Ben in het bezit van de AOR DA-753g discone antenne en ben ronduit tevreden over deze discone.
Kwalitatief, materialen ed., is dit een hele goede. Lijkt onverwoestbaar.
Qua prestaties is het ook een aanrader.
Heb het zelf direct kunnen vergelijken met een Diamond D-130NJ en kwam
al snel tot de conclusie dat de AOR in UHF het beter doet dan de Diamond.
Op VHF, 144 tot 180 MHz, lijkt de strijd gelijk op te gaan en merk geen verschil met de Diamond, gewoon goede prestaties.
Gaan we wat ' lager ' zitten, bv. luchtvaart band, moet ik bekennen dat de Diamond het hier beter doet. Niet dat de AOR hier slecht is, maar met de Diamond zijn de signalen allemaal wat harder.
Draadloze telefoons op 31 MHz zijn met de AOR zeer matig en op de Diamond gewoon top.
Op HF kan de AOR nog tot acceptabele dingen in staat zijn wanneer je een breedband ontvanger gebruikt die slecht met harde signalen omgaat.
Een ander testje op 959 MHz ( draadloze telefoons ) bleek dat de Diamond hier waardeloos is terwijl de AOR hier signalen oppikt die de Diamond totaal niet liet horen, zelfs niet in de ruis.
Wat ook een ander voordeel is, is dat de AOR klein van formaat is vergeleken met de Diamond en daardoor wat makkelijker te plaatsen is wanneer je met ruimte gebrek zit.
De specs geven aan tot 3 GHz, dat is bijna onmogelijk lijkt mij.
Maar wat wel het geval is, is dat de AOR het op hogere frequenties het aanzienlijk beter doet dan de Diamond die weer beter presteert op lagere frequenties.
De AOR wordt geleverd met standaard RG-58 coax-kabel.
Die zou ik direct vervangen voor een zgn. ' low-loss ' coax, bv. Aircell, Aircom of Ecoflex, zeker als je alles uit de ' kan ' wilt halen op hogere frequenties.
Verder een hele goede discone waar ik heel tevreden over bent en ik dus prefereer boven de Diamond. Antenne is niet goedkoop, ik meen rond de 130 Euro.
Sucses, Marc !