Dat ' meer ' heb ik wel gevonden met de AOR DA-753g dit naar behoren presteert in UHF, in iedergeval een stuk beter dan de D-130 van Diamond.
Gebruik zelf momenteel EcoFlex 10 coax tussen mijn ontvanger en antenne.
Was zeker merkbaar in UHF en dus de investering waard.
Ik begin ook redelijk geinteresseerd te raken in deze antenne.
Marc, wat is nou hetgeen wat je "meer" hoort? Hoor je stations die je voorheen niet hoorde, òf in de ruis? En hoe is deze antenne op civiele- en militaire luchtvaart tov een Diamond D-130.
Een tijd geleden waren er zowel op VHF & UHF behoorlijk goede condities.
Een periode waarin ik een hoop vergeleken heb tussen diversen antennes.
De D-130NJ had ik al, de AOR had ik pas gekocht en heb nog een mobielantenne van Diamond voor 2/70.
Zoals al eerder te lezen viel doet de Diamond het op civiele luchtvaart beter als de AOR, niet schokkend veel beter, maar toch wel een verschil die duidelijk waarneembaar is, minder ruis en signalen komen net even wat harder binnen.
Over de gehele VHF ontlopen de 2 discone's elkaar niet veel, als er 1 beter is, is dat de Diamond. Het lijkt wel dat de AOR vanaf 150 MHz een beetje ' wakker ' wordt, want daaronder is de D-130 beter.
De specificaties luiden vanaf 75 MHz, dat kan wel kloppen, want daaronder wordt het in een rap tempo minder.
Zou zeggen, tot 200 MHz .... 1-0 voor Diamond.
Op mil-air heb ik de 2 discone's natuurlijk ook vergeleken.
Tot ongeveer 280 MHz gaat het gelijk op denk ik, maar vanaf zo'n 300 MHz gaat de AOR beter presteren dan de Diamond. Moet er bij zeggen dat het natuurlijk moeilijk is om 2 antennes te kunnen vergelijken bij relatief korte gesprekken en met signalen die wisselen qua sterkte.
Bezitters van een D-130 kunnen denk ik wel beamen dat de antenne in UHF ronduit matig presteert, dat blijkt wel, want met de AOR hoorde ik reapeaters op 70 die ik met de Diamond niet hoorde.
Ook met de AOR aan de ontvanger is het ineens een stuk drukker op de pmr-frequenties.
Ondertussen staat het al 1-1.
Voor VHF is de Diamond de betere keuze en dan heb ik over civ-air.
Vanaf 150 MHz ontlopen ze elkaar niet zo veel denk ik.
Voor mil-air zou de keuze lastig zijn, maar vanaf 300 MHz wordt de AOR beter en de Diamond minder.
Op UHF is de AOR gewoon een heel stuk beter. De Diamond laat het hier duidelijk afweten.
Waarom de AOR duidelijk beter presteert op hogere frequenties werd duidelijk toen ik een telefoongesprek hoorde op 959 MHz. Het signaal was niet schokkend hard maar wel ruisvrij. Op de Diamond was het gesprek niet eens te horen, zelfs niet in de ruis .... helemaal niets.
Dit gold ook voor de frequentie voor de hand-set op 914 MHz, met de AOR een schommelend signaal, redelijk goed verstaanbaar.
Met de Diamond 0,0 ... niets !! En nee, er hangt geen rg-58 aan de Diamond, maar Ecoflex.
Al met al is de AOR een prima antenne, zeker voor UHF.
Voor VHF zou ik de Diamond nemen, zeker al civ-air je 'ding ' is.
Marc !!!