Kabel kopen voor 2,40 De meter , is dit een redelijke prijs???

Mvg , Ben ;)

Ben, als je diverse aanbiedingen op het internet bekijkt weet je zelf wat voor prijs er gevraagd wordt. Vergeet dan niet dat er verzendkosten bijkomen en wachttijd voor je bestelling binnen is. Tel dat eens op en maak een optelsom wat je kwijt zou zijn bij je winkel op de hoek. Mischien dat die dan uiteindelijk goedkoper is en je kan het gelijk meenemen.
Mvg,
Leen

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2008, 12:18:47 »
Citaat van: "Leen Ansems"

Mvg , Ben ;)

Ben, als je diverse aanbiedingen op het internet bekijkt weet je zelf wat voor prijs er gevraagd wordt. Vergeet dan niet dat er verzendkosten bijkomen en wachttijd voor je bestelling binnen is. Tel dat eens op en maak een optelsom wat je kwijt zou zijn bij je winkel op de hoek. Mischien dat die dan uiteindelijk goedkoper is en je kan het gelijk meenemen.
Mvg,
Leen

Bedankt voor je Reactie Leen , Ik heb ook nog een aanbod gekregen om Aircomm plus kabel te verkrijgen  ( voor 4 euro de meter) , volgens tabellen , is deze kabel nog weer veel beter dan aircell 7 , maja , er blijft altijd baas boven baas...

Mvg , Ben ;)

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2008, 14:14:38 »
Ik heb even een praatje gemaakt met de winkelier (telefonisch) en ik legte hem de situatie uit , hoe of wat.

Het enige probleem is met die Aircell 7 is dat het luchtkabel is. Want ik vertelde hem ook dat de kabel via een gat in de muur naar binnen moet , en dat het dan aan een portable scanner komt  ,en dat ik hem dus ook vaak heen en weer beweeg , ik begrijp dat die aircell 7 kabel daar niet goed tegen kan?

dan kan ik in mijn geval toch het beste RG-213 Gebruiken ipv RG-58.????

Met vriendelijke groeten , Ben.

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2008, 14:27:14 »
dan kan ik in mijn geval toch het beste RG-213 Gebruiken ipv RG-58.????

Met vriendelijke groeten , Ben.

Nee gewoon die Aircell kabel nemen en dan een verloopkabeltje van een meter RG58U.
Dan profiteer je toch van de goede eigenschappen van Aircell en kan je de porto toch bewegen door de soepele RG58U.
Mvg,
Leen

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2008, 14:31:06 »
Dat is een mogelijkheid , maar tussen Aircell 7 en RG-213 zit toch bijna geen verschil qua verlies??

Mvg , Ben ;)

Leen Ansems

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 16 januari 2008, 15:03:41 »
Dat is een mogelijkheid , maar tussen Aircell 7 en RG-213 zit toch bijna geen verschil qua verlies??

Mvg , Ben ;)

Dat verschil is inderdaad niet zo groot, maar hoe hoger de frequentie is waarop je nog moet ontvangen des te meer zal Aircell het uiteindelijk winnen. Je moet daarbij denken aan stukken van 10 meter coax of langer waarbij het verschil merkbaar is. Bij RG213 moet je ook uitkijken. Er zijn meerdere fabrikanten daarvan, maar niet elke fabrikant levert de beste coax.
Dat is met RG58U hetzelfde. Ik heb eens een rol coax gehad van Italiaanse herkomst en de koperen buitenmantel leek net een visnet, zulke grote gaten zaten erin. Procom b.v. biedt goede coax aan. Je winkelier zal heus wel goede spullen hebben.
Mvg,
Leen

Offline Ben-Scan

• Gevorderd Lid
« Reactie #12 Gepost op: 16 januari 2008, 15:23:31 »
Citaat van: "Leen Ansems"

Mvg , Ben ;)

Dat verschil is inderdaad niet zo groot, maar hoe hoger de frequentie is waarop je nog moet ontvangen des te meer zal Aircell het uiteindelijk winnen. Je moet daarbij denken aan stukken van 10 meter coax of langer waarbij het verschil merkbaar is. Bij RG213 moet je ook uitkijken. Er zijn meerdere fabrikanten daarvan, maar niet elke fabrikant levert de beste coax.
Dat is met RG58U hetzelfde. Ik heb eens een rol coax gehad van Italiaanse herkomst en de koperen buitenmantel leek net een visnet, zulke grote gaten zaten erin. Procom b.v. biedt goede coax aan. Je winkelier zal heus wel goede spullen hebben.
Mvg,
Leen

Jah allemaal duidelijk ,  ten eerste hoef ik sowieso nooit hoger te ontvangen dan 1300 Mhz omdat mijn scanner dat simpelweg niet aankan , en negen van de tien keer , liggen mijn grensen tussen de 26 t/m 470 Mhz  en niet hoger , ik denk dat ik toch beter voor rg-213 kan gaan , omdat de kabel simpelweg gewoon heel vaak losgekoppeld word en vaak mee word gerommeld wordt.

Voor de beste eigenschappen moet ik dus eigenlijk zo'n luchtkabel nemen , alleen die zijn dus wel erg kwetsbaar begrijp ik.

Mvg , Ben ;)